میدان نقش جهان میزبان خاطره عملیات محرم

میدان نقش جهان اصفهان با یاد و خاطره تشییع شهیدان جاوید عملیات محرم سال شصت و یک تجدید میثاق می‌کند.

به گزارش ایمنا و به نقل از ستاد خبری رویداد «۳۷۰ رود بی‌پایان»، گروه آوازی مولا در ویژه برنامه پاسداشت یاد شهدای بیست و پنجمِ آبانِ سال ۱۳۶۳ در اصفهان به مدت چهار شب در میدان امام می‌نوازد.

سرپرست گروه آوازی مولا، این اثرِ موسیقاییِ خلاقه را حاصل تلاش شبانه روزی گروهی ۸۷ نفره متشکل از هنرمندان و نیروهای فنی عنوان کرده و گفت: در این سعی جمعی، ارکستر بزرگی متشکل از سازهای زهی، بادی، برنجی بادی و چوبی بادی به اجرای چهار قطعه موسیقی به نام‌های شب خاطره، مژده باران، ایران، و تیتراژ فیلم سینمایی دوئل می‌پردازند.

شمس افزود: این قطعه، بازخوانی تیتراژ فیلم سینمایی دوئل به کارگردانی احمدرضا درویش و آهنگسازی مجید انتظامی است که علیرضا عارف مهر آن را برای اجرای مجدد توسط این گروه، تنظیم کرده است. همچنین، همزمان با اجرای این قطعات، هنرمندان تئاتر به اجرای حرکات فرمی می‌پردازند. این حرکات، بر اساس متن و معنای شعرِ ما انجام می‌شود و نور پردازیِ حرفه‌ای و خلاقانه آنها را همراهی می‌کند.

وی با اشاره به مضامین قطعات اجرایی تصریح کرد: این قطعاتِ پنج دقیقه‌ای که به تناوب در میان برنامه‌ها اجرا خواهد شد، دارای مضامینی با محوریت ایران، شهادت، جوانان و همت است که با کوشش گروه ما در قالب آثاری حماسی به اجرا در می‌آید. برای تداعی خاطر بیشتر نیز اعضای گروه با لباس‌های نظامی حضور خواهند یافت.

شمس قطعه شب خاطره‌ها را به عنوان هدیه‌ای ویژه از سوی گروه آوازی مولا به جانبازان و همه کسانی که دل در گرو دفاع مقدس دارند، تقدیم کرده و هدف مهم این اجرا را، پس از پاسداشت یاد شهدای آبان، با زنده سازی خاطرات تشییع شهدا از مرکز میدان امام، در همسایگی حوض‌ها تا گلستان شهدا برای نسل گذشته و نسل جوانی که تصویری از این واقعه مهم ندارند، می‌داند.

سرپرست گروه آوازی مولا ادامه داد: سعی کرده‌ایم در تنظیم اشعار و نواها از محتوایی که در زمان جنگ و جبهه به کار می‌رفته در کنار محتواهای امروزی استفاده کنیم تا همه طیف‌های سنی با هر سلیقه‌ای که در میدان امام حضور می‌یابند، با خاطره‌ای درخشان از این برنامه به خانه بروند. در این گروه بزرگ هنری، جمعی از نوازندگان و خوانندگانِ چیره دست و خوش آتیه همکاری می‌کنند که حاصل کار آنها، نکات جالب توجهی را به اعتقاد سرپرست گروه آوازی مولا به منصه می‌گذارد.

وی با تاکید بر نگاه خلاقه و ایده‌هایی که در ساخت و اجرای این اثر به کار رفته، گفت: به طور معمول در هر ارکستر دو یا سه سولیست / تک خوان حضور دارند در حالی که ارکستر ما دارای هفت تک خوان خوش نفس، چهل خواننده کُر و سی نوازنده است که در این ابعاد، گروهی بزرگ و کاری قابل توجه به حساب می‌آید. همچنین در کنار سازهای زهی و کوبه‌ای، از سازهایی چون عود و کمانچه و تار استفاده شده تا نقشِ موسیقیِ مکتب اصفهان نیز در این اثر برجسته شود، کاری که لااقل در اصفهان برای نخستین بار در چنین ساختاری انجام می‌شود.

شمس بابیان اینکه برای جلوگیری از وارد آمدن هرگونه آسیب به ابنیه تاریخی میدان امام متحمل زحمات بسیاری شدیم و سعی کردیم تنظیم این ارکستر را به سمت و سویی ببریم که با دقت در انتخاب سازها، موجب ایجاد آسیب برای ابنیه تاریخی میدان نشویم، تصریح کرد: ایمان خدام باشی، امین زینلی، امید شیخ بهایی، آرمان ریاحی، امیرمحمد امانی فر، مهران کاشی و محمدصادق باقری تک خوان‌های این گروه هستند و برخی از خواننده‌های گروه نیز از جمله کسانی بوده‌اند که به هنگام تشییع شهدا نوجوان بوده و در این کار، دخیل بوده‌اند. همچنین بعضی دیگر از آنها از جانبازان دوران دفاع مقدس و یا برادر شهید هستند.

بازسازی جنگِ آبی شهیدان اصفهانی در حوض میان میدان

همزمان با اجرای رویداد ۳۷۰ رویداد بی پایان، چهار روایت نمایشی از به آب زدن رزمندگان اصفهانی در عملیات محرم، در حوض میدان امام اجرا می‌شود تا حکایتی باشند از رشادت فرشتگان خاک در آب و داستان پرآب چشم شهادت آنها در آبان سال ۶۱.

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با اعلام این خبر، گفت: حوض میان میدان امام برای اجرای این نمایش چهار قطعه‌ای که هدف آن به نمایش درآوردن اعزام به جبهه، گذر از معبر و خور و نیزار و شهادت شهیدان دفاع مقدس است، با همکاری شبانه روزیِ گروه فنیِ نمایش اجرا شده و به مناسبت پاسداشت بیست و پنجم آبان پذیرای مخاطبان خواهد بود.» او ادامه می‌دهد: «در این نمایش که نزدیک به صد بازیگر ایفای نقش می‌کنند، به بازسازی لحظاتی از زندگی رزمندگان اصفهانی پرداخته‌ایم و حوض میان میدان را مانند منطقه جنگ آبی آماده کرده‌ایم.

مرتضی رشیدی با تشریح فضایِ روایی این نمایش افزود: از تمامی ارکان نیروی انسانی و ادوات دخیل در این عملیات مانند مقر فرماندهی، غواص و قایق استفاده می‌شود. بازیگری که نقش راوی را دارد، به روایتِ داستان‌هایی از شهادت رزمندگان می‌پردازد و بازیگران، این روایت‌ها را نقش می‌زنند.

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، فرم اجرای این نمایش را پرفورمنس عنوان می‌کند و تصریح کرد: اینجا شکل گرایی اتفاق می‌افتد و به این سبب، در روایت‌های ما دیالوگی وجود ندارد.» او شکل اجرا، وسعتِ مکان اجرا و شمارِ بالای هنرمندان و تیم فنی این نمایش بزرگ را از جمله ویژگی‌های برجسته این نمایش می‌داند و حوض میان میدان را مهمترین عامل ایجاد این فضا عنوان می‌کند. او همچنین اعلام کرد: «این نمایش چهار قطعه‌ای که تمرین آن دوازده روز طول کشیده است، به مناسبت پاسداشت یاد و خاطره ۳۷۰ شهیدِ آبان سال ۶۱ به مدت چهار شب در میدان نقش جهان به اجرا در می‌آید.

گفتنی است ویژه برنامه «۳۷۰ رود بی‌پایان» پاسداشت شهدایِ آبان سال شصت و یک، از ۲۵ آبان ماه به مدت چهار شب از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۳۰ دقیقه در میدان امام به مدت یک ساعت برای عموم مردم اصفهان در همسایگی حوض‌های میان میدان برگزار می‌شود.

کد خبر 535674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.