صدای زلال معترضان آب‌

عادی سازی روابط کشورهای عربی با سوریه، اعتراضات کشاورزان اصفهانی، بازگشت دانش‌آموزان به مدرسه، روند شروع مذاکرات وین، دلایل کندی اینترنت همراه و حمله هوایی انصارالله یمن به عربستان از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه ۳۰ آبان‌ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کارشکنی برخی کشورهای عربی در روابط تهران-دمشق» به بررسی عادی سازی روابط کشورهای عربی با سوریه پرداخت و نوشت: سوریه در آستانه بازگشت به اتحادیه عرب قرار گرفته است. ده سال پیش و در آغاز اعتراضات در سوریه که منجر به جنگ داخلی در این کشور شد، با فشار عربستان و امارات، سوریه از میان کشورها عضو اتحادیه عرب اخراج شد و رهبران این کشورها بشار اسد را تنها گذاشتند. اما با بازگشت نسبی آرامش به سوریه و قدرت‌گیری بیشتر اسد در دمشق، بار دیگر برخی از کشورهای عربی مانند امارات و اردن پیش‌قدم شدند تا هم روابط خود را با این کشور از سر بگیرند و هم باعث و بانی بازگشتش به اتحادیه عرب شوند.

با آغاز بحران در سوریه کشورهایی چون عربستان، امارات، قطر، بحرین، مصر، اردن، تونس و … در کنار مخالفان اسد ایستادند و مواضعی مشابه برخی از کشورهای غربی گرفتند. آنها فوری سوریه را از اتحادیه عرب اخراج کردند و عملاً دولت بشار اسد را به رسمیت نشناختند. برخی از این کشورها حتی طرف مخالفان مسلح دولت سوریه را گرفتند و همین امر باعث شد تا اعتراضات به حکومت داری بشار اسد تبدیل به یک جنگ داخلی خونبار شود.

اما با شکست داعش و افزایش قدرت اسد در سوریه، قبل از دیگران مصر به فکر برقراری روابط محدودی با دمشق افتاد. با این حال دولت سیسی کماکان خواهان اصلاحات سیاسی در این کشور است و موافقتش با حضور سوریه در اتحادیه عرب را هم منوط به اصلاحات کرده است. با این حال وزرای خارجه دو کشور اخیراً دیداری را در حاشیه نشست سازمان ملل داشته‌اند و مقامات اقتصادی این کشور هم در اردن با سوری‌ها گفتگوهایی داشته‌اند.

اما اولین کشوری که روابط مجدد خود را با سوریه آغاز کرد، امارات بود. این کشور بلافاصله بعد از آنکه مشخص شد سوریه در مسیر ثبات حرکت می‌کند، در سال ۲۰۱۸ ابوظبی بالاخره سفارت خود را در دمشق بعد از شش سال مجدداً بازگشایی کرد و از آن پس دو طرف گام‌های مثبت اما کوچکی برای بازگشت به روابط عادی برداشته‌اند. برای دمشق روابط با امارات از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که ابوظبی پیش از جنگ داخلی، یکی از مهم‌ترین سرمایه گذاران در سوریه بود.

اخیراً وزیر خارجه امارات پس از ده سال به دمشق رفت تا عزم راسخ ابوظبی برای ارتباط مجدد با سوریه را نشان بدهد. چند روز پیش از این دیدار هم ولیعهد ابوظبی تلفنی با بشار اسد صحبت کرده بود.

صدای زلال معترضان آب‌

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «صدای زلال معترضان آب‌» به بررسی اعتراضات کشاورزان اصفهانی پرداخت و نوشت: بستر زاینده رود که در زمان صفویان یکی از بزرگترین تحولات تاریخی ایران را با آبادانی پشت سر گذاشت و ثمره آن احداث پل‌های بی‌نظیر در این رودخانه خروشان بود، یک‌بار و پس دو قرن، تاریخ ساز شد و در شرایطی که کارشناسان از بروز جنگ آب در استان‌های نظیر اصفهان ابراز نگرانی می‌کردند، اما هزاران نفر از مردم متمدن این استان در روز جمعه به اعتراض مدنی برای خشکی این رودخانه دست به تجمع زدند. این اتفاق در شرایطی مهم و قابل تقدیر بود که مردم بدون خشونت و اعتراض و نهایت مدنیت به اعتراض به خشکسالی پرداختند و فیلم‌ها و عکس‌های آن در رسانه‌های جهان بازتاب فراوانی داشت.

در طی ۱۱ روز گذشته، کشاورزان این استان با برپایی چادر در بستر خشک زاینده‌رود مطالبات خودشان را در خصوص تعیین تکلیف وضعیت کشت پاییزه مطالبه می‌کردند، اما روز جمعه مردم این استان به تجمع آنها پیوستند و در کنار پل تاریخی خواجو دغدغه‌های خود در خصوص احیای دائمی زاینده‌رود را بیان کردند و از مسئولان خواستند تا نسبت به مشکلات زاینده‌رود رسیدگی کنند. به اعتقاد کارشناسان، این تجمع اعتراضی ثمره دو دهه بی توجه‌ای به موضوع خشکسالی اصفهان و دیگر استان‌های کشور است.

موضوعی که با فرونشست زمین و ترک‌های عظیم بر روی آثار و ابنیه تاریخی و از همه مهم‌تر نابودی کشاورزی شرق اصفهان، مانند یک غده سرطانی دهان باز کرد و طاقت این مردم را طاق کرده است. بی‌توجهی به توسعه کشاورزی و احداث نیروگاه‌ها و صنایع آب‌بر در استانی که در منطقه خشک ایران قرار دارد، پایتخت آباد دولت صفویه را با چالش جدی روبه‌رو ساخته است. ثمره این توسعه نامتوازن صنایع، نه تنها در آب بلکه این روزها در هوا نیز مشهود است و شاخص هوای اصفهان از مرز ۲۰۰ عبور کرد، عددی که فقط با «فاجعه آلودگی هوا» قابل ارزیابی است.

همان‌طور که اعلام شده، کیفیت هوا در ایستگاه خیابان باهنر با شاخص ۲۱۴ و ورزشگاه میثاق با شاخص ۲۱۵ وضعیت بسیار ناسالم را نشان می‌دهد و اطلاعات چهار ایستگاه پایش در خیابان‌های جِی، باغ غدیر، دانشگاه و میرزا طاهر در دسترس نیست. اما در پی تجمع مردم در بستر خشک زاینده رود، محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری در یک دستور ویژه به وزیران نیرو و جهاد کشاورزی خواستار رسیدگی فوری به حل مشکل آبریز زاینده‌رود در هر سه استان چهارمحال‌و بختیاری، اصفهان و یزد شده است.

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو نیز ضمن عذرخواهی از کشاورزان اصفهان از تشکیل فوری جلسه ستاد احیای زاینده‌رود برای تصمیم‌گیری درباره مشکلات این حوضه خبر داد. همچنین عباس مقتدایی، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس جمهوری خواستار توجه ویژه او به موضوع زاینده رود شد و در این نامه تاکید کرده که: «باید به گونه‌ای تدبیر شود تا ضمن حضور شخص رئیس جمهور در اصفهان و تشکیل شورای عالی آب و یا جلسه هیأت دولت در اصفهان، ابعاد مختلف موضوع بررسی شده و راهکارهای مناسب عملیاتی گردد.»

صدای زلال معترضان آب‌

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پایان دوران «شاد»» به بررسی بازگشت دانش‌آموزان به مدرسه پرداخت و نوشت: دیروز رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا دستور به لغو ممنوعیت تردد شبانه داد اما از آنجا که تا لحظه تنظیم این گزارش، هیچ خبری درباره تصویب این دستور رئیس قوه مجریه منتشر نشد، پلیس هم الزامی برای اجرای این دستور شفاهی ندید چنانکه دیروز هم جانشین رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرد که تا زمان ابلاغ به پلیس، ممنوعیت تردد شبانه برقرار خواهد بود.

طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، طرح منع تردد شبانه، شامل ممنوعیت تردد خودروهای فاقد مجوز و غیرمجاز در تمام شهرهای کشور (شهرهای قرمز، نارنجی، زرد و آبی) از ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد، از نیمه سال ۱۳۹۹ اجرایی شد و متخلفان از این مصوبه، باید ۲۰۰ هزار تومان برای تردد غیرمجاز خود در ساعات اعلام شده جریمه پرداخت کنند. طبق آخرین اعلام سامانه «ماسک»، در حال حاضر ۸ شهرستان در وضعیت قرمز، ۵۸ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۳۶ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۴۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند، اما مسؤولان رصد گردش ویروس کرونا در کشور هشدار می‌دهند که به این تغییر رنگ‌ها نباید اطمینان کرد، چراکه شرایط کشور از بابت شیوع بیماری بسیار ناپایدار و شکننده است و به خصوص، کاهش سرعت واکسیناسیون و جمعیت ۳۵ درصدی بزرگسالانی که از دریافت واکسن کرونا امتناع می‌کنند هم، در حال حاضر بزرگ‌ترین عامل خطر برای سلامت عمومی جامعه است علاوه بر آنکه میزان رعایت پروتکل‌های اجتماعی به دنبال بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و عادی‌سازی فعالیت اصناف و ترددهای متراکم در اماکن عمومی، کاهش نگران‌کننده داشته چنانکه طبق اعلام وزارت بهداشت، میزان استفاده از ماسک با وجود آنکه هنوز حدود ۴۰ درصد از جمعیت کشور واکسن نزده‌اند، به کمتر از ۴۸ درصد کاهش یافته است.

با این حال سرپرست وزارت آموزش و پرورش دیروز اعلام کرد که از فردا (اول آذر) مدارس ابتدایی و متوسطه اول به صورت حضوری بازگشایی می‌شوند اگرچه که قرار است تعداد دانش‌آموزان حاضر در هر کلاس درس طبق الزامات تعیین شده مدیر هر مدرسه باشد اما با این اعلام علیرضا کاظمی، در واقع از فردا آموزش مجازی با این شکل گسترده‌ای که از اسفند ۱۳۹۸ اجرا شد، به پایان می‌رسد و فقط دانش‌آموزان بیمار یا دارای عضوی بیمار در خانواده می‌توانند از حضور در کلاس‌های درس معاف باشند.

لغو آموزش مجازی برای دانش‌آموزان در حالی است که دیروز دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید ۱۹ از کاهش سرعت روند نزولی کرونا در کشور خبر داد و گفت: «نگرانیم که شاید یک موج جدیدی وارد شود که تقریباً ورودش اجتناب‌ناپذیر است، اما زمانش مشخص نیست. البته امیدوارم تا پایان آذر ماه بروز پیک جدید به تأخیر بیفتد تا میزان واکسیناسیون‌مان افزایش یابد. در این صورت انتظار داریم که اگر موجی رخ داد، فقط موارد خفیف و سرپایی را ایجاد کند، نه موارد شدید و مرگ‌های بالا.»

مسعود یونسیان در حالی این هشدار را داد که طی روزهای گذشته خبرهایی از افزایش ابتلاء و بستری در برخی استان‌ها هم منتشر شده و هنوز آمار مرگ روزانه کرونا، سه رقمی و آمار ابتلای روزانه در کل کشور بالای ۳ هزار نفر است. بنا بر اعلام وزارت بهداشت در شبانه‌روز ۲۸ تا ۲۹ آبان، ۳ هزار و ۵۳۹ بیمار مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند و در همین شبانه‌روز، ۱۱۸ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و در حال حاضر، سه هزار و ۴۱۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

صدای زلال معترضان آب‌

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آمریکا بر «وین آغاز نشده» گرد مرگ پاشید» به بررسی روند شروع مذاکرات وین پرداخت و نوشت: در شرایطی که هفتمین دور مذاکرات هسته‌ای هفته آینده در وین شروع می‌شود، امریکایی‌ها با اظهارات خود یأس و ناامیدی را به فضای مذاکرات تزریق می‌کنند که می‌تواند مذاکرات را قبل از شروع به بن‌بست بکشاند. نماینده آمریکا در امور ایران با موج‌سواری روی پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، مدعی شد: «اگر ایران با این سرعت، پیشرفت‌هایش را ادامه دهد، حتی اگر قرار باشد برای بازپس‌گیری منافع به برجام بازگردیم، این کار غیرممکن خواهد شد.» وزیر دفاع دولت بایدن هم برای اولین بار از «گزینه‌های روی میز» در برابر ایران صحبت کرده است؛ ادعاهایی که نشان می‌دهد توافق ۲۰۱۵ برای واشنگتن منسوخ شده و به دنبال توافق جدید با دستاوردهای بیشتر با تهران است. یعنی همان ترامپیسم، اما این بار در جلد بایدن! به‌رغم ادعای مکرر مقامات امریکایی که این کشور آماده است به توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ بازگردد، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در عمل پا جای پای دولت قبلی این کشور گذاشته و از مواضع خود عقب ننشسته است.

رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران که این روزها مشغول دوره‌گردی در منطقه برای گفتگو با متحدان واشنگتن درباره ایران است، ادعاهای جدیدی را مطرح کرده که بوی یأس و ناامیدی از آن به مشام می‌رسد و می‌تواند هر گونه توافق احتمالی را قبل از رسیدن به نتیجه به بن‌بست بکشاند. به گزارش فارس، رابرت مالی جمعه شب در جریان کنفرانس گفت‌وگوی منامه در بحرین مدعی شد که ایران در حال نزدیک شدن به نقطه بدون بازگشت برای احیای توافق هسته‌ای است. مالی گفت که ایران در حال ایجاد خطر غیرممکن ساختن هرگونه انتفاع از احیای توافق هسته‌ای است.

نماینده آمریکا در امور ایران که نقض برجام از سوی کشورش را از یاد برده، بار دیگر توپ را به زمین ایران انداخت و ادعا کرد: «اگر ایران با این سرعت، پیشرفت‌هایی را که انجام داده، ادامه دهد، حتی اگر قرار باشد برای بازپس‌گیری منافع به برجام بازگردیم، این کار غیرممکن خواهد شد.» ظاهراً مالی سخنان بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران را بهانه کرده که گفته: ایران ۲۵ کیلو اورانیوم غنی شده ۶۰ درصدی تولید کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در گزارش اخیر خود اعلام کرده که تهران توان هسته‌ای خود را بیش از گذشته بالا برده است.

رابرت مالی در حالی از بازگشت واشنگتن به برجام سخن به میان آورده که ایران برخلاف آمریکا از توافق هسته‌ای خارج نشده و هیئت ایرانی بارها گفته که این طرف امریکایی است که از برجام خارج شده و برای نشان دادن حسن نیت خود برای بازگشت به این توافق، باید همه تحریم‌ها را لغو کند. اما کاخ سفید گفته که در صورت بازگشت به برجام، برخی تحریم‌ها به قوت خود باقی خواهند ماند.

صدای زلال معترضان آب‌

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اینترنت روی سرعت‌گیر» به بررسی دلایل کندی اینترنت همراه پرداخت و نوشت: درست دو سال پیش و در چنین روزهایی مردم ایران روزهای فراوانی را بدون اینترنت سپری کردند و در ادامه هم فقط امکان دسترسی به برخی سایت‌های مرجع داخلی فراهم شد؛ حالا و در دو سالگی آن‌روزها بار دیگر سرعت اینترنت خبرساز شده است. در تازه‌ترین اطلاعات رسمی، حتی سرعت اینترنت همراه ایران که همواره مورد ستایش مسئولان است، با سقوط روبه‌رو شده و این در حالی است که شرایط سرعت اینترنت خانگی به‌مراتب بدتر و خبرسازتر است. وزیری که تازه بر صندلی وزارتخانه مسئول در این زمینه یعنی وزارت ارتباطات نشسته، ریشه مشکلات را به گذشته نسبت می‌دهد و از تلاش در راه برداشتن سنگی بزرگ سخن می‌گوید؛ سنگ بزرگ اتصال خانه‌های ایرانی به فیبر نوری که می‌تواند سرعت اینترنت خانگی را چند برابر و حتی چندده برابر کند. با این اوصاف ریشه شرایط کنونی و کاهش سرعت اینترنت به چه برمی‌گردد و آیا این وضعیت هشداری بر احتمال تغییر وضعیت اینترنت در روزها و ماه‌های آینده است؟ آیا کاهش سرعت را می‌توان در ادامه همان طرح معروف صیانت یا آثار اجرای آن طرح در نظر گرفت؟

تازه‌ترین خبر درباره اینترنت همراه در ایران به سقوط وضعیت ایران در مقایسه با دیگر کشورها برمی‌گردد. دراین‌باره و بر اساس اطلاعات رسمی اعلام شد که در حال حاضر متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۳۵.۰۹ مگابیت بر ثانیه و متوسط سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۱۲.۶۲ مگابیت بر ثانیه و تأخیر ۳۸ میلی‌ثانیه است که رتبه ایران را به ۷۳ از میان ۱۴۰ کشور رسانده است. این در حالی است که در ماه سپتامبر ۲۰۲۱، متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۳۵.۴۸ مگابیت بر ثانیه و متوسط سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۱۲.۵۳ مگابیت بر ثانیه بود و ایران در جایگاه ۷۱ قرار داشت. همین دیروز ایسنا دراین‌باره نوشت متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران در ماه اکتبر ۲۰۲۱، به ۳۵.۰۹ مگابیت بر ثانیه رسید و ایران در رتبه ۷۳ از میان ۱۴۰ کشور قرار گرفت؛ در حوزه اینترنت ثابت نیز متوسط سرعت دانلود در ایران، ۲۲.۰۱ مگابیت بر ثانیه است که رتبه ایران را به ۱۳۴ از میان ۱۷۵ کشور می‌رساند. علاوه بر این و در حال‌ حاضر متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۳۲.۳۰ مگابیت بر ثانیه و رتبه‌اش ۸۰ جهانی است، متوسط سرعت دانلود اینترنت ثابت نیز ۲۱.۳۵ مگابیت بر ثانیه است و در جایگاه ۱۳۴ اینترنت ثابت در جهان قرار دارد.

سرعت اینترنت از مواردی است که همواره برای کاربران دغدغه بوده و یکی از فاکتورهای کیفی خدمات اینترنتی محسوب می‌شود و وب‌سایت Speedtest شاخص‌های جهانی اینترنت را در کشورها بررسی می‌کند. بر این اساس تا ماه ژانویه ۲۰۲۱، متوسط جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل، ۴۶.۷۴ مگابیت بر ثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۱۲.۴۹ مگابیت بر ثانیه و تأخیر، ۳۷ میلی‌ثانیه بود. در حوزه اینترنت ثابت نیز متوسط جهانی سرعت دانلود، ۹۶.۹۸ مگابیت بر ثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود ۵۱.۲۸ مگابیت بر ثانیه و تأخیر، ۲۰ میلی‌ثانیه بود. طبق آخرین آمار منتشرشده در اسپیدتست، تا ماه اکتبر سال ۲۰۲۱، متوسط جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل، ۶۸.۴۱۴ مگابیت بر ثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۱۳.۷۹ مگابیت بر ثانیه و تأخیر ۳۶ میلی‌ثانیه است. درحالی‌که تا ماه سپتامبر سال ۲۰۲۱، متوسط جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل، ۶۳.۱۵ مگابیت بر ثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۱۳.۳۷ مگابیت بر ثانیه و تأخیر ۳۶ میلی‌ثانیه بود. در حوزه اینترنت ثابت نیز متوسط جهانی سرعت دانلود، ۱۱۳.۲۵ مگابیت بر ثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود ۶۲.۴۵ مگابیت بر ثانیه و تأخیر ۱۹ میلی‌ثانیه بود. رتبه یک تا پنج اینترنت موبایل در جهان تا ماه سپتامبر ۲۰۲۱، به‌ترتیب به امارات متحده عربی (۲۷۳.۸۷ مگابیت بر ثانیه)، کره جنوبی (۲۱۴.۴۷ مگابیت بر ثانیه)، قطر (۱۷۸.۸۳ مگابیت بر ثانیه)، نروژ (۱۷۸.۷۰ مگابیت بر ثانیه) و کویت (۱۷۰.۶۷ مگابیت بر ثانیه) تعلق دارد. همچنین رتبه یک تا پنج اینترنت پهن‌باند ثابت در جهان، به ترتیب به موناکو (۲۷۰.۲۵ مگابیت بر ثانیه)، هنگ‌کنگ (۲۶۰.۳۵ مگابیت بر ثانیه)، سنگاپور (۲۵۷.۱۵ مگابیت بر ثانیه)، رومانی (۲۴۱.۳۵ مگابیت بر ثانیه) و سوئیس (۲۳۱.۹۶ مگابیت‌ بر ثانیه) تعلق دارد. در حال‌ حاضر متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۳۵.۰۹ مگابیت بر ثانیه و متوسط سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۱۲.۶۲ مگابیت بر ثانیه و تأخیر ۳۸ میلی‌ثانیه است که رتبه ایران را به ۷۳ از میان ۱۴۰ کشور رسانده است. این در حالی است که در ماه سپتامبر ۲۰۲۱، متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۳۵.۴۸ مگابیت‌ بر ثانیه و متوسط سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۱۲.۵۳ مگابیت‌ بر ثانیه بود و ایران در جایگاه ۷۱ قرار داشت. همچنین طبق این آمار، اینترنت موبایل ایران درحال‌حاضر از کاستاریکا، تونس و ارمنستان کندتر و از برزیل، سورینام و مکزیک سریع‌تر است.

صدای زلال معترضان آب‌

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حمله بزرگ به عربستان / انصارالله با ۱۴ پهپاد زیرساخت‌های سعودی را در هم کوبید» به بررسی حمله هوایی انصارالله یمن به عربستان پرداخت و نوشت: انصارالله یمن از سال ۹۸ و در پاسخ به حملات واقعاً وحشیانه ائتلاف سعودی به زیرساخت‌های یمن از سوی سعودی‌ها، تصمیم به پاسخگویی در همان سطح گرفت و با سلسله عملیات‌هایی تحت عنوان «موازنه بازدارندگی» علیه ائتلاف آمریکایی-عبری آل‌سعود وارد عمل شد. همین عملیات‌ها توانسته‌اند معادلات نبرد را کاملاً دگرگون کرده و آل‌سعود را در موضع دفاعی قرار دهند. به اعتقاد کارشناسان راز موفقیت انصارالله نیز دستیابی به فناوری ساخت موشک‌ها و پهپادهای فوق مدرن است که سامانه‌های دفاعی عربستان را کاملاً ناکارآمد کرده است. دیروز اما انصارالله از هشتمین دور از این عملیات‌ها در عمق خاک سعودی خبر داد.

«یحیی سریع»، سخنگوی جوان نیروهای مسلح یمن دیروز جلوی دوربین تلویزیون حاضر شد و گفت، عملیات «موازنه بازدارندگی هشتم» در پاسخ به افزایش حملات و تداوم جنایات و محاصره ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی است. در جریان این عملیات، پایگاه ملک خالد در ریاض با چهار پهپاد «صماد -۳» هدف قرار گرفت. در این عملیات، اهداف نظامی، فرودگاه ملک عبدالله در جده و پالایشگاه آرامکو در این شهر نیز با چهار پهپاد «صماد -۲» بمباران شد. نیروهای یمنی با پهپاد صماد -۳ توانسته‌اند یک هدف نظامی مهم را در فرودگاه بین‌المللی «ابهاء» هدف قرار دهند. این فرمانده یمنی در ادامه با اشاره به بمباران اهداف نظامی مختلف در ابهاء، جیزان و نجرانِ عربستان که با پنج پهپاد صورت گرفت، اضافه کرد که «عملیات بازدارندگی هشتم با ۱۴ پهپاد صورت گرفته است.»

وی در عین حال تأکید کرد که نیروهای مسلح یمن این توانایی را دارند که به عملیات هجومی علیه عربستان و امارات ادامه دهند؛ عملیاتی که در چارچوب دفاع قانونی از ملت و میهن است. سریع در پایان خطاب به ائتلاف متجاوز گفت که نیروهای یمنی، تنش را با تنش پاسخ خواهند داد تا محاصره ملت یمن پایان یابد و حملات این ائتلاف نیز متوقف شود.

حملات اخیر انصارالله به زیرساخت‌های عربستان به دنبال حملات اخیر ائتلاف سعودی به استان الحدیده صورت گرفت. «حسین العزی» معاون وزیر خارجه دولت صنعاء در توئیتر نوشته که کشورهای متجاوز موج جدیدی از تنش نظامی و اقدامات خصمانه را از زمین و هوا علیه یمن به‌ویژه استان الحدیده آغاز کرده‌اند. او همچنین اشاره کرد که این تنش نظامی نوعی پاسخ فوری به دستورات آمریکا و اظهارات خصمانه مقامات این کشور علیه ملت مظلوم یمن بوده است. العزی سپس متجاوزان را به «تشدید متقابل» حملات نیروهای یمن تهدید کرد: «این ائتلاف متجاوز است که این مرحله را آغاز و انتخاب کرده است نه ما، اما قطعاً این ما خواهیم بود که تعیین خواهیم کرد چه زمان و کجا این مرحله تشدید تنش پایان یابد.» حملات ائتلاف سعودی در حالی علیه یمن تشدید شده است که ارتش صنعاء اخیراً و پس از خروج ناگهانی نیروهای ائتلاف سعودی-اماراتی از استان الحدیده (غرب یمن) توانست بر بخش‌های عظیمی از این استان مسلط و ضربه کاری دیگری به ائتلاف سعودی وارد کند.

صدای زلال معترضان آب‌

کد خبر 536785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.