میدان ۲۵ آبان میزبان «روز حماسه و ایثار شهر اصفهان»

آئین آغاز برنامه‌های گرامیداشت سالروز حماسه و ایثار مردم اصفهان با رونمایی از نماد شهری "روز پرواز" امروز _سه شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰_ با حضور شهردار و جمعی از مدیران شهری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم زاده، شهردار اصفهان ظهر امروز _سه‌شنبه ۲۵ آبان‌ماه_ در آئین آغاز برنامه‌های گرامیداشت سالروز حماسه و ایثار مردم اصفهان اظهار کرد: قرار است فراموش نکنیم که در گذشته چه اتفاقی رقم خورده و امیدواریم به دست نسل جوان که یادگاران نسل گذشته هستند، مشکلات جاری کشور اعم از اقتصادی و معیشتی رفع شود و روز به روز شرایط بهتری را در کشور و شهرمان پیدا کنیم.

وی افزود: امیدواریم اصفهان ما مثل گذشته همچون نگینی بدرخشد و از اصفهانی بودن و در اصفهان زندگی کردن خودمان لذت ببریم.

شهردار اصفهان اظهار امیدواری کرد: روزی فرا رسد که دور همدیگر غصه بی‌آبی در زاینده رود را پایان یافته اعلام کنیم و جشن جریان زاینده‌رود را در کنار یکدیگر برگزار کنیم.

وی با اشاره به شرایط جوی هوا تصریح کرد: با توجه به احتمال بارش برف شهرداری در آماده باش کامل قرار دارد تا مشکلی برای شهروندان به وجود نیاید.

جانمایی نماد ۲۵ آبان در مجاورت پل ۲۵ آبان

محمد کیهانی، مدیر منطقه هشت شهرداری اصفهان در این مراسم اظهار کرد: برای ساخت نماد ۲۵ آبان با طراحان مختلفی مذاکره انجام دادیم و در نهایت طرح تصویب شده به یکی از طراحان سپرده شد.

وی با بیان اینکه نماد ۲۵ آبان در مدت زمان چهار ماه آماده شده است، تصریح کرد: سعی شده نماد به گونه‌ای ساخته شود که یادآور آن دوران باشد؛؛ در این نماد ستون‌ها به نحوی اجرا شده که شهروندان شاهد کبوتران سرخ رنگ خواهند بود.

مدیر منطقه هشت شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه نماد ۲۵ آبان با استفاده از ۳۷۰ ستون و میله ساخته شده که نشان دهنده حضور مقتدرانه ۳۷۰ شهید عملیات مقدس سال ۱۳۶۱ است که به خیل شهدا پیوستند، گفت: جانمایی نماد در مجاورت پل ۲۵ آبان در نظر گرفته شده است.

کیهانی ادامه داد: با توجه به اینکه حماسه ۲۵ آبان فقط در این روز خاص مورد توجه قرار می‌گرفت و اهمیت آن مغفول مانده بود و نسل جوان اطلاع کافی از این حماسه بزرگ نداشتند، در صدد ساخت نماد ۲۵ آبان برآمدیم.

وی تاکید کرد: علاوه بر این اقدام از سال گذشته در امر ساخت فیلم "چند قطره باران" بر آمدیم که به صورت رسمی توسط حوزه هنری اصفهان رونمایی خواهد شد و سعی می‌کنیم اثری ماندگار باشد.

نماد ۲۵ آبان، نماد استقامت و ایستادگی

محمد فرخ‌نژاد، سازنده این اثر در حاشیه آئین رونمایی اثر گفت: این نماد، به طول و عرض سه متر و ارتفاع ۴.۵ متر با طراحی و نظارت سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان و به همت مدیریت منطقه ۸ شهرداری اصفهان تهیه شده است.

وی افزود: در این اثر ۳۷۰ میله آهنین عمود بر زمین نصب شده که این عناصر، نشانگر ۳۷۰ شهیدی است که روز ۲۵ آبان تشییع شدند و عمود بودن میله‌ها نیز نماد استقامت و ایستادگی این شهداست؛ بدنه میله‌ها به رنگ سفید بوده و این سپیدی، یادآور رنگ سپید کفن شهیدان و در تفکر بشریت، نماد پاکی و طهارت روح و جسم است. رنگ قرمز موجود در نماد نیز نشانگر خون سرخ شهیدانی است که در راه وطن خویش، جان‌فشانی کردند. کبوتر سفید احساس آزادی و آزادگی می‌دهد و نماد جهانی صلح و عشق است.

به گزارش ایمنا، رونمایی از نماد ۲۵ آبان با حضور خانواده سه شهید آن حماسه و ایثار در اصفهان، شهیدان ضیایی، سنونی و جوادی انجام شد. علاوه بر رونمایی از نماد روز پرواز، فضاسازی گلستان شهدای اصفهان و قطعه شهدای عملیات محرم با بهره‌گیری از المان‌های دفاع مقدس، آذین‌بندی پل و میدان ۲۵ آبان با استفاده از المان‌های سربند، نصب دیوارنگاره پازلی ارگ عظیم جهان‌نما با شعار ۳۷۰ رود بی‌پایان، آذین بندی میدان امام خمینی (ره) و مسیرهای منتهی به آن، فضاسازی و نصب پرچم و نماد سرو در محلات مناطق ۱۵ گانه شهر و آذین بندی سردرب منازل شهدای عزیز اصفهان از دیگر اقداماتی است که به مناسبت ۲۵ آبان، از سوی شهرداری اصفهان انجام شده است.

در عملیات محرم، چهار هزار و ۵۰۰ نفر شهید و مجروح شدند که از میان آنان یکهزار و ۲۵۰ رزمنده به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. در این میان، ۷۵۰ شهید مظلوم و حماسه آفرین، سهم اصفهان بود که فقط در یک روز ۳۷۰ نفرشان در این شهر تشییع و خاکسپاری و بقیه به دیگر شهرستان‌های استان منتقل شدند.

کد خبر 535770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.