عزم اسکاتلند برای رسیدن به هدف صفر تلفات جاده‌ای تا ۲۰۳۰

مدیران گلاسگو، کلانشهری در اسکاتلند استراتژی‌ جدیدی به کار گرفته‌اند تا مرگ ناشی از تصادفات خیابانی را به صفر برسانند و آسیب‌های جسمی حاصل از آن را نیز تا حد زیادی کاهش دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برنامه‌ریزان گلاسگو در نظر دارند از طریق اعمال قوانین سختگیرانه تردد و همچنین بهبود زیرساخت‌ها جهت افزایش امنیت خیابان‌ها، وقوع تصادفات را در آن‌ها به حداقل برسانند. علاوه بر این، دوربین‌هایی امنیتی در مکان‌های ویژه‌ای قرار خواهد گرفت تا بر عبور و مرور مردم و صاحبان خودروها نظارت کند و پلیس راهنمایی و رانندگی را به اتخاذ واکنش مناسب در مقابل هر گونه تخلف سوق دهد. پیاده‌سازی نوآوری‌هایی به منظور بهبود امنیت خیابانی در اطراف مدارس، آموزش دانش‌آموزان برای کاهش سوانح، برنامه‌های آموزش دوچرخه‌سواری و برگزاری کمپین‌های امنیت خیابانی از دیگر اقدامات مقامات شهر برای رسیدن به هدف صفر تلفات خیابانی خود خواهد بود.

عزم اسکاتلند برای رسیدن به هدف صفر تلفات جاده‌ای تا ۲۰۳۰

گزارش‌ها حاکی است که در سال ۲۰۱۹، تعداد ۹ نفر از ساکنان گلاسگو جان خود را در تصادفات خیابانی از دست دادند، ۱۶۰ نفر با آسیب جدی مواجه شدند و بیش از ۷۵۰ مورد دیگر نیز آسیب‌های جسمی خفیف‌تری را تجربه کردند. اعضا شورای شهر ادعا کرده‌اند که طی یک دهه اخیر، اقدامات اثربخش زیادی در راستای بهبود زیرساخت‌های شهری انجام شده و به تبع، تعداد قربانیان تردد نیز به طور قابل توجهی کاهش یافته با این حال لازم است همچنان خیابان‌های سراسر شهر تحولات بیشتری را متحمل شود تا لطمه‌های خیابانی، خواه جانی یا مالی به حداقل برسد.

تصادفات خیابانی نه تنها آسیب‌هایی جدی به افراد درگیر وارد می‌کند بلکه از طریق تخریب زیرساخت‌های شهری، ضررهای مالی زیادی نیز برای خدمات عمومی به بار می‌آورد. علاوه بر این، مردم به هنگام مشاهده یا تجربه یک سانحه در خیابان‌ها از پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در آن‌ها هراس دارند و حتی کمتر به گذراندن امور روزمره خود در بیرون از منزل می‌پردازند که این امر به سهم خود می‌تواند اثرات منفی زیادی بر سلامت روحی و جسمی آن‌ها به جای بگذارد. در همین راستا، مدیران گلاسگو تصمیم گرفته‌اند طراحی معابر شهری را سازگار با نیاز مردم و نه خودروها بازطراحی کنند که برای این کار، هدف صفر تصادفات خیابانی را تا سال ۲۰۳۰ در سر پرورانده‌اند.

عزم اسکاتلند برای رسیدن به هدف صفر تلفات جاده‌ای تا ۲۰۳۰

اعمال قوانین جدید برای محدودیت سرعت

اعضا شورای شهر گلاسگو پس از انجام تحقیقات مختلف به این نتیجه رسیدند که ۹۲ درصد سوانح خیابانی در مناطقی با محدودیت سرعت ۳۰ مایل بر ساعت اتفاق می‌افتد و به همین دلیل تصمیم گرفتند در آینده نزدیک قانون سرعت ۲۰ مایل بر ساعت را در این معابر اعمال کنند. اقداماتی که تا کنون مدیران شهر برای کاهش ترافیک و تشویق مردم به استفاده کمتر وسایل نقلیه شخصی انجام شده در بعضی از مناطق شهر بحث‌آفرین بوده است ضمن اینکه ساکنان بسیاری از محله‌ها به ویژه مناطق غربی گلاسگو نیز به شدت با جداسازی مسیرهای دوچرخه‌سواری از سایر محل‌های تردد مخالفت کرده‌اند.

بدون شک، اعمال قوانین جدید برای کاهش سرعت در مناطق پرتردد شهر، ترافیک خودرویی را به حداقل می‌رساند و این اتفاق به سهم خود می‌تواند در پایین آوردن حداکثری سوانح خیابانی نقش مهمی ایفا کند. علاوه بر این، مردم با مشاهده سرعت پایین حرکت خودروها و سایر وسایل نقلیه موتوری، اطمینان خاطر بیشتری از امنیت خیابانی کسب می‌کنند و به اتخاذ شیوه‌های سبز تردد نظیر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری نیز گرایش بیشتری پیدا خواهند کرد.

مدیران گلاسگو در نظر دارند تدابیر بیشتری نیز برای کاهش تلفات ناشی از سوانح خیابانی در سراسر شهر اعمال کنند اما تا کنون از جزئیات آن سخنی به میان نیاورده و تنها ادعا کرده‌اند که بعضی از قوانین و تصمیم‌های جدید ممکن است با مخالفت بسیاری از ساکنان مواجه شود با این حال، پیاده‌سازی آن‌ها می‌تواند رسیدن به هدف صفر سوانح خیابانی را تا سال ۲۰۳۰ در پی داشته باشد و به رفاه چشمگیر شهروندان نسبت به گذشته منجر شود.

عزم اسکاتلند برای رسیدن به هدف صفر تلفات جاده‌ای تا ۲۰۳۰

رویکرد صفر سوانح خیابانی در جهان

سوئد اولین کشور جهان بود که رویکرد صفر تلفات خیابانی را در سال ۱۹۹۵ مطرح کرد و مدعی شد که استراتژی‌هایی را برای به صفر رساندن صدمه‌ها و مرگ‌های ناشی از تصادفات خیابانی اعمال می‌کند. در همان سال، وزیر حمل و نقل کشور به برگزاری جلسات متعدد با مقامات امنیتی کشور پرداخت و قرار بود همکاری دو قدرت در نهایت منجر به هدف صفر سوانح خیابانی در سراسر شهر منجر شود.

اخیراً کمیسیون اروپا نیز از رسیدن به هدف صفر سوانح خیابانی تا سال ۲۰۵۰ خبر داده، ضمن اینکه مدعی شده است نرخ لطمه‌های وارد بر مردم در معابر شهری را نیز تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۵۰ درصد کاهش خواهد داد. اقداماتی نظیر بهبود زیرساخت‌ها، نصب تابلوهای راهنمایی و رانندگی، اعمال قوانین سختگیرانه تردد، جداسازی مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری از محل عبور وسایل نقلیه موتوری و توسعه پیاده‌راه‌ها و مسیرهای دوچرخه‌سواری جدید که این روزها در سراسر شهرهای مختلف قاره به چشم می‌خورد حاکی است که کمیسیون اروپا با جدیت تمام هدف صفر تلفات خیابانی تا ۲۰۵۰ را دنبال می‌کند.

عزم اسکاتلند برای رسیدن به هدف صفر تلفات جاده‌ای تا ۲۰۳۰

مدیران شهرهایی نظیر لندن، مستقل از سایر پایتخت‌های هم‌تراز خود که اغلب هدف صفر تلفات خیابانی تا سال ۲۰۵۰ را در سر می‌پرورانند، قصد دارند رسیدن به این هدف بلندپروازانه را تا سال ۲۰۴۱ محقق کنند و این در حالی است که سایر شهرهای جهان نیز هر یک استراتژی‌هایی متفاوت و تاریخ‌های مختلفی را برای رسیدن به هدف صفر سوانح خیابانی در نظر گرفته‌اند.

کد خبر 535402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.