مجازات غیبت و فرار از خدمت سربازی چیست؟

در این مقاله درباره مجازات تعیین شده برای غیبت و فرار از خدمت سربازی توضیحاتی ارائه شده است.

‌به گزارش ایمنا، اعزام به خدمت سربازی برای افرادی که دارای سنین ۱۸ تا ۵۰ سال دارند، ضروری است. بر طبق قانون، اگر فردی مشمول سربازی باشد و در خدمت سربازی حضور پیدا نکند و یا وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص نکند، از سربازی غیبت کرده و مجازات تعیین شده غیبت و فرار از خدمت سربازی برای او اعمال خواهد شد.

مجازات تعیین شده غیبت و فرار از خدمت سربازی چیست؟

در صورتی که فرد از نظر سنی مشمول سربازی باشد و برای تعیین وضعیت خود اقدام نکند، غیبت اولیه سربازی برای او لحاظ می‌شود. همچنین افرادی که در زمان خدمت، به مرخصی رفته و در موعد مشخص به محل خدمت برنگردند نیز به غیبت در زمان انجام خدمت محکوم خواهند شد. در حالت کلی افرادی که مشمول خدمت سربازی هستند، ولی نسبت به معرفی و تعیین وضعیت نظام وظیفه خود اقدام نمی‌کنند، حکم غیبت داشته و جریمه غیبت و فرار از خدمت سربازی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

اما اگر در زمان خدمت، فرد بدون هماهنگی از محل خدمت خارج شود، به عنوان سرباز فراری با آن برخورد خواهد شد و شامل غیبت سربازی نمی‌شود. طبیعی است که مجازات و جریمه تعیین شده غیبت و فرار از خدمت سربازی سنگین‌تر بوده و برخورد جدی تری با این موارد خواهد شد.

همچنین در هنگام مرخصی اگر فرد در زمان تعیین شده به خدمت برنگردد، در ابتدا به صورت غیبت سربازی لحاظ شده و اگر ادامه پیدا کند به عنوان سرباز فراری محسوب می‌شود.

مجازات‌های قانونی تعیین شده برای غیبت و فرار سربازی

در ماده ۱۰ قانون نظام وظیفه عمومی ذکر شده که چنانچه فرد مشمول نظام وظیفه، به منظور تعیین وضعیت خود اقدامی نکند، مجازات تعیین شده غیبت و فرار از خدمت سربازی برای او اعمال می‌شود. بر این اساس برای این افراد برخورداری از برخی تسهیلات تا زمانی که وضعیت خدمت خود را مشخص نکنند، ممنوع خواهد بود که شامل موارد زیر است:
ممنوعیت دریافت وام و تسهیلات کمک‌های کشاورزی، دامداری، صنعتی و مسکن از طریق بانک‌ها و مؤسسات دولتی و وزارتخانه‌ها.
ممنوعیت کاندید شدن برای انتخاب مجلس شورای اسلامی و دیگر شوراها و انجمن‌ها.
ممنوعیت دریافت گواهی نامه و مدرک تحصیلی، تمدید گواهینامه، تعویض پلاک و… از مراکز و وزارتخانه‌های مربوطه.
ممنوعیت هر نوع استخدام در نهادهای دولتی و مؤسسات وابسته.
با توجه به موارد فوق، فرد مشمول غیبت سربازی باید با ارائه مدارک لازم، نسبت به تعیین وضعیت نظام وظیفه خود اقدام کند تا موارد مذکور برطرف شود. علاوه بر پاسخ به این سوال که مجازات تعیین شده غیبت و فرار از خدمت سربازی چیست؟ در ادامه اضافه خدمت غیبت سربازی را نیز توضیح خواهیم داد.

اضافه خدمت غیبت سربازی چقدر است؟

در خصوص میزان اضافه خدمت مشمولان غایب، باید گفت: مشمولانی که مدت غیبت اولیه آن‌ها تا سه ماه و در زمان جنگ تا ۱۵ روز بوده است، سه ماه اضافه خدمت برای آن‌ها اعمال می‌شود. همچنین اگر در زمان صلح، مدت غیبت اولیه آن‌ها بیش از ۳ ماه و در زمان جنگ بیش از ۱۵ روز باشد، به شش ماه اضافه خدمت محکوم می‌شوند.

البته با توجه به شرایط توجیه غیبت سربازی، امکان معافیت از این مجازات‌ها وجود دارد. علاوه بر این، کارفرمایانی که مشمولان غایب را استخدام کنند نیز مشمول جرایم تعیین شده غیبت و فرار از خدمت سربازی خواهند شد:

این جریمه برای بار اول، معادل هزینه سالانه یک سرباز خواهد بود. اما چنانچه بار دوم باشد، علاوه بر جریمه به سه ماه انفصال خدمت نیز مجازات می‌شود. در مرتبه سوم و بالاتر همراه با جریمه، به انفصال از خدمات دولتی نیز مجازات خواهد شد.

مبلغ جریمه نیز متناسب با همان سال مشخص می‌شود

برای مشمولان دارای معافیت موقت یا دفترچه آماده به خدمت، اشتغال تنها در مدت زمان اعتبار کارت معافیت امکان پذیر است و پس از اتمام اعتبار، تخلف محسوب می‌شود. همچنین افراد اگر پس از اتمام مهلت اعتبار معافیت موقت تا یک ماه برای رسیدگی مجدد به وضعیت نظام وظیفه خود اقدام نکنند، غایب حساب شده و طبق قانون با آن‌ها برخورد می‌شود.

جریمه ریالی غیبت از سربازی و خرید خدمت

درباره مشمولانی که غیبت اولیه سربازی آن‌ها در زمان صلح از یک سال و در زمان جنگ از دو ماه تجاوز کند، علاوه بر خدمت، سرباز فراری به حساب خواهند آمد و به مراجع قضائی معرفی می‌شوند. در ادامه پاسخ به این سوال که اضافه خدمت سربازی چقدر است؟ باید اضافه کنیم که در قانون جدید که در تیرماه امسال اعلام شد، برای مشمولان غیبت سربازی، دیگر بخشش اضافه خدمت لحاظ نمی‌شود و مطابق قانون مجازات تعیین شده غیبت و فرار از خدمت سربازی با فرد متخلف برخورد می‌شود.

همچنین جریمه ریالی سربازی و یا فروش سربازی نیز دیگر انجام نشده و مشمولان نباید منتظر اعمال مجدد این قوانین باشند. در این راستا علاوه بر تشدید مجازات مشمولان غیبت سربازی، لازم به ذکر است که با کارفرمایان و افرادی که مشمولان غیبت را استخدام می‌کنند نیز برخورد شده و به مراجع قضائی معرفی خواهند شد.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

کد خبر 536802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 12
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    1 1
    سلام من 39 سالمه دوتا بچه دارم بهم احضاریه اومد در مورد خدمت وظیفه خواستم بدونم جریمه میشم یا باید برم خدمت
    • رضایی IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      3 11
      خدمت یک وظیفه الهی است ، یک دین است نسبت به خاک و نظام و حتما باید انجام گردد . یا علی مدد