میانگین ازدواج در اصفهان یک چهارم حداقل انتظار است/تهدید نیمی از ازدواج‌ها با افزایش طلاق

رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق استان اصفهان گفت: وقتی در آمارها از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت جوان استان سخن می‌رود، باید دست کم سالانه ۱۰۰ هزار ازدواج در استان ثبت شود در حالی که میانگین ماهیانه ازدواج در استان حدود دو هزار مورد و یک چهارم حداقل انتظار است.

علی‌اکبر صافی اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از ثبت حدود ۱۴ هزار و ۱۰۰ ازدواج در هفت ماه گذشته در استان خبر داد و اظهار کرد: در مدت مشابه، یعنی در فروردین تا پایان مهرماه ۹۹ حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ ازدواج و پنج هزار و ۷۰۰ طلاق در استان به ثبت رسید.

صافی با اشاره به افزایش حدود ۶۰۰ واقعه ازدواج در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزود: چند نکته نگران کننده در این آمارها وجود دارد که امیدواریم نهادهای فرهنگی استان در برنامه‌ریزی‌های خود این نکات را مورد توجه قرار دهند، نخست این که رشد فزاینده آمار طلاق در سال‌های اخیر، نزدیک به نیمی از ازدواج‌ها را تهدید می‌کند.

باید سالانه ۱۰۰ هزار زوج ازدواج کنند

رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق استان اصفهان رشد طلاق را پیامد نبود اقدامات اصولی، هدفمند و به موقع در حوزه مشاوره‌های پیش از ازدواج و تسهیلات و حمایت‌های مدنی خانواده‌های جوان پس از ازدواج دانست و گفت: نکته دیگر قابل قبول نبودن وقایع ازدواج با جمعیت جوان استان اصفهان است، وقتی در آمارهای رسمی از یک میلیون و ۸۰۰ هزار جمعیت جوان استان سخن گفته می‌شود، اگر ۸۰۰ هزار نفر از این جمعیت جوان در سنین ازدواج باشند، باید دست کم سالانه حدود ۲۰۰ هزار زوج یعنی ۱۰۰ هزار ازدواج در استان ثبت شود.

وی میانگین ماهیانه ازدواج در استان را امسال حدود ۲ هزار نفر برشمرد و گفت: اگر آمار به همین نسبت تا پایان سال ادامه یابد، سالانه نزدیک به ۲۵ هزار ازدواج ثبت می‌شود که برابر یک چهارم حداقل انتظار است.

تأثیر شرایط اقتصادی بر ازدواج و طلاق

صافی با اشاره به تأثیر کاهش ارزش پول ملی و به دنبال آن افزایش قیمت اقلام مرتبط با ازدواج و خانواده مانند طلا و سکه و خدمات ازدواج و لوازم منزل و اجاره بها ادامه داد: این شرایط، ازدواج جوانان را در یک سیر راکد و گاهی نزولی قرار داده همچنین در عدم تاب‌آوری زوج‌های جوان در اداره زندگی و کشیده شدن قهرهای آنان به ورطه طلاق نیز تأثیر محسوس دارد.

وی کنترل تورم و افزایش تسهیلات ازدواج و حمایت از خانواده‌های نوپا در بخش مسکن و اشتغال را از جمله راهکارهای عبور از بحران کاهش ازدواج و افزایش طلاق دانست و گفت: در دوره قبل سازمان ثبت، به بهانه توسعه شغل، مجوزهای بی‌رویه و نسنجیده‌ای برای تأسیس دفاتر جدید ازدواج و طلاق در کشور صادر شد و باعث شد که نه تنها برای تازه واردان، درآمد کافی حاصل نشود بلکه شاغلان موجود نیز با کاهش درآمد و کاهش ورشکستگی روبه‌رو شدند.

لزوم سقف‌بندی ثبت ازدواج برای از بین بردن رقابت‌های ناسالم

رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق استان اصفهان با اشاره به زیر پا گذاشتن اخلاق شغلی، و ایجاد دفترخانه‌های لوکس و سفره‌های عقد به اصطلاح لاکچری در معدودی دفاتر ازدواج و طلاق، افزود: این شرایط نیز بر وخامت اوضاع اقتصادی و تاب‌آوری دفاتر افزود تا جایی که اکنون در شهر اصفهان با گذشت هفت ماه از سال از حدود ۹۰ دفترخانه ازدواج، تنها ۱۰ دفترخانه با آمار ماهیانه بالای ۴۰ واقعه ازدواج در شرایط اقتصادی مناسبی قرار دارند اما حدود ۸۰ دفترخانه ازدواج دیگر، آمارهای ماهیانه تک رقمی و کمتر از هزینه‌های خود دارند.

وی راهکار حل این مشکل را اجرای طرح محدودیت ثبت ازدواج و موازنه درآمد دفاتر بیان کرد و گفت: این موضوع در دست پیگیری است اما هنوز مسئولان اقدام قاطعی در زمینه سقف‌بندی ثبت ازدواج برای از بین بردن رقابت‌های ناسالم در میان صنف سردفتران، انجام نداده‌اند.

کد خبر 535669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.