تغییر رنگ ناخن نشان دهنده سرطان است

متخصصان معتقدند که تغییر رنگ ناخن را هرگز نباید نادیده گرفت، زیرا ممکن است نشان دهنده سرطان باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ناخن‌ها به محافظت از انگشتان دست و پا و انجام دادن بعضی از کارها مانند خاراندن یا برداشتن اجسام بسیار دشوار کمک می‌کند. با توجه به اینکه ناخن خون و مواد غذایی لازم را از بدن دریافت می‌کند، تغییر رنگ و بافت آن می‌تواند نشانه‌ای از کمبود ماده خاص در بدن یا بیماری خاصی باشد. تغییر رنگ ناخن در بیشتر موارد نگران کننده به نظر نمی‌رسد، اما ممکن است گاهی اوقات نیز نشان دهنده بیماری‌های مزمن مانند سرطان باشد.

تغییر رنگ و بافت ناخن‌ها نشان دهنده چه بیماری‌هایی است؟

تغییر رنگ و بافت ناخن ممکن است برای هر فردی رخ دهد. زرد شدن یا ضخیم شدن ناخن‌ها می‌تواند نشان دهنده عفونت قارچی باشد، ناخن‌های شکننده نیز ممکن است نشانه بیماری تیروئید یا کم خونی باشد. در صورتی که ترک‌های کوچک روی ناخن فرد وجود داشته باشد احتمالاً به پسوریازیس یا آلوپسی‌آره‌آتا مبتلا شده است. علاوه بر این، خطوط سفید زیر ناخن به این معنا است که فرد به بیماری کلیوی یا کبدی دچار شده است.

تغییر رنگ ناخن نشان دهنده سرطان است؟

تغییر رنگ ناخن را هرگز نباید نادیده گرفت، زیرا ممکن است نشان دهنده سرطان باشد. ملانوم زیرانگوال نوعی سرطان پوست است که از طریق تغییر رنگ ناخن‌ها قابل تشخیص است و می‌تواند به صورت خطوط تیره زیر ناخن ظاهر شوند که در نهایت منجر به تغییر رنگ ناخن می‌شود. ممکن است قسمت‌های تیره رنگی در نزدیکی کوتیکول ناخن ایجاد شود. تغییرات رنگ ناخن علاوه بر اینکه ممکن است نشانه سرطان باشد، می‌تواند در نتیجه درمان‌های سرطان نیز ایجاد شده باشد و جز عوارض داروهای سرطان باشد.

دیگر علائم سرطان که روی ناخن‌ها ظاهر می‌شود شامل چه مواردی می‌شود؟

علاوه بر بروز خطوط سیاه زیر ناخن علائم دیگری وجود دارد که ممکن است نشان دهنده سرطان باشد. ناخن‌های ضعیف و شکننده، کبودی روی ناخن که از بین نمی‌رود، خونریزی اطراف ناخن، نازک شدن و ترک خوردن صفحه ناخن، بروز لکه‌های قهوه‌ای مایل به سیاه که به رشد خود ادامه می‌دهند می‌تواند از جمله علائم سرطان ملانوما باشد. با توجه به اینکه ملانوما تهدید کننده زندگی افراد است، در صورتی که به موقع درمان نشود ممکن است کشنده باشد. معاینه فیزیکی و بیوپسی می‌تواند به تشخیص به موقع سرطان کمک کند، روش‌های درمانی سرطان با توجه به میزان پیشرفت آن شامل عمل جراحی، شیمی درمانی، پرتو درمانی، ایمونوتراپی و درمان هدفمند می‌شود.

ترجمه از: پگاه بهادران، خبرنگار ایمنا

کد خبر 536440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.