آیا آلودگی هوا احتمال انتقال کرونا را افزایش می‌دهد؟

دکتری ویروس‌شناسی پزشکی گفت: ذرات معلق آلودگی هوا می‌تواند، مواد سمی را جذب و به دستگاه تنفس وارد کنند، اما در مورد جذب ویروس کرونا توسط این ذرات و ابتلا به کووید ۱۹ امروز نمی‌توان به طور قطعی اظهارنظر کرد.

به گزارش ایمنا، مهرداد روانشاد در خصوص تأثیر آلودگی هوا بر بیماری‌های ویروسی اظهار کرد: آلودگی هوا به انواع متعددی تقسیم می‌شود که یکی از انواع اصلی و خطرناک این آلودگی ذرات معلق است. ذرات معلق از مرگبارترین انواع آلودگی هوا محسوب شده و ذرات کمتر از ۱۰ میکرومتر قطر که به ریه‌ها نفوذ کرده و گاه وارد جریان خون می‌شوند، می‌توانند به حمله قلبی، کاهش عملکرد ریه، ضربان نامنظم قلب، تشدید آسم و مرگ ناگهانی در بیماران قلبی و تنفسی منجر شوند.

وی توضیح داد: ذرات معلق در هوا می‌توانند مواد سمی و خطرناک را جذب کرده و در حقیقت به عنوان یک حامل برای مواد آلوده عمل کنند. این ذرات از طریق نفس کشیدن وارد ریه شده و دستگاه تنفس را با مشکل مواجه می‌کنند.

این استاد علوم پزشکی ادامه داد: اما در خصوص این مساله که «آیا این ذرات معلق در انتقال ویروس‌ها همچون کرونا نقش دارند» مطالعات جامع و دقیقی انجام نشده و بنابراین نمی‌توان به طور قطع در این رابطه اظهار نظر کرد.

روانشاد خاطرنشان کرد: اما به دلیل نقش حمل‌کنندگی ذرات معلق احتمال آلودگی ریه‌ها وجود داشته و قدرت جذب ذرات معلق می‌تواند باعث جذب ویروس کرونا نیز شده و احتمال ابتلاء به بیماری را هم افزایش دهد.

‌منبع: ایرنا

کد خبر 534834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.