سوگواران زنده‌رود

شرط عربستان برای زوار ایرانی، سرنوشت طرح صیانت از فضای مجازی، تجمع روز گذشته کشاورزان اصفهانی و اظهارات رئیس جمهور در زنجان از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه ۲۹ آبان‌ماه_ است.

به گزارش ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ماجرای واکسن حاجی‌های ایرانی» به بررسی شرط عربستان برای زوار ایرانی پرداخت و نوشت: شرط عربستان برای ورود مسافران و زائرانی که یکی از چهار نوع واکسن کووید مورد تأیید این کشور را زده‌اند، سازمان حج و زیارت ایران را بر آن داشت تا دستورالعمل جدیدی درباره واکسیناسیون حاجی‌ها بدهد.

فایزر / مدرنا / جانسون / آسترازنکا، چهار واکسنی است که وزارت بهداشت عربستان برای ورود مسافران و زائران خارجی به این کشور تأیید کرده است. عربستان با همین مقررات، عمره را پس از یک سال وقفه، با حضور زائران خارجی برگزار کرده است. البته در مقررات سفر به این کشور آمده است مسافران و زائرانی که دو دُز واکسن «سینوفارم» یا «سینوواک» را کامل تزریق کرده باشند، در صورت دریافت دُز اضافی از بین یکی از چهار نوع واکسنی که در عربستان تأیید شده است می‌توانند به این کشور سفر کنند.

چندی پیش نیز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ایران اطلاعیه‌ای صادر کرد که بر آن اساس، به افرادی که به دلیل اضطرارِ سفر و عدم قبول نوع واکسن دریافتی توسط کشور مقصد، دچار مشکل شده‌اند مجوز تزریق یک یا دو نوبت واکسن آسترازنکا به عنوان نوبت دوم یا سوم به صورت موردی و بعد از بیان هشدارهای لازم در خصوص عوارض احتمالی و اخذ تاییدیه رضایت آگاهانه از فرد را داده است.

سپس شرکت‌ها و کارگزاران زیارتی اطلاعیه‌ای را از سازمان و اداره‌های حج و زیارت دریافت کردند که به زائران توصیه می‌کند مقررات دولت عربستان را که ورود به این کشور را به تزریق دُز یادآور از بین واکسن‌های مورد تأیید وزارت بهداشت خود منوط کرده است، در زمان تزریق واکسن به‌ویژه دُز سوم یا همان یادآور، مدنظر داشته باشند.

اکبر رضایی، معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت درباره این دستورالعمل و تصمیمی که برای واکسن زائران با توجه به مقررات جدید عربستان گرفته شده است، اظهار کرد: پیرو دستورالعمل وزارت بهداشت درباره تزریق واکسن افرادی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند، سازمان حج و زیارت نیز اعلام کرد به توجه به این‌که هنوز وضعیت حج و همچنین تاریخ مذاکرات حج ایران و عربستان مشخص نشده است، اداره‌های استانی و کارگزاران زیارتی به افرادی که قبلاً برای حج ثبت‌نام کرده‌اند و در نوبت تشرف هستند و از طرفی، مشمول فراخوان وزارت بهداشت می‌شوند، برای دُز سوم یا همان یادآور از واکسنی استفاده کنند که مورد تأیید وزارت بهداشت عربستان است.

سوگواران زنده رود

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دیدن با عینک دودی صیانت‌» به بررسی سرنوشت طرح صیانت از فضای مجازی پرداخت و نوشت: اگرچه انتظارمی‌رفت که مجلس انقلابی، مجلسی توأمان با تصمیمات خاص و بعضاً تبلیغاتی باشد، اما قطعاً که در بخش‌ها و زمینه‌هایی آش آنقدر شور شده که میان خود نمایندگان نیز این تصمیمات تنش و حاشیه آفریده. گاهی برخی از این طرح‌ها با رویکردی سیاسی گرفته می‌شد تا بلکه فشارهای بیشتری به دولت روحانی مثلاً در مذاکرات احیای برجام وارد کند. طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها یکی از همان طرح‌ها بود. طرحی با نامی که البته با آنچه در عمل ماحصلش شد، متفاوت است. طرحی که ادعا می‌شد در صورت اجرایی شدنش لغو همه تحریم‌ها را شاهد خواهیم بود، شرایط را به سمت فضایی برد که مذاکرات احیای برجام را با چالش روبه‌رو کند و تا امروز نیز بی‌نتیجه بماند.

مسئله‌ای که البته به همین جا ختم نشد و امروز حتی در عصر بایدن محافظه کار خواهان مذاکره با ایران و از سرگیری برجام، می‌بینیم که بازهم روند تحریم‌های جدید اشخاص و شرکت‌های خاص تداوم دارد و در واقعیت نه تنها با این طرح رفع تحریم‌ها حاصل نشد بلکه درنهایت به آن شدت و حدت هم داد. یکی دیگر از تصمیماتی که این بار نه فشار به دولت بلکه فشار به یک ملت تعبیر می‌شود، طرحی با عنوانی سراسر متفاوت با مضمونش بود، این‌بار به نام صیانت و حفاظت از مردم (!) ماجرای فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را پیش کشیدند.

طرحی که نگفته معلوم بود هدفش چیست و به دنبال چه می‌گردد؟ از آنجایی هم که نمایندگان مجلس انقلابی که البته خود و همفکران‌شان عادت به این دارند تا خواسته‌ها و منویات گروه خود را به نام خواست همه مردم جا بزنند، طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» را که در واقعیت به دنبال تجاوز به این حقوق و ایجاد محدودیت‌های غیر قابل باور برای این فضا می‌گشت را مطرح ساختند.

این‌بار افکار عمومی در قبال این طرح آن قدر موضع منفی به خود گرفت که در میان خود مجلسیان نیز پیرامون این طرح مجادله شد و در این میان عده‌ای با بیان اینکه الان زمان مطرح شدن این طرح نیست در واقع نه ماهیت طرح را بلکه بد زمانی آن به‌واسطه واکنش‌های مردم را مطرح کردند و البته بودند کسانی که این طرح را غیرضروری دانستند، نتیجه اینکه به نام صیانت، محدودیت و نظارت بر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مدت‌هاست که بر سر زبان‌هاست و خیلی‌ها نیز در این میان معتقدند که روزی این طرح با اندکی تعدیل اجرایی می‌شود چرا که به نوعی تصمیم، از پیش گرفته شده است.

سوگواران زنده رود

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سوگواران زنده رود» به بررسی تجمع روز گذشته کشاورزان اصفهانی پرداخت و نوشت: کشاورزان استان اصفهان که از روزهای گذشته با برپایی چادر در بستر خشک زاینده‌رود مطالبات خودشان را در خصوص تعیین تکلیف وضعیت کشت پاییزه مطالبه می‌کردند، صبح روز گذشته با تجمع چندین هزار نفری در بستر زاینده‌رود و کنار پل تاریخی خواجو دغدغه‌های خود در خصوص احیای دائمی زاینده‌رود را بیان کردند و از مسؤولان خواستند تا نسبت به مشکلات زاینده‌رود رسیدگی کنند. اجرای عدالت در توزیع حق‌آبه و اجرای طرح‌های احیای زاینده‌رود از طریق مجاری قانونی از جمله مهمترین مطالبات کشاورزان است.

گفته می‌شود فقدان بارش‌ها در حوضه آبریز و سوءمدیریت در دهه‌های گذشته منجر به بروز مشکلات جدی برای کشاورزان اصفهانی شده و معیشت آنان را در تنگنا قرار داده است. محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری در یک دستور ویژه به وزیران نیرو و جهاد کشاورزی خواستار رسیدگی فوری به حل مشکل آبریز زاینده‌رود در هر سه استان چهارمحال‌و بختیاری، اصفهان و یزد شده است. علی اکبر محرابیان وزیر نیرو نیز ضمن عذرخواهی از کشاورزان اصفهان از تشکیل فوری جلسه ستاد احیای زاینده‌رود برای تصمیم‌گیری درباره مشکلات این حوضه خبر داد.

او در گفت‌وگو با خبر سراسری شبکه یک سیما از برگزاری جلسه ستاد احیای زاینده رود در اولین فرصت خبر داد و اظهار داشت: امید است با پیشنهاداتی که به این جلسه می‌بریم، تصمیمات مناسبی اتخاذ شود و مردم این حوضه را از نتایج آن مطلع کنیم که باعث خوشحالی آنان شود.

انوش نوری اسفندیاری، دبیر اندیشکده تدبیر آب ایران دراین‌باره معتقد است؛ مجموعه‌ای از شرایط که مهمترین آن توسعه ناپایدار در استان اصفهان است باعث نارضایتی امروز مردم این شهر در خصوص کمبود آب شده است.

دبیر اندیشکده تدبیر آب ایران با بیان اینکه زندگی مردم در این منطقه وابسته به امکانات ناپایدار شده است به «اعتماد» گفت: مشکلاتی که در این سال‌ها بروز کرده در اثر مجموعه‌ای از شرایط ایجاد شده است که این شرایط شامل توسعه سطح کشت کشاورزان و افزایش جمعیت و برداشت از رودخانه و تخصیص آب برای مصارف مختلف است، در کنار این عوامل مساله مهم دیگر کاهش بارندگی‌هاست که در منطقه اصفهان رخ داده است. بارگذاری بیش از حد و استفاده بی رویه از منابع طبیعی معیشت مردم در این منطقه را با بحران مواجه کرده است.

سوگواران زنده رود

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «‌وعده قبول نمی‌کنیم» به بررسی تجمع روز گذشته مردم اصفهان پرداخت و نوشت: این گزارشی معمولی نیست؛ گزارشی است که در آن خبری از نظر کارشناس و مسئول نخواهد بود و این همان چیزی است که کشاورزان از ما خواستند. از ما خواستند حرفشان را بشنویم، از ما خواستند حمایتشان کنیم، از ما خواستند گوش کنیم نه که بگوییم. کارشناس کشاورزی نخواستند، خودشان کشاورزند، پدرانشان و پدران پدرانشان کشاورز بوده‌اند. سند حق‌آبه دارند به عمر ۱۲۰۰ سال. نظر مسئولان اهمیتی برایشان ندارد. گوششان پر از حرف مسئولان است. چیزی که در گزارش‌های رسمی این روز پنهان ماند، همین بود؛ کسی تقاضایی از مسئولی نداشت و نام مسئولی اگر به زبان کسی آمد، مردم یک‌صدا اعتراض می‌کردند.

کار وزیر نیرو در جواب اعتراض‌ها، پیشنهاد پرداخت پول بود و عرض شرمندگی. دیگر مسئولان هم حرف‌هایی زدند که شبیه نامه‌های از پیش آماده داخل کشوری روابط عمومی بود. کسی نشنیده کشاورزی پولی طلب کرده باشد. کشاورز حق آبش را می‌خواهد، زمین کشاورزی‌اش را می‌خواهد. خلاصه‌اش، هویتش را می‌خواهد و اینجا همه به هم گره خورده‌ایم.

روز جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰ خورشیدی از ساعت ۹ صبح همراه جمعیتی عظیم در خیابان‌های منتهی به پل خواجو با مردم همراه شدیم و حالا که پشت میز کار برای نگارش ماوقع هستم، دوستی از میان جمعیت هنوز حاضر، خبر می‌دهد که کشاورزان در حال نذر غذا هستند به همه، از جمله به مأموران که شاید پاسخی کنایی و سمبولیک به پیشنهاد پرداخت پول از سوی دولت تعبیر شود. مأمورانی که امروز هرچند حضوری ملموس داشتند، اما مثل خود مردم متحیر، تنها نظاره‌گر بودند. کشاورزان اصفهان ما را متحیر کردند. ما که خود امیدی به دوباره یافتن خود نداشتیم، متحیر شدیم که باز همه یک جا جمع شده‌ایم. هیچ تیپ مشخص اجتماعی، هیچ طبقه خاص اقتصادی در تجمع بزرگ روز جمعه اصفهان غلبه نداشت؛ نه حضور زنان پررنگ‌تر بود، نه مردان؛ نه چادر به سر بیشتر بود، نه فوکول‌کراواتی.

خود ما بودیم با همه رنگارنگی‌مان و کف زاینده‌رود بار دیگر ناپیدا شد؛ نه از آب که از ما. در راه از محله قدیمی که با اسمش سازگار نیست، محله نو خواجو با یکی از همسایه‌ها هم‌قدم شدم. سیاسی نیست، کاسب است و حبیب خدا. جز شوخی‌های تمام‌نشدنی اصفهانی و پول تابه‌حال حرفی از او نشنیده‌ام. از جدیتش متعجب می‌شوم. می‌گوید وظیفه است باید همه برویم زاینده‌رود و بیشتر متعجبم می‌کند و جلوی شوخی نوک زبانم را می‌گیرد. اول‌بار که به جمعیت چند هزار نفری می‌رسم، جا می‌خورم. بدون حضور نیروهای انتظامی، منظم‌ترین تجمعات در حال برپایی است. اگر سال‌ها در پستو به دنبال «مردم» گشتیم، اینک مردم. مراسمی خودگردان که خودش به‌خوبی در حال گشتن است.

سوگواران زنده رود

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چاره‌اندیشی تشنگی در حوضه آبریز زاینده‌رود» به بررسی تجمع کشاورزان و مردم اصفهان برای زاینده رود پرداخت و نوشت: بستر «زاینده رود» یا همان «زنده رود» قدیم که روزی آب جاری در آن اصفهان را به نصف جهان مشهور کرده‌بود، در روزهای اخیر به جای آب محل تجمع کشاورزانی شده که به دنبال گرفتن حق آب کشاورزی‌شان دست به اعتراض زده‌اند. زاینده‌رود چند سالی می‌شود تنها نامش مانده و پل خواجویی که نشان می‌دهد روزگاری در این محل رودخانه‌ای جاری بوده‌است. «زنده رود «مرده‌است و حالا کشاورزان اصفهانی برای زنده کردن دوباره این رود و زنده کردن کسب و کاری که ادامه آن به جاری شدن دوباره آب در زاینده‌رود وابسته است، دست به مطالبه‌گری زده‌اند.

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در واکنش به این مطالبه با تأکید بر اینکه از نزدیک وضعیت زاینده‌رود و مناطق کشاورزی استان را دیده و می‌داند که شرایط سختی برای مردم منطقه وجود دارد از پیگیری رئیس‌جمهور و دستور خودش به وزرای نیرو و جهاد کشاورزی برای حل این معضل خبر داد. وزیر نیرو هم با عذرخواهی از کشاورزان اصفهانی بابت تأمین نشدن آب لازم برای کشاورزی از تشکیل جلسه ستاد احیای زاینده رود و همراهی وزرای جهاد کشاورزی و صمت برای حل این بحران خبر داد. فرونشست زمین در این منطقه مرکزی ایران ۴۰ تا ۱۰۰ برابر میانگین جهانی است و برخی کارشناسان معتقدند با ادامه مشکلات زیست محیطی این منطقه تا پنج سال دیگر قابل سکونت نیست.

اصفهان، چهار محال و بختیاری، خوزستان و یزد، این چهار استان تشنه زاینده‌رود چند سالی می‌شود که با تنش آبی روبه‌رو هستند. کم‌بارشی، مدیریت غلط بیش از چهار دهه‌ای و برنامه‌ریزی‌های محلی به جای نگاه‌های بلندمدت ملی، باعث شده‌است زاینده‌رود در اصفهان خشک شود و کار کشاورزان اصفهانی را از آن‌ها بستاند، صنعت یزد را به مخاطره افکند، چهارمحالی‌ها را شاکی کند و خوزستانی‌ها را هم نگران‌تر از همیشه نماید.

اعتراض خوزستانی‌ها و چهارمحالی‌ها به مدیریت ناصحیح منابع آبی این استان‌ها هر از چندگاهی رسانه‌ای می‌شود. مدتی است کشاورزان شرق اصفهان که بیشترین قشر آسیب‌دیده از خشکی زاینده‌رود هستند، مطالبات آبی خود را رسانه‌ای کردند و از آن هم عقب‌نشینی نمی‌کنند. روز گذشته با تجمع چند هزار نفری اصفهانی‌ها در پل خواجوی خشکیده، مطالبه احیای زاینده‌رود واکنش‌های زیادی به دنبال داشت.

سوگواران زنده رود

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نظام اقتصادی را اصلاح می‌کنیم اما نه با غافلگیر کردن مردم‌» به بررسی اظهارات رئیس جمهور پرداخت و نوشت: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در ادامه سفرهای استانی خود، روز پنج‌شنبه (۲۷ آبان) به استان زنجان سفر کرد تا از نزدیک پیگیر مسائل و مشکلات این استان باشد. در این سفر یک روزه تعدادی از اعضای هیئت دولت هم آیت‌الله رئیسی را همراهی می‌کردند.

رئیسی بعد از ورود به فرودگاه زنجان در تشریح اهداف سفر خود به زنجان اظهار کرد: انجام این سفر که توفیق محسوب می‌شود باید زودتر از این انجام می‌شد.

رئیس‌جمهور پایتخت شور و شعور حسینی بودن را از صفات بسیار ارزشمند و مهم زنجان و زنجانی‌ها دانست و افزود: زنجان استان مفاخر بسیاری از علما، دانشمندان و فلاسفه نامداری است که نه فقط در ایران بلکه نامشان در جهان بلند است.

رئیس‌قوه مجریه تصریح کرد: نام سرداران استان زنجان که به دفاع از وطن مشهور هستند در جهان می‌درخشد.

رئیسی با اشاره به ظرفیت استان زنجان در کشاورزی، صنعتی و معدن افزود: زنجان ظرفیت‌هایی از جمله در بخش نیروی انسانی دارد که باید از آنها استفاده بهینه شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه به برکت جمهوری اسلامی کارهای خوبی در استان زنجان انجام شده است، ادامه داد: اما بین اقداماتی که انجام شده و اقداماتی که باید انجام شود فاصله وجود دارد. که امیدوارم در این سفر بخشی از کمبودها جبران شود.

رئیسی با بیان اینکه حل برخی مشکلات جز مصوبات سفر خواهد بود، افزود: سازوکارهایی برای پیگیری مصوبات سفر پیش‌بینی شده است.

رئیس‌جمهور در اولین بخش از برنامه‌های سفر به استان زنجان از کارخانه در حال احداث سرجین‌بافت زنجان بازدید کرد و اظهار کرد: مشکلات این کارخانه ناشی از مسائل مختلفی بوده و در زمان کوتاهی باید این مشکلات حل شود.

رئیسی وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار زنجان را موظف کرد ظرف مدت یک ماه مشکلات بر سر راه‌اندازی این کارخانه را پیگیری و مرتفع کنند. رئیس‌جمهور در ادامه این سفر از کارخانه روغن نباتی جهان زنجان بازدید کرد. رئیسی در بازدید از کارخانه جهان گفت: خط تولید این کارخانه تقریباً تعطیل است و کند کار می‌کند و فقط ظاهراً سرپا نگه داشته شده است.

سوگواران زنده رود

کد خبر 536524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.