تعیین معیشت جایگزین برای کشاورزان شرق

وزیر نیرو گفت: کشت گلخانه‌ای می‌تواند به عنوان یک معیشت جایگزین مطرح شود، استفاده از سلول‌های خورشیدی هم می‌تواند به عنوان معیشت جایگزین مطرح شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی اکبر محرابیان شامگاه امروز در دیدار نمایندگان کشاورزان شرق اصفهان با وزیر نیرو اظهار کرد: خدا را شکر امروز توانستم به صورت میدانی از وضعیت آب در اصفهان بازدید کنم و پای درد و دل کشاورزان بنشینم و شاهد شرایطی باشم که عرق شرم بر پیشانیم نشست، بسیار متأسفم که مردم فهیم استان اصفهان امروز به خاطر بی‌آبی باید چنین شرایطی را تحمل کنند و خود را مسئول می‌دانم که این مشکلات را شناسایی و رفع کنم.

وی افزود: اولین عهد پیمان ما با مردم این است که با مردم صادق باشیم بر همین اساس نباید قول و وعده‌ای بدهم که چند ماه دیگر شرم حضور داشته باشم بلکه باید وعده‌ای بدهم که بتوانم مشکلات را برطرف کنم.

مشکلات امروز اصفهان ناشی از دهه‌ها بی‌برنامگی و بارگزاری‌های بی‌جا

وزیر نیرو ادامه داد: مشکلات امروز اصفهان ناشی از مشکلات دهه‌ها بی‌برنامگی و بارگزاری‌های بی‌جا بر روی آب اصفهان بوده است، برطرف کردن این مشکلات در طی کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست اما با همدلی می‌توانیم برطرف کنیم.

محرابیان تاکید کرد: مشکلات آب اصفهان ناشی از بارگزاری‌های بی جا در بخش‌های مختلف است زیرا این بار گزاری‌ها رویایی بوده است بر همین اساس باید تعادل بین منابع و مصارف را در دستور قرار دهیم.

وی تصریح کرد: باید تخصیص‌های اشتباه را اصلاح کنیم بر همین اساس باید در حوزه صنعت تخصیص‌ها اصلاح شود و در این خصوص باید از پساب‌ها استفاده شود زیرا برای صنعت استفاده از پساب پایدارتر است پس صنایع استان باید برای استفاده از پساب سرمایه گذاری کنند.

وزیر نیرو ادامه داد: بخش قابل توجهی از آب شرب در کشور هدر می‌رود این میزان در استان‌ها متفاوت است، اصلاح مصرف آب کشاورزی باید در دستور قرار گیرد. در این راستا بنده پای اجرای عدالت در موضوع آب ایستاده‌ام زیرا وظیفه شرعی و قانونی من است.

وی ادامه داد: بسیاری از مشکلات امروز آب ناشی از بی قانونی است، متأسفانه به وضوح در بخش زاینده‌رود بی‌قانونی انجام شده است باید به قانون برگردیم. اگر تخلفی رخ داده است باید اصلاح شود قطعاً کسی که در اثر رانت صاحب امتیاز شده است مخالفت می‌کند.

محرابیان افزود: صاحب حق کسی نیست که صدایش بلند است بلکه افرادی که حقشان ضایع شده است کسانی هستند که صدایشان به جای نرسیده است. بنده یکی از معاونین ارشد خود را در کنار مدیران استان مأمور می‌کنم نظارت دقیق بر جریان آب داشته باشد، تا هرگونه تخلفی را در این زمینه در لحظه کشف شود،

وی اظهار کرد: کارگروه ملی ستاد احیای زاینده‌رود در سطح عالی دولت تشکیل می‌شود این کارگروه جلسات مستمر خود را با حضور دستگاه‌های مختلف برگزار خواهد کرد و تصمیمات این کارگروه برای دولت الزام‌آور است. مصوباتی در گذشته بوده که قرار است این مصوبات مجدداً بررسی شود و در صورتی که این مصوبات اجرا نشده است موانع آن را برطرف کنیم.

کشت گلخانه‌ای می‌تواند به عنوان یک معیشت جایگزین مطرح شود

وزیر نیرو تصریح کرد: ساماندهی رودخانه زاینده‌رود با عنوان مهم حفظ بستر آب باید در دستور کار قرار گیرد اما این موضوع نیازمند یک ساز و کار عملیاتی است در این راستا از ظرفیت مردم استفاده خواهیم کرد. وزارت نیرو خود را متعهد به حقابه‌ها می‌داند، شرایط کشاورزی متأسفانه شرایط بدی است که لازم است معیشت جدید در دستور مار قرار گیرد.

محرابیان ادامه داد: در این راستا کشت گلخانه‌ای می‌تواند به عنوان یک معیشت جایگزین مطرح شود، استفاده از سلول‌های خورشیدی هم می‌تواند به عنوان معیشت جایگزین مطرح شود زیرا بر اساس مطالعات مناطق شرق و غرب اصفهان از جمله مناطق مناسب این موضوع است این مسئله به عنوان مصوبه نشست امروز تلقی می‌شود و وزارت نیرو اهتمام ویژه‌ای در جهت بکارگیری این روش به کشاورزان دارد.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت آب استان را با سازوکار مشخص در اختیار استان قرار می‌دهیم، در این راستا در خواست دارم استان اصفهان سازوکار مشخصی را در این زمینه ارائه کند و مدیریت آب را بر عهده بگیرد. خوشبختانه امروز میزان باران‌های آبان ماه خوب بوده است و پیش‌بینی‌های انجام شده این است که بارش باران در آذر ماه و زمستان خوب است.

به گزارش ایمنا؛ قرار شد کمیته‌ای با محوریت استانداری با حضور جهادکشاورزی، آب منطقه‌ای، شرکت آب و فاضلاب و نماینده‌های کشاورزان تشکیل و در آن کمیته تصمیمات کارشناسی لازم اتخاذ شود.

کد خبر 534939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.