برداشت‌ غیرمجاز از ۳۵۰۰ حساب بانکی توسط دو نوجوان

فرمانده انتظامی استان مرکزی از دستگیری دو نوجوان عامل کلاهبرداری از طریق ساخت صفحه جعلی خبر داد و گفت: اطلاعات سه هزار و ۵۰۰ حساب شخصی شهروندان از آن‌ها کشف شد.

سردار حسن مفخمی شهرستانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: چندی پیش یکی از شهروندان اراکی با مراجعه به دستگاه قضائی، درخواست رسیدگی به برداشت غیرمجاز اطلاعات حساب بانکی خود را به پلیس ارائه داد که بررسی این موضوع در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: در تحقیقات انجام شده از شاکی مشخص شد این فرد پس از دریافت پیامکی منتصب به سامانه ثنا مبنی بر صادر شدن حکم جلب قضائی برای وی اقدام به بررسی موضوع از طریق لینک ارسالی در انتهای پیامک می‌کند که متوجه وی شود برای مشخص شدن علت صدور حکم برای وی باید مبلغی را پرداخت کند.

فرمانده انتظامی استان مرکزی ادامه داد: مالباخته با پرداخت مبلغ درخواستی از طریق این لینک به یک درگاه اینترنتی جعلی هدایت شده و با وارد کردن اطلاعات حساب بانکی در این درگاه، پس از مدت زمانی متوجه برداشت ۸۰ میلیون ریال به صورت غیرمجاز از حساب خود شده است.

وی تصریح کرد: با آغاز تحقیقات تخصصی کارشناسان فضای سایبری پلیس استان مرکزی در رسیدگی به این موضوع، مشخص شد افرادی با ساخت یک نرم‌افزار جعلی اقدام به ارسال پیامک جعلی به هموطنان کرده و با هدایت این افراد به درگاه جعلی پرداخت وجه، از حساب شهروندان سرقت می‌کنند.

سردار مفخمی شهرستانی خاطرنشان کرد: در روند تحقیقات تکمیلی پلیس، سرانجام دو عامل این برداشت‌های غیرمجاز که دو نوجوان بودند در شهرستان اراک شناسایی و با هماهنگی انجام شده با دستگاه قضائی دستگیر شدند.

وی گفت: با توجه به اسناد و مدارکی که در روند رسیدگی به این پرونده به دست آمد، متهمان به سرقت اطلاعات شخصی سه هزار و ۵۰۰ نفر از شهروندان از طریق ساخت صفحه جعلی این سامانه اعتراف کردند.

این مقام مسئول با اشاره به ادامه تحقیقات کارشناسان پلیس فتا استان مرکزی به منظور محاسبه کل مبلغ برداشت غیرقانونی هکرهای دستگیر شده از حساب شخصی شهروندان افزود: متهمان دستگیر شده در این عملیات پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به دستگاه قضائی معرفی شدند.

فرمانده انتظامی استان مرکزی ضمن تأکید بر لزوم هوشیاری کاربران در فضای مجازی، گفت: این افراد با دریافت مدارک شناسایی افراد دیگر با استفاده از حساب‌های اجاره‌ای هیچ گونه ردی از خود به جا نمی‌گذارند که افزایش آگاهی در زمینه شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی می‌تواند از وقوع جرایم سایبری پیشگیری کند. شهروندان در این خصوص می‌توانند با مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا به شماره ۰۹۶۳۸۰ تماس و از مشاوره کارشناسان پلیس بهره‌مند شوند.

کد خبر 535481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.