تاثیر مصرف آنتی‌بیوتیک در درمان سرماخوردگی

عضو انجمن ویروس‌شناسی اصفهان گفت: سرماخوردگی معمولأ با سوزش و درد گلو آغاز می‌شود و با سرفه، آبریزش بینی و بعضی مواقع با خروج خلط ادامه دارد، البته گاهی مواقع کودکان سرماخورده دچار تب بالا نیز می‌شوند.

مهرداد صلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص علائم سرماخوردگی، اظهار کرد: سرماخوردگی معمولاً ممکن است با سوزش و درد گلو آغاز و با سرفه، آبریزش بینی و بعضی مواقع با خروج خلط ادامه داشته باشد، البته گاهی مواقع کودکان سرماخورده دچار تب بالا نیز می‌شوند.

وی با بیان اینکه علائم بیماری سرماخوردگی تا دو الی سه روز شدید است، ادامه داد: بعد از گذشت حدود سه روز بیماری سرماخوردگی به تدریج خفیف می‌شود؛ به طور کلی سرماخوردگی معمولاً بین پنج تا هفت روز طول می‌کشد، اما سرفه ناشی از آن ممکن است، ادامه یابد.

عضو انجمن ویروس‌شناسی اصفهان با اشاره به ویروسی که عامل بیماری سرماخوردگی است، تصریح کرد:
ویروس "راینو ویروس" (Rhinovirus) از خانواده "پیکورنا ویروس‌ها"، عامل اصلی سرماخوردگی است، البته ویروس‌های دیگری نیز مانند آدنو ویروس و ویروس سین‌سیشیال تنفسی، ممکن است باعث سرماخوردگی شود.

وی با تاکید بر اینکه عفونت‌های باکتریایی نیز ممکن است به سرماخوردگی اضافه شود، تصریح کرد: در صورت بروز عفونت‌های باکتریایی علائم بیماری سرماخوردگی شدیدتر و دوره آن طولانی‌تر خواهد بود، در این مواقع ممکن است عفونت سینوس‌ها (سینوزیت)، گلو (فارنژیت) و یا گوش (اتیت) را درگیر کند.

صلاحی با اشاره به تفاوت سرماخوردگی ویروسی و میکروبی، افزود: تنها پزشک می‌تواند با توجه به علائم، شرایط و معاینه بیمار، تفاوت بین سرماخوردگی ویروسی و میکروبی را تشخیص دهد. با تجویز پزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک نیز برای درمان لازم باشد، اما بیمار نباید اقدام به خود درمانی و مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک کند.

آنفلوآنزا با سرماخوردگی متفاوت است

وی با بیان اینکه بیماری آنفلوآنزا با سرماخوردگی متفاوت است، گفت: ویروس‌هایی که باعث آنفلوآنزا می‌شود از خانواده متفاوتی است؛ آنفلوآنزا توسط ویروس‌های خانواده " ارتومیکسو ویروس‌ها" ایجاد می‌شود که به سه گروه A ،B ،C تقسیم می‌شود. تب، تعریق، سردرد، درد عضلات و مفاصل، گلودرد و گرفتگی بینی از علائم آنفلوآنزا است.

عضو انجمن ویروس‌شناسی اصفهان خاطرنشان کرد: بعضی از انواع آنفلوآنزا مانند نوع خاصی از ویروس آنفلوآنزای A که به آنفلوآنزای خوکی معروف بوده ممکن است با اسهال و استفراغ نیز همراه باشد. آنفلوآنزا معمولأ بین دو تا هفت روز طول می‌کشد.

وی با اشاره به اینکه ممکن است آنفلوآنزا در کودکان، سالمندان و افرادی که مشکلات قلبی عروقی و یا تنفسی دارند، با عفونت ریه (پنومونی) همراه شود، افزود: عفونت ریه در صورت ابتلاء به آنفلوآنزا در افراد سالم کمتر دیده می‌شود، در رابطه با بیماری‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا باورهای نادرستی وجود دارد؛ یکی از این باورهای نادرست، درمان آنتی‌بیوتیکی است که هیچ تأثیری بر ویروس سرماخوردگی، آنفلوآنزا ندارد و حتی مشکلات بیمار را بیشتر می‌کند.

کد خبر 534676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.