افزایش زباله‌های اقیانوسی در نتیجه شیوع کرونا

افزایش زباله‌های اقیانوسی در نتیجه شیوع کرونا، ۵۲ رأس از وحوش در خراسان شمالی تلف شدند، تالاب هامون برای احیا آماده دریافت کمک‌های بین‌المللی، پرورش کروکودیل در ملایر مجوز محیط زیستی ندارد، مالچ‌پاشی"ناقوس مرگِ"یوز ایرانی" را به صدا درآورد را دربسته خبری محیط زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از ۲۵ هزار تن زباله پلاستیکی از زمان شیوع کرونا در اقیانوس‌ها شناور است. رودخانه‌های اروند (منتهی به خلیج فارس و مکران)، سند و یانگ تسه (منتهی به دریای چین شرقی)، ۷۳ درصد از کل تخلیه پلاستیک را تشکیل می‌دهند.

از زمان شروع همه‌گیری در سال ۲۰۲۰، بسیاری از مردم به استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی عادت کرده‌اند که اغلب یکبار مصرف هستند و برای مدت طولانی استفاده نمی‌شوند و مشکل آلودگی زیست محیطی گسترده توسط این مواد، تهدید قابل توجهی برای محیط زیست کره زمین در مقیاس جهانی است.

ماسک‌ها، محافظ‌های صورت، دستکش‌های یکبار مصرف و روپوش‌های جراحی نمونه‌هایی از تجهیزات حفاظت فردی هستند و هر بسته‌بندی پلاستیکی مورد استفاده برای نگهداری این محصولات، و همچنین پلاستیک کیت‌های آزمایش، همگی «پلاستیک مرتبط با کووید ۱۹» در نظر گرفته می‌شوند که اگر به درستی دفع نشود، همه این مواد می‌توانند به رودخانه‌ها نفوذ کرده و در نهایت به اقیانوس‌های جهان ختم شوند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بیش از ۲۵ هزار تن تجهیزات حفاظت شخصی و انواع دیگر زباله‌های پلاستیکی مرتبط با کووید ۱۹ وارد اقیانوس‌ها شده است. محققان دانشکده علوم جوی دانشگاه نانجینگ و مؤسسه اقیانوس‌شناسی اسکریپس در کالیفرنیا سن‌دیگو این تحلیل جدید را انجام دادند که از ابتدای همه‌گیری در سال ۲۰۲۰ تا اوت ۲۰۲۱ مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس این تحقیقات، از شروع همه‌گیری تا اوت ۲۰۲۱، ۱۹۳ کشور جهان ۸.۴ میلیون تن زباله پلاستیکی مرتبط با بیماری همه‌گیر تولید کردند. اکثر پلاستیک‌های متخلف مرتبط با کووید -۱۹ از زباله‌های پزشکی تولید شده توسط بیمارستان‌ها می‌آیند. در این مقاله آمده است: ضایعات پلاستیکی به حیات دریایی آسیب می‌زند و به یک نگرانی بزرگ زیست محیطی جهانی تبدیل شده است.

همه‌گیری کرونا منجر به افزایش تقاضا برای پلاستیک یک‌بار مصرف شده است و فشار را بر این مشکل خارج از کنترل تشدید می‌کند. بر اساس این مطالعه، رودخانه‌های اروند (منتهی به خلیج فارس و مکران)، سند و یانگ تسه (منتهی به دریای چین شرقی)، ۷۳ درصد از کل تخلیه پلاستیک را تشکیل می‌دهند.

همچنین محققان تعداد موارد جدید کروناویروس را با مقدار زباله‌های پلاستیکی مرتبط با COVID-۱۹ که به رودخانه‌ها در قاره‌ها نیز وارد می‌شوند مقایسه کردند که بر اساس این مقایسه، آسیا با ۴۶.۳ درصد ضایعات پلاستیکی مرتبط با بیماری همه‌گیر جهانی، بالاترین میزان زباله تولید شده را داشته و این در حالی است که این قاره در مجموع ۳۱.۲ درصد از موارد جهانی کووید -۱۹ را ثبت کرده است.

به گفته نویسندگان این مقاله، این نشان دهنده ضعف مدیریت پسماندهای پزشکی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، از جمله هند و چین، در مقایسه با کشورهای صنعتی در آمریکای شمالی و اروپا با تعداد زیادی موارد عفونت است. بر اساس این مطالعه، اکثر ضایعات پلاستیکی اقیانوس‌ها احتمالاً در عرض سه تا چهار سال در سواحل و کف، ته‌نشین می‌شوند و بخش کمتری وارد اقیانوس‌ها می‌شود، جایی که در نهایت در مراکز حوضه‌های اقیانوسی یا «چرخ‌های» نیمه گرمسیری، که سیستم‌های وسیعی از جریان‌های دوار در هر یک از پنج اقیانوس اصلی هستند، به دام می‌افتند.

افزایش زباله‌های اقیانوسی در نتیجه شیوع کرونا

تلفات وحوش در خراسان شمالی به ۵۲ رأس رسید

حسن پهلوان مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار کرد: در شش روز گذشته در گشت و پایش محیط‌بانان در پارک ملی و منطقه حفاظت شده سالوک لاشه هشت رأس میش وحشی و بره میش کشف و امحا شد، شناسایی تلفات جدید نشان می‌دهد که بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک همچنان در میان حیات وحش تلفات دارد.

وی افزود: پایش منطقه سالوک در قالب ۱۰ گروه به صورت هر روزه انجام می‌شود، آهک پاشی و ضدعفونی آبشخورهای منطقه و دور کردن دام‌های اهلی از مرز منطقه برای مقابله با بیماری ادامه دارد.

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی درباره اثرات خشکسالی بر شیوع بیماری در حیات وحش گفت: در سال‌های خشکسالی حیوان به لحاظ جسمی ضعیف می‌شود از این رو تلاش داریم تا تغذیه دستی وحوش در مناطق مختلف انجام شده است، البته در این زمینه با کمبود اعتبار روبه‌رو هستیم و در حال رایزنی برای تأمین اعتبار از استانداری هستیم.

وی خاطرنشان کرد: تغذیه دستی حیات وحش با توجه به مناسب بودن وضعیت تولید علوفه در مراتع و نیز نزدیک شدن فصل سرما ضروری است، به احتمال فراوان منشأ بیماری دام اهلی است که به صورت غیرمجاز در منطقه حضور دارند.

شهرستان اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی با داشتن دو پارک ملی سالوک و ساریگل، دو منطقه حفاظت شده و سه منطقه شکار ممنوع با تنوع گیاهی و جانوری ارزشمند، از مهم‌ترین ذخیره گاه‌های ژنتیکی غنی کشور محسوب می‌شود.

افزایش زباله‌های اقیانوسی در نتیجه شیوع کرونا

تالاب هامون برای احیا آماده دریافت حمایت‌های بین‌المللی است

وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان اظهار کرد: استفاده از تجارب و حمایت‌های بین‌المللی در برنامه احیای تالاب هامون یکی از شاخصه‌های اصلی مدیریت جامع تالاب است.

وی ادامه داد: برنامه احیای تالاب بین‌المللی هامون نیازمند استفاده از تجارب سایر کشور و حمایت‌های بین‌المللی است تا در زمینه‌های مختلف برنامه احیای تالاب از جمله احیای پوشش گیاهی، کاهش و یا حذف پدیده گردوغبار، حفظ آب در بستر تالاب و غیره از همکاری و تجارب آنها استفاده شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: پتانسیل‌ها، تجارب و همکاری بین بخشی کشورهای مرتبط با موضوع تالاب و چالش‌های مرتبط با آن اولین قدم در برنامه بین‌المللی احیای تالاب هامون است که در این خصوص کشورهای ایران، پاکستان و افغانستان می‌توانند در خصوص موضوع پدیده گرد وغبار و غیره چاره اندیشی و برنامه عملیاتی مشترک در حوزه‌های تحت اختیار انجام دهند.

وی افزود اقدامات جزیره‌ای و عدم اجرای کارشناسی و گسترده برنامه‌های احیای تالاب هامون موجب گسترش سطح خشکی مطلق در بستر تالاب هامون و افزایش چشمگیر مدت زمان بادهای معروف ۱۲۰ روزه در سیستان می‌شود و این موضوع موجب افزایش انفجاری پدیده گرد وغبار در شمال استان خواهد شد.

پورمردان گفت: بخش عمده‌ای از پدیده گردغبار ناشی از خشکی بستر تالاب هامون در محدوده هامون صابوری و در درون خاک افغانستان بوده که رفع یا کاهش این پدیده نیازمند همکاری‌های کارشناسی و اقدام گروهی کشورهای همسایه مانند پاکستان با نگاه به تجارب بین‌المللی در این خصوص است.

افزایش زباله‌های اقیانوسی در نتیجه شیوع کرونا

واحد پرورش کروکودیل ملایر مجوز محیط زیستی ندارد

محسن جعفری‌نژاد بسطامی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: واحد پرورش کروکودیل که در ملایر در حال پرورش و تکثیر کروکودیل است که هیچ گونه مجوزی از سازمان محیط زیست دریافت نکرده است.

وی اظهار کرد: این واحد پرورش کروکودیل در ملایر در سال‌های گذشته اقدام به دریافت مجوز کرده که از محیط زیست استان تنها مجوز استقرار گرفته است و این مجوز مهم نبوده و مجوز سازمانی از سوی محیط زیست حائز اهمیت است که این واحد مجوز مورد نظر را ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان افزود: این واحد با هدف تکثیر و پرورش کروکودیل اقدام به دریافت مجوز استقرار از محیط زیست در سالهای گذشته گرفته است که پرونده این واحد در سازمان محیط زیست در حال بررسی بوده و به محض نهایی شدن وضعیت مجوز این واحد اطلاع رسانی خواهد شد.

جعفری‌نژاد خاطرنشان کرد: با توجه به پایش‌های انجام شده این واحد در حال حاضر در حال تکثیر و پرورش کروکودیل بوده و هیچ‌گونه کشتاری از این حیوانات انجام نداده‌است چراکه آنها در حال حاضر در مرحله رشد قرار دارند، مجوز این واحد در سازمان حفاظت محیط زیست در حال بررسی است و تا کنون مجوزی مبنی بر مجوز زیست محیطی ندارد.

افزایش زباله‌های اقیانوسی در نتیجه شیوع کرونا

مالچ‌پاشی؛ " ناقوس مرگِ "یوز ایرانی" را به صدا درآورد

به گفته فعالان محیط زیست، با ادامه مالچ‌پاشی، امیدها برای حفظ یوزهای ایرانی باقیمانده در کشورمان بسیار کمرنگ می‌شود. پروژه مالچ‌پاشی به منظور جلوگیری از پخش ریزگردها و جلوگیری از فرسایش خاک صورت می‌گیرد اما این طرح مخالفان زیادی دارد و کارشناسان محیط زیست معتقدند مالچ‌پاشی، فرار از فرسایش خاک به قیمت نابودی محیط زیست است.

مالچ نفتی که یکی از مواد سمی، خطرناک و سرطان‌زاست، از نفوذ آب به زیر زمین جلوگیری می‌کند و علاوه بر از بین بردن پوشش گیاهی منطقه، باعث مرگ مستقیم و غیرمستقیم حیات وحش نیز می‌شود و فشار بسیار سنگینی را بر جوامع محلی که از طریق دامداری گذران زندگی می‌کنند، وارد می‌سازد.

به دستور سازمان جنگل‌ها، پروژه مالچ‌پاشی (مالچ نفتی) در خراسان جنوبی در حال اجراست. در این پروژه مساحتی بالغ بر ۵۰۰ هکتار و با بودجه حدود ۵۰ میلیارد تومانی، توسط اداره کل منابع طبیعی این استان مالچ‌پاشی خواهد شد. منطقه طبس که در استان خراسان جنوبی قرار دارد اصلی‌ترین زیستگاه یوزهای ایرانی باقی‌مانده است که هم‌اکنون به دلیل مالچ‌پاشی، این زیستگاه در معرض خطر جدی قرار گرفته است.

به گفته فعالان محیط زیست منطقه، متأسفانه هم‌اکنون مالچ‌پاشی در نزدیکی پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس در حال اجراست. نایبندان از مهم‌ترین زیستگاه‌های یوز ایرانی محسوب می‌شود که در حال حاضر ۴ قلاده یوزپلنگ ایرانی در این منطقه رؤیت شده‌اند. ادامه مالچ‌پاشی در این منطقه، امیدها را برای حفظ چند ده یوز ایرانی باقیمانده در کشورمان بسیار کمرنگ می‌کند.

کد خبر 534806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.