لزوم توجه به اصل "رازداری" در پژوهش‌ها

 کارگاه آموزشی "اخلاق در پژوهش" ویژه داوران اخلاق، توسط کارگروه اخلاق در پژوهش دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، و با حضور جمعی از اعضای هیات علمی و داوران اخلاق در سالن فارابی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش ایمنا، کارگروه اخلاق در پژوهش به منظور ارتقای سطح کیفی داوری‌های اخلاقی و رعایت موارد اخلاقی ذکر شده در آئین‌نامه‌های وزارت بهداشت در پروپوزال‌های تحقیقاتی دانشگاه، اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی برای داوران کرده است.

این دوره نیز با تدریس علی خاجی، متخصص اخلاق در پزشکی برگزار شد و وی در ابتدا، با اشاره به رویکرد مبتنی بر چهار اصل اخلاق پزشکی در مورد اصل " رازداری " که سنگ بنای ارتباط بین پزشک و بیمار است، توضیح داد.

خاجی در عین حال که رازداری را سبب افزایش اعتماد بین دو طرف خواند، بر لزوم وجود محدوده در رازداری تاکید کرد و افزود: موضوع رازداری را در ابتدا باید مطلق فرض کنیم و ۱۰۰ درصد در نظر بگیریم تا دامنه نقض آن تا جایی که امکان دارد، محدود شود.

وی در ادامه، به موارد و شرایط نقض رازداری نیز اشاره کرد و با طرح این سوال که " چه اطلاعاتی را می‌توان به عنوان رازداری، پنهان کرد؟ " در مورد چگونگی کسب اطلاعات و شرایطی که می‌توان از بیمار، کسب اطلاعات کرد، سخن گفت.

این متخصص حوزه اخلاق پزشکی، رعایت اصل "حریم خصوصی" را از دیگر اصول مورد توجه در این حوزه ذکر کرد و افزود: حریم خصوصی، به پنج بخش تقسیم می‌شود و رعایت این اصل در اجرای پروژه‌های تحقیقاتی، که فعالیتی غیربالینی است، بسیار حائز اهمیت است.

وی نمونه‌هایی از لزوم رعایت حریم خصوصی را بیان کرد و بر اساس راهنمای اخلاق حرفه‌ای، نکاتی را که در ارتباط با چگونگی جمع‌آوری اطلاعات و نگهداری اطلاعات شخصی افراد باید رعایت شود، مورد توجه قرار داد.

خاجی همچنین چگونگی جمع‌آوری اطلاعات و طریقه نگهداری اطلاعات شخصی افراد که به‌عنوان نمونه‌های مورد مطالعه در پروژه‌های تحقیقاتی مطرح می‌شود را در شرایط و موقعیت‌های مختلف توضیح داد.

وی همچنین به آئین نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای شاغلان حرفه‌های پزشکی اشاره کرد و به چک لیست تهیه شده در حوزه اخلاق که در تنظیم پروپوزال‌ها کمک می‌کند، پرداخت.

تمامی پروپوزال‌های تحقیقاتی قبل از شروع و اجرا باید توسط داوران بررسی شده و کد اخلاق دریافت کنند.

منبع: ایسنا

کد خبر 535247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.