دانشگاه شریف تهران؛ برترین دانشگاه صنعتی کشور

دانشگاه صنعتی شریف با هدف تربیت و تامین بخشی از نیروهای متخصص مورد نیاز کشور، در سطوح بالای علمی در خیابان آزادی تهران تاسیس شد و در همه مقاطع دانشجو می‌پذیرد. در طول دوران فعالیت خود توانسته است به صورت یک موسسه علمی پیشرو در صنعت جایگاه ارزشمندی به دست آورد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این دانشگاه در سال ۱۳۴۴ به سرپرستی پروفسور محمدعلی مجتهدی گیلانی بنیان گذاشته شد. دانشگاه صنعتی شریف در محله طرشت تهران در نزدیکی میدان آزادی واقع شده و پردیسی نیز در جزیره کیش دارد.

این دانشگاه بسیاری از بهترین دانشجویان ایران را جذب می‌کند. علاوه بر دارندگان مدال طلای دانش‌آموزی در المپیادهای ریاضی، فیزیک، شیمی و کامپیوتر هر ساله تقریباً یک هزار نفر از بهترین رتبه‌های کنکور رشته ریاضی و فیزیک جذب دانشگاه صنعتی شریف می‌شوند. این مرکز به عنوان دانشگاه MIT ایران خوانده شده‌است.

این دانشگاه در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان که به وسیله مؤسسه معتبر تایم انجام می‌شود رتبه ۶۰۰ و در بین دانشگاه‌هایی که در ۵۰ سال اخیر تأسیس شده‌اند حائز رتبه ۴۷ است.

دانشگاه صنعتی شریف بعد از انقلاب اسلامی ایران

دانشگاه صنعتی شریف پس از انقلاب اسلامی ایران، به دو دانشگاه صنعتی تهران و دانشگاه صنعتی اصفهان تفکیک شد. نام دانشگاه صنعتی تهران در همان ماه‌های نخستین پس از پیروزی انقلاب، طی یک نظرسنجی، به احترام مجید شریف واقفی که از فارغ‌التحصیلان دوره اول مهندسی برق این دانشگاه بود و پیش از انقلاب کشته شده بود دانشگاه صنعتی شریف نام‌گذاری شد. این دانشگاه در مقایسه با بسیاری از دانشگاه‌های ایران و جهان، دانشگاهی جوان و در حال رشد است.

دانشگاه شریف به همراه «دانشگاه صنعتی اصفهان» مستقیماً بر اساس ساختار دانشگاه MIT در آمریکا الگوبرداری شده است و معمار اصلی آن حسین امانت، طراح و معمار مشهور ایرانی بود.

پردیس بین‌الملل دانشگاه صنعتی شریف در کیش

پردیس بین‌الملل دانشگاه صنعتی شریف در جزیره کیش دانشجو می‌پذیرد. این واحد دانشگاهی در حال حاضر در سه مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری رشته‌های فنی و مهندسی و همچنین کارشناسی ارشد مدیریت اقدام به پذیرش دانشجو می‌کند، این پردیس در سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را در ضلع شمال غربی میدان امیرکبیر کیش آغاز کرد. مدرسه کسب و کار پردیس بین‌الملل کیش دانشگاه شریف برگزارکننده دوره‌های یک ساله نیمه حضوری DBA و دوره مجازی DBA و همچنین دوره نیمه حضوری MBA و دوره مجازی MBA است.

دانشگاه صنعتی شریف دارای حدود ۱۳ خوابگاه برای دانشجویان و دارای حدود ۲۰ رشته اصلی است و همچنین دانشگاه صنعتی شریف تقریباً دارای ۴۸۴ عضو هیئت علمی است که از این تعداد ۱۸۱ نفر استاد، ۱۰۵ نفر دانشیار، ۱۷۶ نفر استادیار، ۲۰ نفر مربی و دو نفر مربی آموزشیار است.

دانش‌آموختگان دانشگاه شریف همواره در ردیف قوی‌ترین مهندسان و بالاترین مدیریت‌های علمی، فنی و اجرایی کشور بوده و به علاوه در آزمون‌های متمرکز ورودی کارشناس ارشد از نظر میانگین نمرات و درصد قبولی از کارشناسی به کارشناسی‌ارشد در اکثر رشته‌های فنی، مهندسی و علوم پایه بالاترین مقام را در بین دانشگاه‌های کشور داشته‌اند.

برخی از رشته‌های تحصیلی دانشگاه صنعتی شریف

مهندسی صنایع، مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر، مهندسی مکانیک، مهندسی مواد و متالورژی و مهندسی هوافضا تنها برخی از رشته‌های تحصیلی دانشگاه شریف است.

افتخارات دانشگاه صنعتی شریف

از جمله افتخارات دانشگاه صنعتی شریف می‌توان به کسب مقام نخست در مسابقات ریاضی دانشجویی برای ۲۱ سال متوالی، کسب مقام نخست کشور در تمام دوره‌های مسابقات acm و مقام‌های ارزشمند در سطح جهان، انتخاب چندین نفر از استادان دانشگاه به عنوان چهره ماندگار کشور مانند مهدی بهادری نژاد، حسن ظهور، پرویز دوامی، سعید سهراب پور، بهمن مهری، سیاوش شهشهانی، مهدی گلشنی و علی‌محمد رنجبر و کسب نشان درجه یک دانش توسط استادان این دانشگاه مهدی بهادری نژاد و پرویز دوامی اشاره کرد.

کد خبر 535485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.