امکان ماجراجویی پرهزینه در فضا

سفر توریستی به فضا و تحقق رویاها قدمی است که در آینده طبق برنامه‌ریزی شرکت‌های فضایی بلواوریجین، اسپیس ایکس و ویرجین گلکتیک، قرار است انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رؤیای دیدن سیاره زمین از خارج از جو و قدم گذاشتن به فضای بیکران برای تمامی افراد لذت بخش است؛ هر فردی در زندگی قطعاً دوست دارد به فضا سفر کند و آن حالت خلأ و به دور از جاذبه را تجربه کند؛ طی گذشت سالیان زیاد و تحقیق و توسعه علم دانشمندان راهکاری یافته‌اند که طی آن انسان‌های معمولی که آموزشی در رابطه با فصانوردی ندیده‌اند نیز می‌توانند به فضا سفر کنند و این موضوع با عنوان سفرهای توریستی به فضا شناخته می‌شود.

شرکت‌های معروف اسپیس ایکس، بلواریجین و ویرجین گلکتیک از جمله مراکزی است که در این زمینه فعالیت‌هایی داشته و سفرهای توریستی انجام داده‌اند. برای بررسی سفرهای توریستی به فضا با عرفان تمنده، کارشناس فضایی مجموعه آسمان سرای سُها گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که مشروح آن رادر ادامه می‌خوانید.

ایده گردشگری فضایی از چه روزی مطرح شد؟

یور گاگارین ۱۲ آپریل ۱۹۶۱ جهان را به شکلی دید که تا آن روز هیچ انسان دیگری ندیده بود؛ بعد از گاگارین ۵۶۰ انسان دیگر به فضا رفتند، ولی اکثر آن‌ها به صورت فضانوردان آموزش دیده از سازمان‌های فضایی بودند و سال‌ها سوال بود کسانی که علاقمند به دیدن واقعی فضا هستند، ولی قابلیت آموزش دیدن از طرف سازمان‌های فضایی ندارند چه راهکاری پیش رویشان است. امروزه این اتفاق رخ داده و سوالی که سال‌ها جوابی برای آن نبود با پیشرفت صنعت و علم و فناوری فضایی افراد علاقمند به فضا که قابلیت آموزش دیدن ندارند نیز می‌توانند به فضا سفر کنند.

چرا اجرای این پروژه مشکل است و آیا راهکاری برای حل آن مطرح شده است؟

همانطور که می‌دانید تمام پروژه‌های فضایی که به صورت تحقیقاتی برگزار می‌شود هزینه‌های بسیاری در پی دارد و این هزینه برای سازمان‌های خصوصی و دولتی تفاوتی ندارد؛ اکنون فرض کنید سفری که در گذشته به صورت علمی و تحقیقاتی بوده بخواهیم برای تفریح انجام دهیم در نتیجه هزینه‌های بسیاری به هزینه‌های قبلی افزوده می‌شود و همین موضوع به عنوان مشکل اصلی مطرح می‌شود.

برای اینکه از هزینه‌های بسیار این سفرها جلوگیری شود تنها یک راه وجود دارد و آن هم استفاده از وسایل نقلیه فضایی است که می‌تواند چندین‌بار بازسازی و استفاده شود در این صورت اشخاص تنها باید هزینه خدمه و سوخت موشک را پرداخت کنند؛ درواقع سفر توریستی به فضا با فراهم شدن وسایل نقلیه فضایی که قابلیت چندین‌بار استفاده را دارند، میسر خواهد شد.

ایده طراحی وسایل نقلیه فضایی که قابلیت چندین‌بار استفاده دارد به چه صورت شکل گرفت؟

هنگامی که هواپیماها در آسمان رؤیت شد به شکلی که چندین‌بار در روز و هزاران بار در طول عمر خود پرواز می‌کرد؛ این ایده به ذهن رسید که اگر یک موشک بتواند به بخشی از این قابلیت برسد می‌تواند گردشگری فضایی را به روی عموم باز کند؛ البته امروزه با توجه به کاهش هزینه‌ای که مطرح شد این سفر هنوز جز تفریح‌های لوکس و گران قیمت محسوب می‌شود.

هزینه‌های این سفر چقدر است؟

اگر بخواهیم مثالی ساده برای هزینه‌های گفته شده مطرح کنیم، می‌توان به اداره ایستگاه فضایی بین‌المللی اشاره کرد که برای ناسا سالانه حدود چهار میلیون دلار هزینه دارد در نتیجه ایجاد سفرهای توریستی به فضا باعث افزایش این هزینه‌ها خواهد شد و برای شرکت‌ها و سازمان‌های فضایی حتی با وجود فضاپیماهای ذکر شده سخت است، ولی با این حال بعد از سال‌ها درخواست و رد درخواست از طرف ناسا اخیراً این سازمان ISS را برای کسانی که هزینه‌های بسیاری پرداخت می‌کنند باز می‌کند تا آن افراد از فضا دیدن کنند؛ در حقیقت ISS مقصدی برای ثروتمندان شده است.

ثروتمندانی که به ISS می‌روند، برای تأمین غذا و هوای مورد نیاز خود در طول اقامت ۲۲ هزار و ۵۰۰ دلار در روز پرداخت می‌کنند که اگر برق و WIFI نیز بخواهند ۳۵ هزار دلار به آن مبلغ افزوده می‌شود؛ این هزینه‌ها کاملاً از هزینه سوخت و خدمه جدا است و افراد برای آن نیز باید مبلغی جداگانه پرداخت کنند. لازم به ذکر است که تمامی هزینه‌ها با پیشرفت فناوری و قابلیت بازسازی موشک‌ها به شدت کاهش یافته است.

آیا تا به امروز سفرهای توریستی به فضا داشته‌ایم؟

بله؛ طی یکی از نزدیک‌ترین سفرهای توریستی که انجام شد سه شخص توسط کپسول نیو شپرد از شرکت بلواوریجین با مبلغ یک تا دو میلیون دلار ده دقیقه در فضا سفر کردند؛ این سه نفر جف بزوس، الیور دیمن و والی فانک بودند. مبلغی که برای این سفر پرداخت شد در مقایسه با سفرهای فضایی، هزینه سالانه ISS و مأموریت‌ها فوق‌العاده کم محسوب می‌شد. آخرین سفر گردشگری فضایی توسط فضاپیما دراگون شرکت اسپیس ایکس که یک شرکت خصوصی فضایی محسوب می‌شود انجام شد و در این سفر ایزاکمن، پروکتور، آرسنوکس و سمبروسکی در مدار لئو زمین قرار گرفتند و در بازه ۱۶ تا ۱۹ سپتامبر این سفر را تجربه کردند.

این سفر خطراتی برای انسان دارد؟

تمامی شرکت‌های فضایی که گردشگری توریستی را شروع کردند، مخصوصاً اسپیس ایکس، بلواوریجین و ویرجین گلکتیک به عنوان سه شرکتی شناخته شده‌اند که به صورت رسمی در این بخش فعالیت می‌کنند؛ تمامی سفرها را با راکت‌ها، کپسول‌های حمل کننده، سوخت و بوسترها بارها به صورت آزمایشی و عملی تست می‌کنند و تا زمانی که جواب مثبتی از تست دریافت نکنند این فعالیت را شروع نمی‌کنند و بعد از تمامی مأموریت‌های آزمایشی که انجام شد برنامه و هدف‌گذاری برای گردشگری توریستی آغاز می‌شود در نتیجه این سه شرکت در رابطه با ایمنی و سلامت افراد تضمین و تعهد می‌دهند و نگرانی در مورد خطرات سفر وجود ندارد.

چه مکان‌های برای سفر به فضا مقصد محسوب می‌شود؟

مکان‌های مقصد متفاوت است و به شرکت و هدف آن‌ها از این سفر بستگی دارد؛ برخی اوقات سفرها به دور زمین در مدار لئو یا پایین‌تر است و برخی اوقات نیز ارتفاع به حدود ۱۰۰ مایل یا بیشتر می‌رسد، ولی به طور کلی اوردر ارتفاع در همین حدود گفته شده است.

آیا سفر توریستی به ماه انجام می‌شود؟

سفر توریستی به ماه نیازمند انتخاب یک موقعیت مکانی مناسب، گسترش سفرها و توسعه علم است که باعث می‌شود ارتفاع و مدت زمان این سفرها افزایش یابد؛ موفقیت پروژه آرتمیس که در رابطه با اکتشافات ماه و مریخ است می‌تواند پلی برای امکان پذیری شدن سفر توریستی به ماه واقع شود و در سال‌های نزدیک حتماً ثروتمندانی هستند که سفر توریستی به ماه را نیز تجربه کنند.

با انجام موارد گفته شده نه تنها سفر توریستی به ماه امکان پذیر می‌شود بلکه با توجه به توسعه علم و فناوری فضایی شاید سفرهای توریستی در کنار مأموریت‌های فضایی به سیاره‌های دورتری نیز انجام شود یا درواقع بعد از رفتن به ماه سفر توریستی به مریخ نیز انجام شود.

اگر امکان‌سنجی انجام و شرایط برای سفرهای توریستی فراهم شود، قطعاً افرادی هستند که به عنوان مدیر شرکت‌های فضایی خصوصی و دولتی، سیارات و حتی فاصله‌های دورتری را برای سفر توریستی انتخاب کنند.

کد خبر 536760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.