چتر حمایت شهرداری تهران از خانه مداحان چقدر وسعت دارد؟

به تازگی شهردار تهران از خانه مداحان بازدید کردهاست. انتظار مدیران این خانه افزایش حمایت‌های مدیریت شهری در این حوزه است اما مدیران شهری می گویند که این حمایت‌ها در حد حمایت از خانه‌های فرهنگ است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خانه فخرالدوله، دختر مظفرالدین شاه قاجار مدت‌هاست که خانه مداحان اهل بیت (ع) است. این خانه زمانی درهایش به روی اهالی محل گشوده شد اما در دوره مدیریت محمدباقر قالیباف به عنوان شهردار تهران، بر سر خانه فخرالدوله مظفرالدین شاه، نام خانه مداحان اهل بیت (ع) را زدند تا همچنان این نام بر این بنا باقی بماند. در شورای شهر پنجم هنگام بررسی لایحه املاک واگذار شده شهرداری تهران، این خانه نیز در لیست ۸۰ ملکی بود که واگذاری آن درست تشخیص داده شد.

علیرضا زاکانی شهردار تهران هم به تازگی از این خانه بازدید کرده و با مدیرعامل آن و برخی از مداحان به گفت‌وگو نشسته است. مرتضی طاهری، رئیس هیئت مدیره خانه مداحان اهل بیت (ع) نیز در جریان این بازدید به روند واگذاری آن اشاره کرده و گفته است: سال ۸۸ طی تفاهم نامه‌ای که با شهرداری تهران شد، این ملک به عنوان خانه مداحان اهل بیت (ع) در اختیار این قشر قرار گرفت.

شهردار تهران به نگاه مدیریت شهری جدید به حوزه فرهنگ اشاره کرده و گفته است: در دوره جدید اساس حرکت شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران به سمت و سویی است که از یک نهاد خدماتی صرف به یک نهاد اجتماعی خدمتگزار تغییر جهت دهد اگر چنین شود قطعاً نوع نگاه جامعه تغییر پیدا می‌کند تا حکمرانی واحد شهری در مدار مردم و نخبگان جامعه دنبال شود.

او اضافه کرده است که برای رسیدن به این رشد و تکامل نیازمند توجه به نهضت حسینی هستیم. بنابراین شهرداری تهران با همه ظرفیتی که در اختیار دارد در خدمت است تا عطر حضرت سیدالشهدا (ع) در همه سطوح جامعه و در ابعاد مختلف بتواند پراکنده و فضا را عطرآگین کند.

پس از این دیدار صفحه پیرغلامان در اینستاگرام که به اخبار خانه مداحان اختصاص دارد، در پستی با عنوان «خانه مداحان در انتظار حمایت شهردار» نوشته است: خانه مداحان که از ۱۲ سال قبل در عمارت فخرالدوله تهران قرار دارد دقیقاً در دوره شهرداری اصلاح‌طلبان از حمایت‌های مدیریت شهری بی‌نصیب ماند و حالا با سپردن کلید شهر به علیرضا زاکانی اصولگرا دوباره این شانس را دارد که از حمایت‌های شهرداری بیش از گذشته برخوردار شود.

در ادامه این مطلب آمده که «شهردار تهران از خانه مداحان دیدن کرد و با برادران طاهری و سایر اعضای هیئت مدیره به گفت‌وگو نشست. حاج مصطفی خرسندی که پیش از این مدیرعامل خانه مداحان بود و از مشاوران نزدیک به محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران به شمار می‌رفت می‌تواند این فرصت را برای بهبود ارتباط خانه مداحان با بلدیه پایتخت فراهم کند.

در بخشی از این مطلب با یادآوری کمک‌های محمدباقر قالیباف به خانه مداحان آمده است: در روزگاری که قالیباف شهردار تهران بود خانه مداحان اوضاع مناسب‌تری داشت و با کمک‌های او، مساعدت‌های فراوانی نسبت به این نهاد روا داشته می‌شد که امید است زاکانی هم نسبت به ذاکران اهل بیت نگاه مهربانانه و حمایت‌آمیز داشته باشد. برادران طاهری مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره نیز که طی شش ماه گذشته دفتر نمایندگی خانه مداحان را در شمیرانات افتتاح کرده‌اند در انتظار حمایت شهردار جدید تهران برای سامان دادن به اوضاع مداحان هستند.

البته این مواضع در فاصله کوتاهی با واکنش جامعه مداحان روبه‌رو شد زیرا آن‌ها معتقد بودند خانه مداحان نباید خود را نیازمند حمایت نهادهای عمومی بداند و استقلال خود را باید از این طریق حفظ کند.

وعده‌ای بیش از حمایت‌های معمول داده نشد

اما شهرداری قرار است چه حمایت ویژه‌ای از خانه مداحان داشته باشد؟ سید محمد آقامیری، عضو شورای اسلامی شهر تهران که در این دیدار همراه زاکانی بوده است در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص جزئیات این دیدار می‌گوید: زاکانی دعوت کرده بود که در جلسه‌ای با اعضای خانه مداحان حضور داشته باشیم. مسئولان این خانه توضیحاتی در مورد فعالیت‌هایشان دادند؛ درباره اینکه چه فعالیت‌هایی در جهت حفظ آئین روضه‌خوانی و مداحی انجام می‌دهند و چه کارهای تشکیلاتی انجام شده است، توضیحاتی داده شد.

وی اضافه می‌کند: خانه مداحان در سطح کشور هم کارهای پژوهشی و علمی را به طور گسترده انجام می‌دهد و فعال سازی این خانه را در سراسر کشور دنبال می‌کند تا یک فعالیت علمی، تخصصی و مذهبی در حد توقع جامعه مذهبی کشور در آنجا انجام شود.

آقامیری در خصوص حمایت‌های شهرداری از خانه مداحان هم می‌گوید: بر اساس صحبت‌هایی که شد حمایت‌هایی که قرار است از طریق شهرداری انجام شود در حد همان حمایت‌هایی است که از خانه‌های فرهنگ می‌شود و بیش از حمایت‌های معمول وعده‌ای داده نشد.

حمایت از خانه مداحان به‌طور شفاف اعلام می‌شود

علیرضا نادعلی سخنگوی شورا و عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا هرچند از جزئیات این دیدار اطلاعی نداشت اما از نگاه برابر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی به اقشار فرهنگی در شهر می‌گوید: هنرمندان، نخبه‌های فضای اندیشه، ورزشکاران و هر کسی که جزو تشکیل‌دهندگان ارکان کار فرهنگی به اشکال مختلف در شهر است از جمله مادحین، وعاظ و فعالان قرآنی اقشار فرهنگی هستند که ما باید آن‌ها را مدنظر قرار دهیم و برایشان تسهیلات ایجاد کنیم.

نادعلی با تاکید بر اینکه شورا باید نسبت به اقشار فرهنگی شهر نگاه حمایتی ویژه داشته باشد، ادامه می‌دهد: بر اساس نگاه انقلابی آن جنس فعالیت که محبت اهل بیت را ترویج می‌کند حتماً در اولویت قرار دارد که از این حیث باید مادحین اهل بیت مورد حمایت قرار بگیرند.

سخنگوی شورا اظهار می‌کند: با نگاه انقلاب اسلامی، آنچه مرتبط با اصول اصلی مذهب کشور است و محبت و معارف اهل بیت را ترویج می‌کند در اولویت است اما این اتفاق تازه نیست و در همه دوره‌ها این نوع حمایت‌ها اتفاق می‌افتاده و ما نیز باید در جهت خدمات رسانی بهتر این نهادها به مردم از آنها حمایت کنیم.

وی ادامه می‌دهد: وقتی در ایام محرم و صفر بوستان‌های شهر توسط شهرداری تهران در اختیار هیأت‌ها قرار گرفت به معنای کمک به یک مداح نیست، بلکه این کمک به یک فرآیند و به یک اتفاق است که باعث شد این رویدادها با آرامش بهتر و با مراعات پروتکل‌های بهداشتی اتفاق بیفتد.

نادعلی در خصوص میزان حمایت مدیریت شهری از مداحان در این دوره از مدیریت شهری گفت: حمایت‌هایی از جنس فرهنگ شاید قابل اندازه‌گیری و متر کردن نباشد اما هر حمایتی شود یقیناً به‌طور شفاف اعلام می‌شود.

کد خبر 535012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.