کشاورزان مطالبه‌ای فراتر از مصوبات ندارند

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان گفت: وزرات نیرو می‌تواند تنها در مورد سهم خود از آب رودخانه تصمیم‌گیری کند، قوانین کامل و مدون است اما اجرای آن به درستی صورت نمی‌گیرد کشاورزان مطالبه‌ای فراتر از مصوبات ندارند.

حسین محمدرضایی در گفت‌وگو با خبرنگار، ایمنا اظهار کرد: کشاورزان خواهان اجرای قوانین هستند و تنها حقابه‌شان را مطالبه می‌کنند که فراتر از مصوبات نیست، اگر موضوع حل شود به کشاورزی و زراعت مشغول می‌شوند. مدت زیادی است که دوشنبه‌ها برای بررسی این مشکل تجمع می‌کردند تا تاریخ و زمان دقیق بازگشایی آب برای کشت پاییزه خود را بدانند اما هیچکدام از مسئولان پاسخ ندادند.

حقابه کشاورزان اصفهان به یزد، چهارمحال و کاشان برده می‌شود

وی ادامه داد: طبق مصوبات شورای عالی آب و شورای هماهنگی زاینده‌رود، تونل اول و رودخانه طبیعی زاینده‌رود حقابه و سهم آب کشاورزان و محیط زیست و ۷۵ درصد از زاینده‌رود متعلق به کشاورزان است و ۲۵ درصد متعلق به دولت است. حقابه کشاورزان داده نمی‌شود و آب به یزد، چهارمحال و کاشان برده می‌شود، اما کشاورزان به عنوان صاحبان اصلی رودخانه بی‌بهره می‌مانند.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اضافه کرد: در سال گذشته ۵۵۵ میلیون متر مکعب حقابه کشاورزان بوده است و از این میزان ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب در شورای تأمین و کمیته سازگاری با کم آبی در استانداری برای کشاورزان مصوب شد و کشاورزانی که در بهار سال جاری برای آب تابستان در مناطق حقابه دار زاینده‌رود تجمع کرده بودند با این مصوبه به تحصن خود پایان دادند.

وی تصریح کرد: متأسفانه از این ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب تنها ۶۲ میلیون برای کشاورزان آب از سد جاری شد که فقط نیمی از این مقدار به دست کشاورزان رسید و در دوره ۱۰ روزه در اختیار کشاورزان شرق و غرب قرار گرفت که تنها برای یک دوره آبیاری باغات استفاده می‌شود.

وزرات نیرو درباره سهم خود می‌تواند تصمیم گیری کند

محمدرضایی گفت: تاکنون روش تنظیم جدول منابع و مصارف وزارت نیرو اشتباه بوده است و نسبت به میزان ۷۵ درصد حقابه کشاورزان از زاینده‌رود به آنها اجحاف شده است، در صورتی که باید طبق مصوبات موجود، جدول منابع و مصارف اینگونه تنظیم شود که کل آورد زاینده‌رود نسبت به ۷۵ درصد حقابه کشاورزان و محیط زیست محاسبه و در جدول آورده شود و ۲۵ درصد وزارت نیرو برای آب شرب و صنعت و توسعه کشاورزی اصفهان، شرب و صنعت و کشاورزی استان بالادست و شرب و صنعت استان یزد در نظر گرفته شود، وزارت نیرو می‌تواند در مورد سهم خود که ۲۵ درصد است تصمیم گیری کند و یک چهارم وزارت نیرو و سه چهارم آب حق محیط زیست و کشاورز است.

۷۵ درصد آب رودخانه به اضافه تونل‌ها مربوط به کشاورزان و محیط زیست است

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کشاورزان اصفهان اضافه کرد: در مورد آب کشت پاییزه و میزان حقابه از طرف مسئولین تصمیمی گرفته نشده است و کشاورزان سردرگم شدند باید میزان آب برای کشت پاییزه مشخص شود تنها کاری که مسئولان انجام می‌دهند از بی‌آبی خبر می‌دهند و کشاورزان را کلافه می‌کنند.

محمدرضایی گفت: در سال گذشته بارندگی حدود ۸۰۰ میلی متر در حوزه کوهرنگ و در حوضه آبخیز زاینده‌رود بوده است، آورد رودخانه با توجه به جدول منابع و مصارف ۷۵۰ میلیون متر مکعب است با توجه به تمام مصوبات تونل اول کوهرنگ مربوط به کشاورزان است چون هزینه حفر آن را پرداخت کردند رودخانه زاینده‌رود با توجه به مصوبات متعلق به کشاورزان است، میزان آب ۷۵ درصد از کل رودخانه به اضافه تونل‌ها مربوط به کشاورزان و محیط زیست است.

کشاورزان منتظر پاسخ مسئولان

وی اظهار کرد: در حال حاضر کشاورزان یک سال است که نتوانستند کشت داشته باشند اگر آب در اختیارشان قرار بگیرد تیرماه سال آینده می‌توانند محصول برداشت کنند؟ چگونه بدون درآمد زندگی کنند؟ باید مسئولان پاسخگو باشند، طبق مواد ۱۵۸ و ۱۵۹ قانون مدنی آب مربوط به کسی است که از اول دریافت کننده بوده اگرچه پایین‌تر باشد، اما در حال حاضر آب در بالادست برداشت می‌شود و کشاورزان آب ندارند و به همین دلیل فرونشست اتفاق افتاده است، اصفهان دچار مرگ خاموش شده است اما هیچکس توجه نمی‌کند کشاورزان منتظر پاسخ مسئولان هستند.

کد خبر 534843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.