شیان، نخستین خواهرخوانده اصفهان

شیان، پایتخت ایالت شی‌شان در چین، نخستین خواهرخوانده شهر اصفهان است؛ این خواهرخواندگی ۳۲ سال پیش منعقد شد و قدمت تاریخی، ظرافت معماری، سابقه فرهنگی، شخصیت‌های برجسته هنری و ارتباطات تاریخی مشترک بین دو کشور ایران و چین زمینه‌ساز شکل‌گیری آن بود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شیان و اصفهان از هفتم ماه می ۱۹۷۹ معادل با ۱۷ اردیبهشت ۱۳۶۸ پیمان خواهرخواندگی بستند. این پایتخت باستانی نقطه آغاز مسیر جاده ابریشم و اصفهان بخشی از آن است. شیان با حدوداً ۳۶۰۰ سال قدمت، چهار هزار اثر تاریخی، ۱۲۰ هزار بقایای فرهنگی و ۳۱۴ واحد باستانی در خود دارد و دومین جایگاه در میان مراکز فن‌آوری‌های پیشرفته کشور چین را به خود اختصاص داده است. این شهر یکی از مراکز مهم فرهنگ، آموزش، علم و فن‌آوری، تجارت و بازرگانی محسوب می‌شود و در زمینه صنایع توسعه نرم‌افزاری در کشور چین پیشرو به حساب می‌آید.

شیان، اولین خواهرخوانده اصفهان

از جاذبه‌های باستانی مهم شیان می‌توان از معروف‌ترین طبیعت باستانی به ویژه ارتش تراکوتا و معماری پایتخت باستانی نام برد که قدمت آن به اتحاد چین در سال ۲۲۱ قبل از میلاد توسط اولین امپراطور "کین" بازمی‌گردد. این ارتش سفالی در اندازه واقعی به‌منظور همراهی او در زندگی پس از مرگ ساخته شد و تا به امروز پا بر جاست. معماری باستانی شیان شامل دیوار شهر، برج ناقوس، برج طبل و پاگودای غاز وحشی می‌شود. شیان و اصفهان دارای مشترکات و شباهت‌های بسیاری در زمینه‌های مختلف هستند که وفور گیاهان دارویی و موزه تاریخی گوانژونگ از جمله این مشترکات به حساب می‌آید.

شیان، اولین خواهرخوانده اصفهان

بازار گیاهان دارویی چین

بازار گیاهان دارویی واقع در شیان چین شباهت نزدیکی به بازار معادل خود در اصفهان دارد. در این بازار سنتی کشاورزان و عمده‌فروشان در کیسه‌ها، گونی‌های کوچک و بزرگ، پاکت‌های کاغذی و جعبه‌های مختلف به فروش انواع گیاهان دارویی، دارو، غذاهای دارویی و ادویه‌جات اقدام می‌کنند. البته در این بازار محصولات عجیبی هم‌چون اسب‌های دریایی خشک‌شده نیز دیده می‌شود که در ایران مرسوم نیست ولی محصولاتی هم‌چون زنجبیل و جینسینگ یا ادویه‌جاتی هم‌چون دارچین و شیرین‌بیان عطری آشنا و مشترک دارند. در غرفه‌های این بازار می‌توان در صورت تمایل به تهیه ادویه‌جات مختلف به شکل طبیعی و آسیاب‌نشده اقدام کرد.

بازار گیاهان دارویی شیان همچنین محل ارائه انواع گیاهان، میوه‌ها و سبزیجاتی برای سلامتی و درمان است که ممکن است در دیگر نقاط جهان رایج نباشد و تنها در چین نسبت به کشت و استفاده از آن‌ها اقدام می‌شود. دلیل آن تا حدی این است که گیاهان مختلفی در شرق آسیا رشد می‌کنند. در این بازار همچنین یک بازار پزشکی نیز وجود دارد که فروشندگان آن انواع زیادی از گیاهان دارویی، محصولات دریایی دارویی و محصولات حیوانی دارویی را به فروش می‌رسانند و توصیه‌های مناسبی در زمینه استفاده از آن‌ها در اختیار خریداران قرار می‌دهند. این بازار محیط مناسبی برای تهیه انواع گیاهان دارویی است که در دیگر نقاط جهان به سختی قابل تهیه هستند.

شیان، اولین خواهرخوانده اصفهان

موزه هنرهای عامیانه گوانژونگ

موزه هنرهای عامیانه گوانژونگ مرکز پیشرو برای مطالعه و لذت بردن از هنر عامیانه شان‌شی و همچنین آثار هنرمندان عامیانه چینی است. این موزه سال‌هاست که نقشی محوری در پرورش علاقه به هنرمندان عامیانه در سراسر کشور ایفا کرده است. امروزه گوانژونگ به‌عنوان صاحب یکی از بزرگترین مجموعه‌های کشور، هم‌چون یک مترجم، مروج و محافظ ضروری هنر عامیانه از آثاری حفاظت می‌کند که طبقه‌بندی آنها دشوار است. بازدیدکنندگان در این موزه نه تنها می‌توانند دید کاملی از آثار عامیانه داشته باشند بلکه می‌توانند یک زندگی عامیانه سنتی را تجربه کنند و از آن لذت ببرند.

موزه هنرهای عامیانه گوانژونگ، با میراث تاریخی و فرهنگی عمیق، آئین‌ها و و آداب و رسوم عامیانه غنی خود به‌عنوان پایگاهی برای حفاظت از معماری عامیانه، تعاملات اجتماعی و زندگی فرهنگی مردمی عمل می‌کند که از حدود قرن سوم پس از میلاد تا اوایل قرن بیستم در منطقه شان‌شی زندگی می‌کردند. همچنین حافظ آموزش میراث فرهنگی ملی چین و محلی برای حفاظت، تفسیر، تحقیق، آموزش میهن‌پرستی، تولید فیلم و نمایش صنایع فرهنگی ملی این کشور است.

شیان، اولین خواهرخوانده اصفهان

از زمان تأسیس در سال ۱۹۸۰ تا کنون، وانگ‌یونگ چائو و تیمش جمع‌آوری، بازسازی و نگهداری از بیش از ۳۳ هزار و ۶۰۰ قطعه از آثار عامیانه شامل حکاکی روی سنگ، چوب و آجر، همچنین نقاشی‌ها و خوشنویسی‌های معروف، بقایای اقامتگاه‌های قدیمی مردمی، آثار و بقایای زندگی روزمره و آداب و رسوم عامیانه مردم سلسله‌های کین، هان و تانگ را آغاز کردند و مجموعه بی‌نظیری از گذشته چین را در یک مکان گرد هم آوردند.

موزه هنرهای عامیانه گوانژونگ همچنین محل جمع‌آوری و بازسازی ویرانه‌های ۴۰ اقامتگاه قدیمی مربوط به سلسله‌های مینگ و چینگ است که بیش از هزار اتاق دارد و در عین حال به دسته‌بندی مقدار زیادی از میراث فرهنگی ناملموس هم‌چون اپراهای محلی، آئین‌ها، رسوم و کارگاه‌های سنتی صنایع دستی اقدام کرده است.

در حال حاضر این موزه به چهار حوزه نمایش موضوعی، یعنی هنرهای عامیانه، اقامتگاه‌های محلی گوانژونگ، آداب و رسوم عامیانه، نقاشی و خوشنویسی توسط مشاهیر تقسیم شده است که در بیش از ۹ زیرمجموعه طبقه‌بندی می‌شود و به خوبی نمایانگر دیدگاه‌های مختلف ماهیت تاریخی هنرهای عامیانه، زیبایی‌شناسی، فعالیت‌های کشاورزی، اقامتگاه‌ها و آئین‌های مردمانی با پیشینه‌های قومی مختلف در دوره‌های تاریخی گوناگون منطقه است.

شیان، اولین خواهرخوانده اصفهان

کد خبر 536748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.