بورس امروز دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

شاخص مقاومت داینامیک پیش روی خود را شکسته و به سطح شکسته شده پولبک زد، پیش بینی می‌شود روند صعودی تا محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد تداوم یابد.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _دوشنبه ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۰_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با کاهش ۲۶ هزار و ۱۷۳ واحدی به سطح یک میلیون و ۴۱۶ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش چهار هزار و ۱۱۳ واحدی در سطح ۳۸۴ هزار و ۸۸۶ قرار گرفت.

شاخص کل بازار کاهش ۱.۸۱ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۱.۰۶ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۲۴۲ واحدی به سطح ۲۰ هزار و ۲۸۷ واحد رسید.

بورس امروز دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۴۱ هزار و ۱۰۱ و ۴۹۰ هزار و ۹۵۱ میلیارد ریال بود. (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها)

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب پنج میلیارد و ۱۸۹ میلیون و دو میلیارد و ۳۰۵ میلیون برگه سهم بود. (به تعداد سهام معامله شده حجم معاملات گفته می‌شود)

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تحلیل تکنیکال شاخص کل

شاخص مقاومت داینامیک پیش روی خود را شکسته و به سطح شکسته شده پولبک زد، پیش بینی می‌شود روند صعودی تا محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد تداوم یابد.

بورس امروز دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

اخبار بازار

محسن علیزاده، رئیس کمیته بازار سرمایه مجلس گفت: در جلسه آینده کمیته بازار سرمایه طرح اصلاح قانون اوراق بهادار جمهوری اسلامی نهایی می‌شود و برای بررسی به کمیسیون اقتصادی ارجاع خواهد شد تا پس از تصویب در دستورکار صحن علنی مجلس قرار گیرد. بر اساس این طرح رئیس جمهور، حکم رئیس سازمان بورس را امضا خواهد کرد. همچنین رئیس سازمان بورس، عضو شورای پول و اعتبار خواهد شد در واقع با این اقدام سازمان بورس از وزارت اقتصاد مستقل خواهد شد. در این طرح راهکارهایی برای ایجاد کانون سهامداران حقیقی و پیش بینی مسیر برای عرضه بهتر تمام کالاها به ویژه پتروشیمی در بورس در نظر گرفته شده است.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس گفت: بر اساس کشش بازار سرمایه اقدام به عرضه اوراق دولتی می‌کنیم. با پیگیری‌های سازمان بورس و وزیر اقتصاد و در جلساتی که با حضور وزیر صمت و رئیس جمهور برگزار شد، مقرر گردید اصلاح قیمت خودرو مجدد در ستاد تنظیم بازار بررسی شود که و بزودی نتیجه آن اعلام می‌شود.مادهای خودرویی تا اطلاعیه شفافی درباره اثرات این تصمیم‌ها بر روی سودآوری شرکت‌ها اعلام نکنند، بسته می‌مانند.

اخبار شرکت‌ها

فولاد: فولاد مبارکه اصفهان چهار هزار تن ورق گوانیزه در بورس کالا با قیمت پایه ۲۷۳ هزار و ۳۴۵ ریال عرضه کرد. در جریان معاملات امروز این محصول تا قیمت ۲۸۲ هزار و ۹۲۰ ریال رقابت شد و در انتها تمام محصول عرضه شده با میانگین قیمتی ۲۸۲ هزار و ۴۰۸ ریال معامله شد. قیمت پایانی معاملات امروز نسبت به هفته گذشته رشد هفت درصدی داشته است.

پتایر: شرکت تولیدی ایران تایر در دوره شش ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ به ازای هر سهم ۹۴ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل هشت درصد افت داشته است.«پتایر» با سرمایه ثبت شده ۹ میلیون و ۸۸۲ هزار و ۷۳۰ میلیون ریال طی عملکرد شش ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۹۲۶ هزار و ۳۸۱ میلیون ریال سود محقق کرده است.

فخوز: شرکت فولاد خوزستان شرکت فولاد خوزستان در دوره شش ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ به ازای هر سهم هزار و ۳۴۴ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۵ درصد افزایش داشته است.«فخوز» با سرمایه ثبت شده ۵۰ میلیون ریال طی عملکرد شش ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۶۷ میلیون و ۲۰۴ هزار و ۴۳ میلیون ریال سود محقق کرده است.

اخبار بازار جهانی

پلی پروپیلن: در سال ۹۹، با افزایش قیمت‌های جهانی و همچنین افزایش هزینه‌های حمل، نرخ جهانی پلی پروپیلن روندی صعودی داشت. در بورس کالا نیز قیمت معاملات در پی افزایش نرخ جهانی و نرخ دلار در مسیر صعود قرار گرفت. میانگین نرخ معاملات بورس کالا در سال ۹۹، ۲۴ هزار تومان (هزار و ۸۸ دلار) بوده و همچنین ۱۳ درصد رقابت نیز در این بازه زمانی صورت گرفته است. در فصل بهار سال جاری با وجود کاهش قیمت دلار، شاهد رشد چشمگیر قیمت‌های جهانی بودیم و قیمت این محصول در بورس کالا ۳۵ هزار تومان (هزار و ۱۷ دلار بدون رقابت) رسید. در تابستان با اصلاح قیمت جهانی و صعود نرم دلار نیما، قیمت ۳۲ هزار تومان (هزار و ۴۰۳ دلار با رقابت سه درصدی) گزارش شده است.

میانگین نرخ معاملات ۲۱ روزه آبان ماه نیز حدوداً ۴۰ هزار تومان (هزار و ۷۰۲ دلار) بوده و رقابت پنج درصدی صورت گرفته است. میانگین عرضه ماهانه در سال ۹۹، ۶۸ هزار و ۵۶۹ تن و میانگین ماهانه تقاضا ۹۹ هزار و ۴۳ تن بوده است. در دو ماه فروردین و اردیبهشت خریداران به دنبال قیمت‌های پایین‌تری برای خرید بودند و حجم تقاضا کم بوده است، در خرداد با افزایش تقاضا، تولیدکنندگان عرضه‌ی خود در بورس کالا را افزایش دادند و مجموعاً ۱۲۰ هزار و ۳۰۵ تن عرضه در این ماه ثبت شده است. میانگین ماهانه عرضه و تقاضا در شش ماهه سال جاری ۳۵ هزار و ۸۱۸ و ۴۴ هزار و ۱۵۱ تن بوده است. در ۲۱ روز ابتدای آبان ۵۰ هزار و ۵۲۹ تن عرضه پلی پروپیلن در بورس کالا با تقاضای ۷۳ هزار و ۵۶۴ تنی رو به رو شده است.

شرکت‌های مارون، جم پلین و شاراک از این تغییرات تأثیر می‌گیرند.

ورق گرم: قیمت ورق گرم CIS این هفته ۸۵۰ دلار گزارش شده و کاهش ۲۵ دلاری نسبت به هفته گذشته داشته است. در بحبوحه رشد گسترده در بازار فلزات آهنی و سهام املاک، با افزایش تعداد وام‌های تأیید شده توسعه املاک و مستغلات در چین در ماه اکتبر، امیدها برای پایان دادن به مشکلات تأمین مالی در این کشور برانگیخته شده است. در روز پنجشنبه ۱۱ نوامبر، اقدام کارخانه‌ها برای حمایت از قیمت فولاد به طور موقت از رکود شدید در بازار آتی جلوگیری کرد و در نتیجه قیمت معاملات لحظه‌ای ورق گرم در چین افزایش چشمگیری داشت. به گفته معامله‌گران، نقدینگی در بازار ورق گرم شانگهای نیز افزایش داشته است. بازار ورق گرم اروپا به دلیل کاهش فعالیت‌ها تقریباً ثابت بود و حتی اندکی کاهش قیمت را نیز تجربه کرد. خریداران در پی ارزیابی وضعیت بازار از خرید خودداری کردند، تولیدکنندگان نیز برای جبران هزینه‌های بالای تأمین مواد خام، حمل و نقل و انرژی، به دنبال افزایش قیمت هستند و چشم‌انداز مثبتی را برای سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ دارند.

شرکت‌های فولاد، فسپا، فجر، فوکا از این تغییرات تأثیر می‌گیرند.

ذغال کک شو: قیمت‌های زغال کک شو به دنبال کاهش قابل توجه قیمت در بازار نقدی چین، تحت فشار قرار داشتند. قیمت زغال سنگ در معاملات روز جمعه برای پنجمین روز متوالی با افت قیمت مواجه شد. تقاضا برای زغال سنگ در چین ضعیف بود و فولادسازان با توجه به حاشیه‌های سود پایین و تمایلات نزولی، در بازار ساحلی فعال نبودند. در نیمه اول اکتبر با توجه به باران‌های شدید و توقف تولید در برخی معادن و همچنین قطعی برق و در نتیجه افزایش تقاضا برای این سوخت، قیمت‌های زغال سنگ با رشد قابل توجهی مواجه شد. در نوامبر، معادن زغال سنگ به تدریج تولید را از سر گرفتند و دولت نیز محدودیت‌های تولید را کاهش داد.

نقشه بازار بورس

بورس امروز دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 535502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.