معرفی «دویچلند» و «یک اتفاق ساده» به جشنواره فجر

در آئین اختتامیه سی و سومین جشنواره تئاتر استانی اصفهان دو نمایش «دویچلند» و «یک اتفاق ساده» به دبیرخانه چهلمین جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آئین اختتامیه سی و سومین جشنواره تئاتر استانی اصفهان شب گذشته (جمعه ۲۱ آبان ماه) در تالار هنر اصفهان برگزار شد و دو نمایش «دویچلند» به نویسندگی و کارگردانی «هومن حیدری» و «یک اتفاق ساده» به نویسندگی و کارگردانی «فاطمه کاظمی» هردو از شهر اصفهان به دبیرخانه چهلمین جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند.

همکاری سه ارگان در برگزاری جشنواره

احسان جانمی، دبیر اجرایی سی و سومین جشنواره تئاتر استانی اصفهان بابیان اینکه این دوره بعد از چند دوره رکود برگزار شده است و می‌توان آن را یکی از بهترین جشنواره‌های تئاتر استان اصفهان برشمرد، گفت: «این دوره از جشنواره سه ویژگی خاص داشت، اول این‌که همه این اتفاقات به‌صورت منظم و با قاعده و بدون تأخیر در اجرای برنامه‌ها برگزار شد، دومین نکته برگزاری نشست‌های تخصصی بود که برای اولین بار به جشنواره تئاتر استان اصفهان افزوده شده و هم در بخش آئینی و سنت و هم در بخش مدرن و در مراحل بازبینی و اجرا با مشارکت حداکثری گروه‌های تئاتر برگزار شد. ضمن اینکه تجلیل از حسن کریمی هسنیجه به عنوان یکی از پیشکسوتان عرصه تئاتر انجام گرفت که امیدوارم این رسم برای سال آینده نیز مرسوم شود و در هر دوره هنرمندان پیشکسوت درجه یک تئاتر استان اصفهان و حتی هنرمندانی که در قید حیات هستند قدردانی و تجلیل شوند.

وی ادامه داد: مهم‌ترین نکته‌ای که در جشنواره سی و سوم مورد توجه است همکاری سه ارگان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری و حوزه هنری استان بود که در بیست سال گذشته امکان نداشت در جشنواره تئاتر سه ارگان مهم استانی با یکدیگر همکاری و هم‌افزایی داشته باشند.

دبیر اجرایی سی و سومین جشنواره تئاتر استان با بیان اینکه در این دوره از جشنواره به لحاظ بالا بود سطح کیفی نمایش‌ها و رقابت سنگین میان آن‌ها از سه داور مطرح کشور دکتر قطب‌الدین صادقی، سیروس همتی و توحید معصومی استفاده شد، تصریح کرد: در اختتامیه جشنواره سی و سوم دو نمایش دویچلند و یک اتفاق ساده به دبیرخانه چهلمین جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند که تا راهیابی به جشنواره فجر دو مرحله دیگر خواهد داشت، ضمن اینکه در این دوره از جشنواره برگزیدگان دوره قبل نیز جوایز خود را دریافت کردند.

دویچلند، روایتی از رؤیای مهاجرت

هومن حیدری نویسنده و کارگردان نمایش دویچلند که نمایش او از شهر اصفهان در سی و سومین جشنواره تئاتر استانی شرکت داشته و به دبیرخانه چهلمین جشنواره استانی تئاتر فجر راه یافته است، اظهار کرد: «دویچلند داستان زندگی مرد دست‌فروشی است که در اثر اتفاقی در خیابان و درگیری با امور شهرداری مجبور می‌شود که از صحنه اتفاق فرار کرده و به یک گاوداری پناه می‌برد. در گاوداری بین او و همسرش و صاحب گاوداری مشکلاتی ایجاد می‌شود چراکه صاحب گاوداری به او قول داده است که او را به مکانی به نام دویچلند در خارج از ایران بفرستد که زندگی راحتی داشته باشد اما به مرور زمان متوجه می‌شود که قرار نیست چنین اتفاقی رخ دهد و صاحب گاوداری از آن‌ها فقط کار می‌کشد و هیچ‌وقت قرار نیست این وعده به واقعیت تبدیل شود.

وی افزود: سام کوراوند و سمیه جعفری منش بازیگران نمایش دویچلند، شهریار شهبازی آهنگساز و زینب نصر طراح صحنه آن است، نویسنده و کارگردان این نمایش هومن حیدری است که بر اساس طرحی از هادی عسگری نگارش شده است. همچنین مشاور کارگردان مهرزاد مشکل‌گشا، علی حسن‌زاده و علی فریدنی نیز دستیاران کارگردان هستند.

این کارگردان تصریح کرد: سطح این دوره از جشنواره به دلیل همکاری سه ارگان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی و حوزه هنری با یکدیگر همکاری کردند بسیار خوب بود و همکاری این سه ارگان اتفاقات مثبتی را رقم زد و تعداد آثار ورودی جشنواره نسبت به سال قبل بیشتر شد و حتی جوایز به لحاظ ارزش مالی افزایش پیدا کرد و هماهنگی‌های قابل‌توجهی نیز صورت گرفت که انشاالله ادامه داشته باشد.

تصمیم‌گیری درباره یک قتل

فاطمه کاظمی نویسنده و کارگردان نمایش یک اتفاق ساده در یک زندگی بی‌نهایت معمولی نیز اظهار کرد: داستان این نمایش درباره دو خانواده و مواجهه آن‌ها با مقوله قتل است که یکی از آن‌ها خانواده قاتل و دیگری خانواده مقتول است و ما تبعات این اتفاق را در این دو خانواده می‌بینیم، ضمن اینکه این داستان از زبان فرزندی بیان می‌شود که در زمان وقوع قتل متولد نشده بود اما اکنون باری به دوش دارد و باید درباره سرنوشت قاتل تصمیم‌گیری کند.

وی ادامه داد: ابوالفضل صفوی، صحرا جهانگیری، کیمیا نجفی، ناصر سلیمانی و آناهیتا قدرتی پور بازیگران این نمایش هستند، محمدجواد سجادی طراح و دراماتور، راضیه فاضلی طراح پوست و بروشور و علی طالبی مشاور موسیقی و نویسنده و کارگردان فاطمه کاظمی است که بر اساس طرحی از محمدجواد سجادی نوشته شده است.

این کارگردان ضمن ابراز رضایت از کیفیت و شیوه برگزاری این دوره از جشنواره گفت: جشنواره سی و سوم خیلی خوب و شسته‌رفته برگزار شد و از این بابت ممنونم اما پروتکل‌های اجرایی جدیدی در رابطه با برخی مسائل وجود داشت که ممکن بود برای گروه‌ها شرایط را سخت‌تر کند اما درمجموع جشنواره بسیار خوبی بود.

کد خبر 535040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.