نحوه مطالعه دروس عمومی برای کنکور

پرداختن به دروس عمومی در آزمون کنکور سراسری اهمیت ویژه‌ای دارد و می‌تواند نقش بسزایی در رتبه کنکور داشته باشد، پس باید بر اساس برنامه‌ریزی مطالعه شود تا شاهد نتایج تاثیرگذار آن باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین اقداماتی که از همان ابتدای مطالعه دروس برای کنکور باید در نظر گرفت، داشتن برنامه‌ریزی مناسب و صحیح برای خواندن مطالب درسی است، برنامه‌ریزی برای مطالعه باید منظم و هدف‌دار باشد تا داوطلب بیش از پیش برای آزمون سراسری کنکور و تسلط بر مطالب آماده شود. در این بین برنامه‌ریزی دروس عمومی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بخش مهمی از برنامه‌ریزی کلی مطالعه کنکور به حساب می‌آید و نیاز است داوطلب بداند چه مقدار زمان برای مطالعه دروس عمومی نیاز دارد و برای مطالعه صحیح چه باید بکند.

هر کدام از دروس در حد خود نقش بسزایی در موفقیت و رتبه برتر شدن یا رتبه آوردن داوطلب کنکور خواهد داشت، پس هیچ درسی را نباید کنار گذاشت و داوطلب برای رسیدن به درصد بالا در آزمون کنکور سراسری باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا یک برنامه‌ریزی منسجم برای مطالعه دروس عمومی دست پیدا کند، در خصوص برنامه‌ریزی صحیح و کارآمد برای مطالعه دروس عمومی با حامد سبحانی، مشاور تحصیلی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.


داوطلبان کنکور در طول روز چند ساعت باید دروس عمومی را مطالعه کنند؟

قطعاً در کنار دروس عمومی، مطالعه دروس تخصصی نیز اهمیت فراوانی خواهد داشت و برنامه‌ریزی باید به گونه‌ای باشد که به طور ترکیبی دروس عمومی و تخصصی مطالعه شود و به تمام دروس توجه شود؛ بنابراین ساعاتی از مطالعه باید به دروس تخصصی و ساعاتی نیز به دروس عمومی اختصاص داده شود، داوطلبان نباید گمان کنند که مطالعه دروس عمومی راحت‌تر است و نباید زمان زیادی برای دروس عمومی گذاشته شود، این تصور کاملاً نادرست است و باید به دروس عمومی توجه ویژه شود، چرا که قطعاً در بهتر شدن رتبه کنکور بسیار مؤثر خواهد بود

اگر داوطلب در برنامه‌ریزی مطالعه برای کنکور روزانه حدود ۹ ساعت درس می‌خواند باید حدود ۶ ساعت را به مطالعه دروس تخصصی و سه ساعت دیگر را به مطالعه دروس عمومی اختصاص دهد، به طور کلی باید بیشترین ساعت (به طور مثال ۷۰ درصد) برای مطالعه دروس تخصصی تعیین و در کنار آن باقیمانده زمان (به طور مثال ۳۰ درصد) نیز به مطالعه دروس عمومی، اختصاص داده شود و دروس عمومی نباید کنار گذاشته شود تا در زمانی دیگر صرفاً وقت برای مطالعه دروس عمومی صرف شود، مطالعه دروس تخصصی و عمومی باید به صورت ترکیبی باشد.

داوطلب کنکور روزی چند درس عمومی را باید در برنامه‌ریزی کنکور خود بگنجانند؟

این موضوع به ساعت مطالعه داوطلب در طول روز بستگی دارد. اگر ساعت مطالعه فرد در طول روز چیزی در حدود ۹ تا ۱۰ ساعت است و با اختصاص دادن دو ساعت برای مطالعه هر درس اختصاصی و ۶۰ تا ۹۰ دقیقه برای مطالعه هر یک از دروس عمومی باید حدود پنج درس در در طول روز بخواند.

بهتر است برای مطالعه هر درس اختصاصی حداقل دو ساعت و برای هر درس عمومی حداقل یک ساعت زمان اختصاص داده شود و نیاز است بعد از هر درس محاسباتی حتماً یک درس مطالعاتی از عمومی‌ها را برای ساعت بعدی مطالعه در برنامه‌ریزی در نظر گرفت.

درس زبان و ادبیات فارسی برای کنکور چگونه باید مطالعه شود؟

بهترین روش خواندن هر درس برای هر فردی متفاوت است و بهترین روشی که یک نفر به کار می‌گیرد، ممکن است برای فردی دیگر بدترین روش باشد، بنابراین بهترین روش خواندن برای هر درس بستگی به داوطلب و شرایط وی دارد، اگر حفظیات داوطلب ضعیف است باید با نوشتن حفظ کند، زیرا نوشتن حافظه فرد را تقویت می‌کند.

بعد از تمام شدن کتاب‌های ادبیات، باید به سراغ تکه تکه کردن مباحث رفت، به طور مثال داوطلب باید همه تاریخ ادبیات‌ها را بخواند و قرابت معنایی را از لغات تفکیک کند. مرحله تفکیکی در بالا بردن درصد داوطلب در آزمون کنکور سراسری تأثیرگذار خواهد بود. در مرحله تفکیک، مطالعه بخش‌هایی از جمله لغات و املا، زبان فارسی، آرایه‌های ادبی، تاریخ ادبیات و قرابت معنایی از هم جدا می‌شود.

البته بهتر است در مطالعه این درس با مبحث آرایه‌های ادبی شروع کرده سپس قرابت معنایی، لغت و املا، زبان فارسی و در نهایت تاریخ ادبیات را به ترتیب مورد مطالعه قرار داده و تست‌های زیادی در هر مبحث محک خوبی برای مطالعه درس زبان و ادبیات فارسی است، اما داوطلبان نظام قدیم بهتر است ادبیات را از مبحث واژگان و املا آغاز و با مباحث آرایه‌های ادبی، قرابت معنایی، زبان فارسی و تاریخ ادبیات به ترتیب مطالعه این درس را ادامه دهند.

برنامه‌ریزی برای این درس باید به گونه‌ای باشد که تک به تک با حوصله تمامی مباحث را به خوبی یاد بگیرند و روزانه یک و نیم تا دو ساعت از زمان مطالعه خود را باید به این درس اختصاص دهند تا بتوانند نسبت به مباحث مسلط شوند. برای درس ادبیات از همان ابتدا برنامه‌ریزی داشت، چرا که برای یادگیری هر مبحث باید زمان کافی برای مطالعه را داشت و مهم‌تر از همه باید زمان برای تمرین، تکرار و تست‌زنی برای مطالب مطالعه شده وجود داشته باشد.

درس دین و زندگی برای کنکور چگونه باید مطالعه شود؟

دین و زندگی در نظام قدیم بیشتر آیه محور بود به این صورت که داوطلب باید رابطه بین آیات و مطالب و مفاهیم را متوجه می‌شد تا می‌توانست به سوال پاسخ دهد، اما در نظام جدید بیشتر داوطلبان با متن‌ها و سرفصل‌ها سروکار دارند تا آیات و روایات، این درس باید به صورت ترکیبی خوانده شود، یعنی علاوه بر خواندن متن، آیات، روایات و مفاهیم این درس، باید به خوبی ارتباط بین مطالب را نیز آموخت و حتی ارتباط بین یک آیه در یک پایه با یک مطلب در پایه دیگر را نیز داوطلب باید بداند.

درس دین و زندگی را باید جدی گرفته شود، زیرا این درس بسیار مفهومی شده و باید برای آن به اندازه کافی وقت گذاشته شود تا بتوان به طور کامل بر این درس در تمام پایه‌ها تسلط یافت و از پس تست‌های آزمون کنکور سراسری برآمد. مطالعه این درس باید به صورت یک روز در میان باشد و یک و نیم الی دو ساعت از زمان داوطلب باید به این درس اختصاص داده شود.

دین و زندگی سال‌ها است که تغییر کرده است و دیگر خبری از سوالات آسان و قابل حفظ کردن نیست، یعنی اگر قرار است مطالب را حفظ کنید و به سراغ سوالات بروید، تنها به یک یا دو تا سوال می‌توانید پاسخ دهید، بنابراین داوطلب باید حفظ کردن را کنار بگذارد و به صورت ترکیبی این درس را بخواند؛ ترکیبی خواندن نیز باید بر اساس برنامه‌ریزی دقیق باشد.

داوطلبان کنکور درس زبان انگلیسی را چگونه باید مطالعه کنند؟

برنامه‌ریزی برای هر داوطلب با دیگری متفاوت است و برای هر شخص بر اساس شرایط و توانایی‌هایش برنامه‌ریزی باید انجام شود، زبان درسی است که داوطلب با بهره گرفتن از زمان‌های خود برای مطالعه هر چه بهتر این درس می‌تواند، درصد خوبی از تست‌های آن را در آزمون سراسری جواب دهد.

این درس از سه بخش لغات، گرامر و درک مطلب تشکیل شده است؛ درک مطلب و کلوز تست هم مجموع همان لغات و گرامر است، پس هرچه داوطلب در این دو بخش قوی‌تر باشد، قطعاً موفق‌تر است و درصد بالایی از تست‌ها را پاسخ خواهد داد؛ البته در این میان لغات سهم بیشتری را در سوالات کنکور دارند و باید در یادگیری لغات استمرار را سرلوحه قرار داد، با یادگیری لغات و گرامر می‌توان در درک مطلب و کلوز تست قوی‌تر عمل کرد و باید تمرین و تکرار بسیاری داشته باشیم و تست‌های فراوانی را کار کنیم تا تسلط کافی را در این بخش به دست آوریم.

برنامه‌ریزی برای این درس باید به گونه‌ای باشد که داوطلب به طور ثابت لغات را هر روز بخواند و برای سایر قسمت‌های زبان یک روز در میان برنامه‌ریزی کند.

برنامه‌ریزی مطالعه درس عربی برای آزمون کنکور چگونه باید باشد؟

درس عربی بسیار فرار است و از جمله دروسی است که داوطلبان معمولاً به آن علاقه‌ای ندارند و از سر اجبار و به سختی آن را در برنامه مطالعه خود قرار می‌دهند، اما باید بدانیم برگ برنده داوطلبان کنکور همین درس است و باید برای مطالعه آن وقت کافی گذاشته شود، عربی به سه قسمت عمده ترجمه، قواعد و درک مطلب تقسیم می‌شود.

برای مطالعه این درس باید در ابتدا پیش نیازها رعایت شود تا داوطلب بتواند با قدرت پیش برود و درصدهای بالا را در این درس در کارنامه خود ثبت کند، داوطلبان نظام قدیم در ابتدا باید قواعد را به خوبی بخوانند و به درستی و کامل آن را یاد بگیرند تا بتوانند به سراغ ترجمه بروند. برای بخش درک مطلب تنها تمرین و تکرار بسیار مؤثر و کارآمد خواهد بود.

داوطلبان نظام جدید نیز باید بدانند که ترجمه مهم‌تر است به طوری که حتی باید لغات را بخوانند تا به ترجمه مسلط‌تر شوند و بعد از آن قواعد را مطالعه کنند و به بررسی مفاهیم و درک مطلب بپردازند، عربی درسی سخت است و اگر با دقت و سر وقت خوانده نشود، مطالعه آن تأثیرگذار نخواهد بود، برنامه‌ریزی برای این درس هم باید روزانه یا یک روز در میان باشد و این موضوع به ویژگی‌های هر داوطلب بستگی دارد.‌

ویژگی‌های یک برنامه‌ریزی مؤثر و صحیح برای مطالعه دروس عمومی چیست؟

هدف از برنامه‌ریزی در دروس این است که داوطلب نسبت به آن مطالب هدفی دارد و باید در زمانی مشخص مطالعه دروس را به پایان برساند، پس پیشگیری از اتلاف وقت، مطالعه همه دروس به طور یکسان، صرفه‌جویی در وقت با برنامه‌ریزی، برنامه‌ریزی مختص داوطلب، در نظر گرفتن زمان کافی برای مطالعه دروس عمومی، سهل‌انگاری نکردن در مطالعه دروس عمومی و کاسته نشدن از وقت مطالعه این دروس برای مطالعه دروس تخصصی می‌تواند در تسلط کامل بر دروس عمومی مهم باشد، باید بتوان به این دروس به عنوان دروس تأثیرگذار در کنکور پرداخت.

وقتی که یک برنامه‌ریزی اصولی در اختیار فرد قرار گیرد، قطعاً از اتلاف وقت خبری نخواهد بود، زیرا مطالعه تک به تک دروس، مرور دروس، تست‌زنی، زمان برای خلاصه نویسی و … باید بر اساس برنامه باشد، زیرا اگر با برنامه پیش نرود، داوطلب نه تنها در مطالعه دروس عقب خواهد افتاد، بلکه زمان درس خواندن مؤثر نیز هدر رفته و قطعاً داوطلب متضرر خواهد شد.

آیا باید مطالعه همه دروس عمومی بر اساس برنامه‌ریزی و به طور یکسان باشد؟

با داشتن یک برنامه‌ریزی اصولی دیگر نگران این نخواهید بود که کی باید سایر دروس را که اصلاً آن را نخوانده‌اید شروع کنید، چرا که برنامه‌ریزی کامل و اصولی تمام دروس را شامل می‌شود و مطالعه یک درس از دیگری عقب نخواهد افتاد. یکی از مزایایی مطالعه همه دروس به طور یکسان این است که فرد از خواندن یک درس به طور مکرر خسته نخواهد شد و هر درس در جای خود مطالعه می‌شود و داوطلب از خواندن یک درس خسته نمی‌شود، البته برنامه‌ریزی باید مختص داوطلب باشد، به طوری که اگر فرد در درسی ضعیف است، زمان بیشتری برای مطالعه آن در نظر گرفته شود تا اشکالات رفع و داوطلب از پس تست‌های آزمون کنکور سراسری آن درس بربیایید.

کد خبر 535397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.