نتیجه سفر محرابیان به اصفهان/بالاخره زاینده‌رود جاری می‌شود؟

وزیر نیرو صبح امروز _جمعه ۲۱ آبان ۱۴۰۰_ با سفر به اصفهان و صحبت با کشاورزان مناطق مختلف اصفهان از نزدیک پیگیر مشکلات این استان شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وزیر نیروی دولت سیزدهم در پی بروز مشکلات تأمین آب در حوضه آبریز زاینده‌رود و نیز پیگیری پروژه‌های در دست اجرای تأمین برق و آب‌رسانی، امروز جمعه ۲۱ آبانماه به استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری سفر می‌کند.

لازم به ذکر است در سال آبی جاری حوضه آبریز زاینده‌رود در پی کاهش شدید نزولات جوی و روان‌آب‌ها با چالش‌های زیادی در حوزه تأمین و توزیع آب روبرو بوده که وزیر نیرو در این سفر از نزدیک آخرین وضعیت تأمین منابع آبی این حوضه را بررسی خواهد کرد.

به مدیریت استاندار اصفهان اعتماد کنید

علی اکبر محرابیان در جلسه با نمایندگان کشاورزان و مسئولان استان اصفهان اظهار کرد: به مدیریت استاندار اصفهان اعتماد کنید، تیم وزارت نیرو در استان هم مکلف است با استاندار اصفهان همکاری کند و در این راستا استانداری اصفهان سازوکار معینی را به وزارت نیرو پیشنهاد بدهد. قطعاً ما طی جلساتی در همین هفته این پیشنهاد را بررسی و تصمیمی در جهت شادی مردم اصفهان خواهیم گرفت.

شرط رهاسازی زاینده‌رود / تعیین معیشت جایگزین برای کشاورزان شرق

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی اکبر محرابیان شامگاه _ جمعه ۲۱ آبانماه _ در دیدار نمایندگان کشاورزان شرق اصفهان با وزیر نیرو اظهار کرد: خدا را شکر امروز توانستم به صورت میدانی از وضعیت آب در اصفهان بازدید کنم و پای درد و دل کشاورزان بنشینم و شاهد شرایطی باشم که عرق شرم بر پیشانیم نشست، بسیار متأسفم که مردم فهیم استان اصفهان امروز به خاطر بی‌آبی باید چنین شرایطی را تحمل کنند و خود را مسئول می‌دانم که این مشکلات را شناسایی و رفع کنم.

وی افزود: اولین عهد پیمان ما با مردم این است که با مردم صادق باشیم بر همین اساس نباید قول و وعده‌ای بدهم که چند ماه دیگر شرم حضور داشته باشم بلکه باید وعده‌ای بدهم که بتوانم مشکلات را برطرف کنم.

وزیر نیرو ادامه داد: مشکلات امروز اصفهان ناشی از مشکلات دهه‌ها بی‌برنامگی و بارگذاری‌های بی‌جا بر روی آب اصفهان بوده است، برطرف کردن این مشکلات در طی کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست اما با همدلی می‌توانیم برطرف کنیم.

محرابیان تاکید کرد: مشکلات آب اصفهان ناشی از بارگذاری‌های بی جا در بخش‌های مختلف است زیرا این بار گزاری‌ها رویایی بوده است بر همین اساس باید تعادل بین منابع و مصارف را در دستور قرار دهیم.

وی تصریح کرد: باید تخصیص‌های اشتباه را اصلاح کنیم بر همین اساس باید در حوزه صنعت تخصیص‌ها اصلاح شود و در این خصوص باید از پساب‌ها استفاده شود زیرا برای صنعت استفاده از پساب پایدارتر است پس صنایع استان باید برای استفاده از پساب سرمایه گذاری کنند.

وزیر نیرو ادامه داد: بخش قابل توجهی از آب شرب در کشور هدر می‌رود این میزان در استان‌ها متفاوت است، اصلاح مصرف آب کشاورزی باید در دستور قرار گیرد. در این راستا بنده پای اجرای عدالت در موضوع آب ایستاده‌ام زیرا وظیفه شرعی و قانونی من است.

وی ادامه داد: بسیاری از مشکلات امروز آب ناشی از بی قانونی است، متأسفانه به وضوح در بخش زاینده‌رود بی‌قانونی انجام شده است باید به قانون برگردیم. اگر تخلفی رخ داده است باید اصلاح شود قطعاً کسی که در اثر رانت صاحب امتیاز شده است مخالفت می‌کند.

محرابیان افزود: صاحب حق کسی نیست که صدایش بلند است بلکه افرادی که حقشان ضایع شده است کسانی هستند که صدایشان به جای نرسیده است. بنده یکی از معاونین ارشد خود را در کنار مدیران استان مأمور می‌کنم نظارت دقیق بر جریان آب داشته باشد، تا هرگونه تخلفی را در این زمینه در لحظه کشف شود،

وی اظهار کرد: کارگروه ملی ستاد احیای زاینده‌رود در سطح عالی دولت تشکیل می‌شود این کارگروه جلسات مستمر خود را با حضور دستگاه‌های مختلف برگزار خواهد کرد و تصمیمات این کارگروه برای دولت الزام‌آور است. مصوباتی در گذشته بوده که قرار است این مصوبات مجدداً بررسی شود و در صورتی که این مصوبات اجرا نشده است موانع آن را برطرف کنیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: ساماندهی رودخانه زاینده‌رود با عنوان مهم حفظ بستر آب باید در دستور کار قرار گیرد اما این موضوع نیازمند یک ساز و کار عملیاتی است در این راستا از ظرفیت مردم استفاده خواهیم کرد. وزارت نیرو خود را متعهد به حقابه‌ها می‌داند، شرایط کشاورزی متأسفانه شرایط بدی است که لازم است معیشت جدید در دستور مار قرار گیرد.

محرابیان ادامه داد: در این راستا کشت گلخانه‌ای می‌تواند به عنوان یک معیشت جایگزین مطرح شود، استفاده از سلول‌های خورشیدی هم می‌تواند به عنوان معیشت جایگزین مطرح شود زیرا بر اساس مطالعات مناطق شرق و غرب اصفهان از جمله مناطق مناسب این موضوع است این مسئله به عنوان مصوبه نشست امروز تلقی می‌شود و وزارت نیرو اهتمام ویژه‌ای در جهت بکارگیری این روش به کشاورزان دارد.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت آب استان را با سازوکار مشخص در اختیار استان قرار می‌دهیم، در این راستا در خواست دارم استان اصفهان سازوکار مشخصی را در این زمینه ارائه کند و مدیریت آب را بر عهده بگیرد. از ذخیره سد خبر دارید اما طی بررسی انجام شده در صورتی که حجم مخزن به ۳۲۰ تا ۳۵۰ میلیون مترمکعب برسد با مدیریت استان اصفهان آزادسازی زاینده‌رود انجام می‌شود. خوشبختانه امروز میزان باران‌های آبان ماه خوب بوده است و پیش‌بینی‌های انجام شده این است که بارش باران در آذر ماه و زمستان خوب است.

مردم اصفهان خواسته‌های ۲۰ ساله را از وزیر نیرو مطالبه می‌کنند

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدرضا مرتضوی شامگاه _ جمعه ۲۱ آبانماه_ در دیدار نمایندگان کشاورزان شرق اصفهان با وزیر نیرو، اظهار کرد: اصفهان در طول تاریخ همواره پیشتاز بوده همان طوری که دوران دفاع مقدس حماسه ساخته است، این شهر بیش از ۴۰۰ سردار شهید تقدیم انقلاب کرده است.

وی افزود: کشاورزانی که امروز از برخی تدبیرها ناراحت هستند و هیچ تعلقی به جریان معاند ندارند و همه آنها بسیجی هستند.

استاندار اصفهان تاکید کرد: وزیر نیرو یک انسان جهادی است که طی بازدید امروز پای صحبت کشاورزان نشست و اراده خاصی برای حل معضلات آب استان اصفهان دارد، انتظارات مردم اصفهان از وزیر نیرو انتظارات ۲۰ ساله است.

مرتضوی ادامه داد: از شرایط سخت کشاورزان خبر دارم اما باید حواسمان باشد که اطراف کشور گرگ‌ها هستند در این راستا باید مراقب بود که مورد سوءاستفاده واقع نشویم.

وی تصریح کرد: هر تصمیمی که امشب در خصوص آب زاینده‌رود گرفته می‌شود باید کمک کرد تا به خوبی اجرا شود.

خشکسالی کشور در ۵۲ سال گذشته بی‌سابقه است

علی اکبر محرابیان عصر امروز _ جمعه ۲۱ آبانماه_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دولت با توجه به مهم بودن موضوع آب در استان اصفهان برنامه‌ریزی‌های زیادی برای آن انجام داده است به همین علت به صورت حضوری به این استان آمدم تا از نزدیک مشکلات این استان به خصوص کشاورزان را پیگیری کنم.

وی افزود: امروز دیدارهای بسیاری خوبی در استان داشتیم، اغلب شهرها و شهرستان‌ها و مزارع را بازدید کردیم و مشکلات آنها را به صورت حضوری بررسی کردیم و جلسه‌ای با حضور نمایندگان کشاورزان برگزار خواهیم کرد تا برای این مشکلات تصمیماتی اتخاذ کنیم.

وزیر نیرو گفت: کشور در ۵۲ سال گذشته چنین خشکسالی را تجربه نکرده است و امیدواریم سال جاری پر از نعمت و رحمت‌های الهی باشد. در آبان‌ماه بارش‌های خوبی در سراسر کشور شاهد بودیم و امیدواریم در آذرماه و در زمستان شاهد بارش‌های بهتری باشیم.

محرابیان گفت: مشکلات کشاورزان به توزیع عادلانه آب بازمی‌گردد. متأسفانه در طول سالیان گذشته بارگزاری‌های زیادی در این حوضه شده است. مهم‌ترین تصمیم ما آن است که در برخی از محصولات بازتخصیص انجام دهیم همچنین قصد داریم از منابع آبی دیگر مانند پساب‌ها و آب‌های نامتعارف استفاده و منابع بیشتری برای مردم و کشاورزان آزاد کنیم.

وی افزود: برخی از طرح‌های نیمه تمامی که موجب شده ورودی آب کاهش پیدا کند را سرعت خواهیم داد تا این مشکل برطرف شود و ورودی‌های استان اصفهان و استان‌های همجوار افزایش پیدا کند.

وزیر نیرو ادامه داد: متأسفانه رکود اجرای پروژه‌ها به کشور صدمه زیادی وارد کرده است در طول سال‌های گذشته شاهد بودیم که بسیاری از این پروژه تا ۱۰ سال به طول انجامیده و این در حالی است که نیازهای مردم روز به روز در حال افزایش است.

وزیر نیرو گفت: امیدواریم در این جلسه تصمیمات خوبی اتخاذ شود.

باید مصارف بخش کشاورزی معقول شود

علی اکبر محرابیان ظهر امروز _جمعه ۲۱ آبان ۱۴۰۰_ در حاشیه بازدید از بخش‌هایی از فرو نشست زمین در منطقه برخوار اظهار کرد: فرونشست در اثر برداشت‌های مازادی است که از آب‌های زیر زمینی انجام شده است، در حال حاضر ضرورت دارد تعادلی در میزان مصارف و منابع ایجاد شود، قطعاً در جلسه امروز با کارشناسان و نمایندگان کشاورزان شرق اصفهان تصمیمات خوبی در این خصوص اتخاذ خواهیم کرد.

وی افزود: برای حل مشکل فرونشست باید مصارف بخش کشاورزی معقول شود زیرا ۹۰ درصد آب در کشور به موضوع کشاورزی اختصاص خواهد یافت در همین راستا لازم است به واسطه‌ی آبیاری نوین مصارف کشاورزی را نیز کاهش دهیم.

وزیر نیرو تاکید کرد: در حال حاضر متأسفانه تعداد زمین‌هایی که توسط روش غرق آبی آبیاری می‌شوند نسبت به زمین‌هایی که با روش‌های نوین آبیاری می‌شود بیشتر است در این راستا لازم است که روش‌های آبیاری را اصلاح کنیم.

چاه‌های برخوار آبی ندارد

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شهرستان شاهین شهر، گز و برخوار در خصوص آبیاری نوین کشاورزی این منطقه اظهار کرد: بیشترین تجهیزات جهت آبیاری نوین در این منطقه وجود دارد، زیرا کشاورزان برخوار تمامی تجهیزات آبیاری نوین را فراهم کرده‌اند اما به دلیل کم آبی این تجهیزات بدون استفاده مانده است، در حال حاضر چاه‌های این منطقه نیز آبی ندارد.

حضور وزیر نیرو در برخوار

علی اکبر محرابیان به همراه نمایندگان مجلس شورای اسلامی از فرونشست زمین در منطقه برخوار اصفهان بازدید کرد.

وزیر نیرو: آمده‌ایم تا با ناعدالتی مبارزه کنیم

علی‌اکبر محرابیان اظهار کرد: خداراشکر که امروز توانستم به محضر مردم شهیدپرور استان اصفهان برسم. دولتی که امروز خدمت گذار شما است دولتی برخاسته از توده‌های مردم است. ما آمده‌ایم با دست به دست هم مشکلاتی که در اثر بی عدالتی رخ داده است را رفع کنیم.

وی افزود: کشور ما برخاسته از انقلاب اسلامی و خاری در چشم دشمنان است ولی به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم دشمنان انقلاب از مشکلات ما سو استفاده کنند. بر همین اساس هر نوع تفرقه افکنی را محکوم می‌کنم و قطعاً تجمع ما برای پیشرفت ایران است. ما ایستاده‌ایم که حق خودمان را بگیرم زیرا مهمترین شعار انقلاب ایجاد عدالت بوده است.

وزیر نیرو گفت: به عنوان نماینده کشاورزان شعار صحبت‌های خودم را با شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر انگلیس شروع می‌کنم. من دست بوس شما کشاورزان هستم و به نوکری شما افتخار می‌کنم. دولت در زمانی کار خود را شروع کرده که پروژه‌های متعددی تعطیل است. شاید اگر بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام زاینده‌رود انجام می‌شد امروز برخی از این مشکلات نبود، بر همین اساس به شما قول می‌دهم پروژه‌های نیمه تمام آبی را مجدداً اجرا می‌کنیم.

محرابیان گفت: در ۵۰ سال پیش میزان آبی که در کشور وجود داشت به ازای هر ایرانی ۶۵۰۰ مترمکعب بود اما با خشکسالی سالیانه و افزایش مصرف این میزان کاهش یافت. بر همین اساس باید نسبت به شرایط بارش، آب با حفظ عدالت تقسیم شود.

وی افزود: من برای احقاق حق تمامی کشاورزان ایستاده‌ام؛ زیرا رئیس جمهور از من خواسته تا به اصفهان سفر کنم و مسائل شرق اصفهان را به صورت دقیق بررسی کنیم. امروز بعد از ظهر جلسه مهمی با حضور نمایندگان شما کشاورزان برگزار خواهد شد.

دیدار وزیر نیرو با نمایندگان کشاورزان شرق اصفهان

سیدرضا مرتضوی ظهر امروز در دیدار با کشاورزان شرق اصفهان اظهار کرد: با توجه به تاکید رئیس جمهور وزیر نیرو به استان اصفهان سفر کرد و بازدیدی را از منطقه شرق اصفهان داشت است.

وی افزود: عصر امروز نیز نشست مشترکی را با حضور نمایندگان صنف کشاورزان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وزیر محترم نیرو برگزار خواهد شد.

گفت‌وگوی محرابیان با کشاورزان شرق اصفهان

وزیر نیرو جهت دیدار و گفت‌وگو با کشاورزان شرق اصفهان در مهدیه وجاره روستای براآن شمالی حضور یافت.

بازدید وزیر نیرو از تالاب گاوخونی

علی اکبر محرابیان در جریان سفر به استان اصفهان با حضور در شهرستان وَرزَنه در شرق استان از حوضه رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی بازدید کرد.

حضور محرابیان در گلستان شهدای ورزنه

وزیر نیرو پس از عزیمت به شهر ورزنه با شهدای هشت سال دفاع مقدس این شهر تجدید میثاق کرد.

گزارش ایمنا از سفر وزیر نیرو به اصفهان

گفت‌وگوی وزیر نیرو با کشاورزان ورزنه

وزیر نیرو پس از ورود به اصفهان، برای پیگیری مشکلات کشاورزان ورزنه به این منطقه رفت و از مشکلات کشاورزان خبردار شد. در این گفتگو کشاورزان خواستار حقابه خود شدند و وزیر نیرو نیز قول پیگیری و حل مشکل حقابه کشاورزان را داد.

بخش دیگر صحبت‌های وزیر نیرو با کشاورزان ورزنه را در ویدئو زیر مشاهده کنید:

وزیر نیرو وارد اصفهان شد

علی‌اکبر محرابیان با درخواست نمایندگان استان اصفهان، در پی بروز مشکلات تأمین آب در حوضه آبریز زاینده‌رود و نیز پیگیری پروژه‌های در دست اجرای تأمین برق و آب‌رسانی وارد اصفهان شد تا پیگیر مشکلات این استان باشد.

کد خبر 534821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.