آغاز گشایش‌های ارزی

سفر چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه به تهران، طرح مجلس برای مقابله با قماربازی، نشست بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، حواشی نطق‌های نمایندگان مجلس و آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه شنبه ۲۵ آبان‌ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نقشه راه جدید تهران و آنکارا» به بررسی سفر چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه به تهران پرداخت و نوشت: روز گذشته بعد از ماه‌ها روابط سرد ایران و ترکیه، چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه وارد تهران شد که سوء‌تفاهم‌ها در روابط دو کشور را کمی تعدیل کند.

به گزارش فرارو، وزیر خارجه ترکیه با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان دیدار کرد.

پس از دیدار وزرای خارجه دو کشور، چاووش اوغلو اعلام کرد که رجب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه تا پایان سال جاری میلادی به تهران سفر خواهد کرد.

همچنین حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران اعلام کرد که دو طرف توافق کرده‌اند دیپلمات‌های دو کشور مذاکراتی را برای تنظیم یک نقشه راه جدید در راستای همکاری‌های بلندمدت تهران و آنکارا آغاز کنند.

وزرای خارجه ایران و ترکیه تاکید کردند که درباره مسائل منطقه از جمله عراق، افغانستان، لبنان و تحولات قفقاز گفت‌وگو کرده‌اند.

در این نشست مولود چاووش اوغلو به شعر «خانه دوست کجاست؟» سهراب سپهری اشاره کرد و گفت: «همواره خانه دوست را در تهران دیدم و خودم را در خانه خود دیدم.»

روابط ایران و ترکیه پس از تحولات قفقاز و تنش در روابط ایران و آذربایجان سرد شده بود. در هفته‌های اخیر پیام‌های مثبتی میان ایران و جمهوری آذربایجان ردوبدل شده است که در کاهش تنش‌ها مؤثر بوده است.

ایران جمهوری آذربایجان را متهم به شیطنت در نوار مرزی با ایران و ارمنستان کرده است. ایران همچنین نگران نفوذ اسرائیل و گروه‌های تروریستی در آذربایجان است.
ترکیه مهمترین متحد آذربایجان است و در تحولات قفقاز از این کشور حمایت تمام قد کرد.

 آغاز گشایش‌های ارزی

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قمار برای زندان‌» به بررسی طرح مجلس مقابله با قماربازی پرداخت و نوشت: آرزوی پولدار شدن یک شبه، صدها یا شاید میلیون‌ها جوان را در کشور به سمت سایت‌های قمار مجازی و آنلاین می‌کشاند و در این آرزوی محال، بسیاری از چهره‌های مشهور نقش مهمی دارد. طبق آماری که منتشر شده، گردش مالی سایت‌های قمار و شرط‌بندی آنلاین در کشور ما، سالانه بیش از ۹ هزار میلیارد تومان است. این رقم در شرایطی از جیب مردم خالی می‌شود که بسیاری از جوانان می‌خواهند، یک‌شبه ره صد ساله را بروند و حتی یک درصد از این مبلغ نصیب‌شان شود، اما به‌غیر از خالی شدن جیبشان و افزایش پرونده‌های قضائی ثمره دیگری ندارد. در این شرایط و با رشد سریع سایت‌های شرط‌بندی که بیش از ۸۰ درصد آنها از کشور همسایه ایران (ترکیه) به عنوان بهشت شرط‌بندی و قمار ایرانیان، یاد می‌شود، قوانین بازدارنده‌ای نداریم. در قانون مجازات اسلامی، موضوع قمار به روش‌های سنتی جرم‌انگاری شده است، اما موضوع قمار آنلاین و سایت‌های شرط‌بندی و مسائلی از این دست، در این قانون مورد توجه قرار نگرفته‌اند.

همین امر موجب شد که نمایندگان مجلس در جلسه روز یکشنبه (۲۳ آبان) مجلس به بررسی جزئیات طرح اصلاح قانون و تعیین مجازات برای شرط‌بندی‌های مجازی بپردازند. بر اساس مصوبه نمایندگان «ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی مطلع از قمار در فضای مجازی باید اطلاعات را به قوه قضائیه ارائه دهند در غیر این صورت به جزای نقدی حبس محکوم خواهند شد.»، «هر شخص به هر نحوی در فضای حقیقی یا مجازی مرتکب قماربازی یا شرط‌بندی شود یا در بخت‌آزمایی شرکت کند، علاوه بر ضبط اموال و عوائد حاصل از جرم، به جزای نقدی درجه شش یا به جزای نقدی معادل ارزش یک تا سه برابر مجموع اموال و عوائد ناشی از جرم هرکدام بیشتر باشد، محکوم می‌شود.»، «اعمال مجرمانه قمار با بیش از یک میلیارد تومان مشمول حبس درجه چهار (حبس بین ۵ تا ۱۰ سال) و جزای نقدی خواهد شد» در بخشی از این اصلاح قانون به موضوع شرط‌بندی روی نتیجه مسابقه بین اشخاص شرکت‌کننده اشاره شده است، به این ترتیب شرط بندی بین شرکت‌کننده در مسابقات سوارکاری، تیراندازی و شمشیربازی و هر مسابقه‌ای که موجب تقویت بنیه دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی است و مسابقه با تانک و هواپیما و سایر ادوات جنگی که کاربرد نظامی و دفاعی دارد، مشمول مجازات ماده ۷۰۵ نیست.

 آغاز گشایش‌های ارزی

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «موانع وزارت فیاضی» به بررسی نشست بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پرداخت و نوشت: امروز ابراهیم رئیسی به صحن علنی مجلس می‌آید تا نمایندگان مجلس یکدست اصولگرای یازدهم، مگر به‌لطف حضور شخص رئیس دولت سیزدهم حاضر به آن شوند که به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رأی اعتماد دهند. این را ابتدای همین هفته سخنگوی فراکسیون اکثریت مجلس که ازجمله اعضای هیأت‌رئیسه پارلمان نیز هست به زبان آورد تا کمتر از ۲۴ ساعت پس از انتشار این گفته‌های مجتبی یوسفی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری از حضور ابراهیم رئیسی در جلسه رای‌اعتماد مسعود فیاضی خبر بدهد.

سیدمحمد حسینی البته نه اشاره‌ای به این کرده که نگرانی دولت از ناکامی وزیر پیشنهادی منجر به این تصمیم رئیس دولت شده، نه از نمایندگان خواسته که احیاناً حضور رئیس‌جمهوری را در محاسبات‌شان دخیل کرده و در تصمیم‌شان تجدیدنظر کنند. اما اعلام حضور ابراهیم رئیسی در جلسه رای‌اعتماد از سوی سیدمحمد حسینی در شرایطی که پیش از آن تاکید کرده بود که قرار است تنها محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهوری به‌منظور دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در نشست علنی روز سه‌شنبه مجلس حاضر شود و تغییر این تصمیم پس از آنکه با گذشت زمان، کم‌کم مشخص شد که اوضاع وزیر پیشنهادی چندان مساعد نیست، می‌تواند به‌نحوی نشان‌دهنده نگرانی دولت باشد.

این در حالی است که دیروز نظر کمیسیون تخصصی نیز در رابطه با رای‌اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش اعلام و مشخص شد برخلاف آنچه پیش‌تر از سوی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات به خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی گفته، این کمیسیون چندان نگاه مثبتی به گزینه پیشنهادی ندارد. هرچند احمدحسین فلاحی، نماینده نزدیک به جبهه پایداری همدان که در قامت سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس روز یکشنبه در گفت‌وگویی به ایرنا گفته بود که اعضای این کمیسیون به‌رغم انتقادهایی که به وزیر پیشنهادی دارند، اما در مجموع نظرشان مثبت است، درواقع ازجمله معدود حامیان مسعود فیاضی در این کمیسیون تخصصی است. آنچه اما دیروز به عنوان نتیجه نهایی و نظر رسمی کمیسیون آموزش و تحقیقات از جانب رئیس این کمیسیون اعلام شد، یک‌سر متفاوت از نظر منفی این کمیسیون حکایت داشت.

 آغاز گشایش‌های ارزی

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نطق‌های عجیب مجلس یازدهم» به بررسی حواشی نطق‌های نمایندگان مجلس پرداخت و نوشت: گنجشکان باغ مجلس هر روز صدای مردم را می‌شنوند ولی ما نمی‌شنویم نطق‌های عجیب مجلس یازدهم شرق: انتظار نطق‌های آتشین از مجلس یازدهم می‌رفت اما نه خطاب به دولت رئیسی و حتی حاکمیت بلکه دولت قبل و اصلاح‌طلبان. اما در هفته‌های اخیر تواتر نقدها و نطق‌ها خطاب به مسئولان فعلی شدیدتر از حد انتظار بوده. آخرین مورد آن نطق دو روز پیش نماینده ارومیه است که اگر در مجلس پیشین ایراد شده بود، حتماً موجی علیه او از سوی اصولگرایان راه افتاده بود. این در حالی است که ۲۲۰ نفر از همین نمایندگان پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری به ابراهیم رئیسی نامه نوشته و او را برای رفتن به پاستور دعوت کرده بودند. روح‌الله حضرت‌پور، نماینده ارومیه در نطق میان‌دستور خود مسئولان را متهم به کم‌کاری کرده بود.

این نماینده مجلس اصولگرایان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفته بود؛ فریاد بر می‌آورم باید به مردم برگردیم، طبق خواست‌ها و انتظارات مردم عمل کنیم، متأسفانه بسیاری از مواضع، رفتارها، اعمال و تصمیماتمان با اراده مردم متغایر و حتی متضاد شده است. برخی از مسئولین از سر شکم‌سیری اتفاقات را نگریسته و لذا کم‌کاری و شرمساری عاید مردم کرده‌اند. باید از این ملت عذرخواهی کنیم، دیگر آرا و نظرات مردم در کشور به‌طور واقعی شنیده نمی‌شود.

مردم از افزایش روزافزون تنش‌ها و یک عقیده و تفکر همیشه تبلیغ و ترویج می‌شود که هرکسی هم که خلاف آن را بگوید مورد بی‌احترامی و هجمه قرار گرفته و به‌طور طبیعی این وضع مردم را خشمگین کرده است. حتی مراجع عالی‌قدر هم وقتی حرف مردم را می‌زنند، مورد هجمه قرار می‌گیرند. مردم می‌خواهند از حق زندگی بهره برده و عدالت را تجربه کنند». اشاره حضرت‌پور به سخنان اخیر آیت‌الله‌العظمی صافی‌گلپایگانی است که در دیدار با رئیس مجلس توصیه کرده بودند که باید با تمام کشورهای دنیا با عزّت و اقتدار رابطه داشته باشیم و قهر با بسیاری از کشورها صحیح نیست. ایشان همچنین از وضعیت اقتصادی و مشکلات مردم ابراز نگرانی کرده بودند که با واکنش‌های برخی رسانه‌های اصولگرا مواجه شد.

 آغاز گشایش‌های ارزی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گرم‌تر از همیشه با همسایه غربی» به بررسی سفر وزیر امور خارجه ترکیه به ایران پرداخت و نوشت: وزیر خارجه ترکیه بعد از چند ماه نه چندان خوشایند، به تهران آمد و حسین امیرعبداللهیان به رسم مهمان‌نوازی ایرانیان از او به گرمی استقبال کرد تا به «مولود چاووش اوغلو» یادآوری کند که بلندپروازی و دیوارکشی بر سر مرزها، رسم همسایگی نیست. دو وزیر خارجه دیروز بعد از مذاکرات دوجانبه به خبرنگاران گفتند که «نقشه راه همکاری‌های بلندمدت» تنظیم و بر سر آن توافق شده و از قرار معلوم، قرار شده «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه نیز به تهران سفر کند. به‌رغم همه اختلافات، برنامه ترکیه و ایران برای امضای نقشه راه همکاری‌های بلندمدت حاکی است فشار جاذبه همسایگی از دافعه طرف‌های ثالث قدرتمندتر است.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه روز دو شنبه ۲۴ آبان ماه مهمان ویژه ایران در ساختمان اصلی وزارت خارجه بود و ایرانی‌ها برای این همسایه غربی که در حال احداث دیوار در مرز مشترک است، استقبال گرمی را تدارک دیده بودند. پیش از رسیدن چاووش اوغلو، حسین امیرعبداللهیان رو به خبرنگارانی که از او درباره کنفرانس مطبوعاتی پرسیدند، گفت که هرچند خودش برای پاسخ به سوالات در کنفرانس مطبوعاتی آماده است، ولی میهمان او ترجیح داده که سوالات زیادی را پاسخ ندهد! ظاهراً چاووش اوغلو، با آگاهی از اینکه ممکن است در کنفرانس مطبوعاتی با سوالات متعدد خبرنگاران روبه‌رو شود، محترمانه از میزبان خواسته بود، این قسمت برنامه، خیلی کوتاه‌تر از تعداد خبرنگاران حاضر پیش‌بینی شود.

کمی مانده به ظهر دوشنبه، خودروی وزیر خارجه ترکیه کنار فرش قرمز منتهی به ساختمان اصلی وزارت خارجه توقف کرد و چاووش اوغلو با استقبال همتای ایرانی وارد اتاق مذاکرات شد، استقبالی که خبرنگار «جوان» آن را «خیلی گرم» توصیف می‌کند. گفتگوهای دو طرف حدود یک ساعت پشت درهای بسته به طول انجامید و بعد هم نوبت به برگزاری نشست خبری رسید که البته در این نشست تنها دو نفر پرسش‌های خود را مطرح کردند.

«حسین امیرعبداللهیان» در نشست خبری پس از مذاکره با چاووش اوغلو گفت دو طرف توافق کرده‌اند نقشه راه همکاری‌های بلندمدت را شروع کنند و امیدواریم در جریان سفر اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به تهران این سند و نقشه راه به امضای مقامات دو کشور برسد و این نقشه راه را نهایی کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: در خصوص مسائل متنوع منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگوهای مفید و خوبی را با هم داشتیم. تمرکز بر تحولات در افغانستان، ضرورت توسعه ثبات، امنیت و آرامش در حوزه غرب آسیا و توجه بر سیاست همسایگی دو کشور و تأکید ما بر اینکه هر دو دولت مستقر در تهران و آنکارا دولت‌های عمل‌گرایی هستیم و باید به سرعت هرگونه موانع احتمالی را که در مسیر مناسبات دو کشور وجود دارد، برطرف کنیم.

در نشست خبری وزرای خارجه ایران و ترکیه اشاره مستقیمی به موضوع اختلافات در قره‌باغ نشد، اما امیرعبداللهیان گفت: آنچه در دو سال گذشته بر بخشی از روابط دوجانبه سایه افکنده متأثر از شرایط کرونایی حاکم بر جهان است که مایلم با کمال خرسندی اعلام کنم که حتی در این شرایط کرونایی هم توانستیم سطح تبادل تجاری را حفظ کنیم.

در حالی که موضوع احداث سد اخیر ترکیه بر رودخانه دجله به‌دلیل تبعات محیط زیستی آن با مخالفت‌هایی در ایران و عراق روبه‌رو شده، وزیر خارجه ایران نیز درباره مسائل محیط زیستی گفت: موضوع صیانت از محیط زیست و مقابله با تهدیدات زیست محیطی که از نگرانی‌های امروز جهان است مورد توجه دو کشور است.

وزیر خارجه بدون اشاره مستقیم به موضوع کریدور زنگه‌زور در خاک ارمنستان که به‌دلیل تغییرات مرزی با مخالفت شدید ایران روبه‌رو شده است، درباره همکاری‌های سه‌جانبه ایران و ترکیه با دیگر کشورها در حوزه ترانزیت نیز اظهار داشت: ما توافق کردیم در خصوص موضوعات تجاری و اقتصادی علاوه بر همکاری‌های دوجانبه، همکاری‌های سه یا چندجانبه را مورد توجه قرار دهیم.

 آغاز گشایش‌های ارزی

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «۳.۵ میلیارد دلار به کشور بازگشت / آغاز گشایش‌های ارزی» به بررسی آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران پرداخت و نوشت: آزادسازی ۳.۵ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در کمتر از صدوچند روز از شروع به کار دولت سیزدهم و تداوم تدریجی گشایش‌های ارزی، آن‌هم در شرایطی که هنوز مذاکرات برجام آغاز نشده و فناوری هسته‌ای در حال توسعه و گسترش است حاکی از افق روشنی است که اقتصاد ایران انتظار آن را می‌کشد.

علی نادری، مدیرعامل خبرگزاری ایرنا چند روز پیش در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «کمتر از ۱۰۰ روز پس از آغاز دولت سیزدهم، اخیراً بیش از ۳.۵ میلیارد دلار از منابع مسدود ایران در یکی از کشورها در دسترس قرار گرفته و بخش قابل‌توجهی از این منابع در حال ورود به چرخه تجاری کشور است.»

بعدازآن بود که مصطفی قمری وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی نیز روز شنبه ۲۲ آبان اعلام کرد که بانک مرکزی حدود یک میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی اختصاص داده است. وی افزود: «روند تأمین ارز تجاری به‌صورت روان در جریان است و بخشی از این یک میلیارد دلار تخصیص یافته به واردات کالاهای اساسی، از محل منابعی است که به‌تازگی در دسترس بانک مرکزی قرار گرفته است.»
روز گذشته هم سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه در خصوص آزادسازی منابع خارجی ایران گفت: «ما منابع متعددی در خارج از کشور داشتیم و داریم که در حال آزادسازی تدریجی آن‌ها هستیم، همین‌که کالاهای اساسی به کشور وارد می‌شود یعنی اینکه این منابع آزاد می‌شوند، من بیش از این نمی‌توانم جزئیاتی را بگویم.»

گرچه خطیب‌زاده گفت: «در شرایط تحریمی اطلاعات ریز به کسی نمی‌دهیم، بانک مرکزی اگر صلاح بداند خودش می‌گوید.» اما یک منبع آگاه دولتی به کیهان گفت که از منابع مختلف گشایش‌های دیگری در راه است که به‌تدریج حاصل می‌شود.

لازم به ذکر است برخی منابع خبری بعد از انتشار خبر آزادسازی منابع بلوکه شدن ایران مدعی شدند که این پول‌ها از محل دارایی‌های ایران در کره جنوبی بوده است؛ خبری که فوراً تکذیب شد. حسین تنهایی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی طی گفت‌وگویی گفت که ۳.۵ میلیارد دلار پول آزادشده از محل دارایی‌هایی ایران در کره جنوبی نبوده است.

 آغاز گشایش‌های ارزی

کد خبر 535647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.