خروج کره شمالی از انزوای چندین ساله جهانی

شواهد تجربی نشان می‌دهد که پس از فروپاشی ویرانگر تجارت با چین و مواجه شدن کره شمالی با شرایط وخیم اقتصادی، پادشاهی انزواطلب و گوشه‌نشین این کشور احتمالاً مرزبندی‌های محدودکننده خود را کاهش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با توجه به کنترل شدید رژیم حاکم کره شمالی بر این کشور، به دست آوردن اطلاعات دقیق از آن بسیار دشوار است و از زمانی که شیوع بیماری همه‌گیر کووید -۱۹ باعث شد دیپلمات‌ها و آژانس‌های حمایتی اقدام به ترک دسته‌جمعی این کشور کنند شرایط بدتر هم شد. با این وجود شواهد تجربی حاکی است که تصمیم کره شمالی برای مهر و موم کردن مرزهایش در اولین روزهای شیوع ویروس کرونا خسارات سنگینی بر اقتصاد شکننده این کشور وارد کرده است.

آیا مرزهای کره شمالی باز می‌شود؟

با شیوع گسترده ویروس مرموز کرونا در اوایل سال ۲۰۲۰، کره شمالی اولین کشور در جهان بود که مرزهای خود را به روی تمام نقاط جهان بست. شواهد امروزی نشان می‌دهد که پس از گذشت تقریباً دو سال از این انزوای مطلق، رژیم انزواطلب "کیم جونگ اون" ممکن است گام‌هایی آزمایشی برای کاهش کنترل‌های شدید اعمال شده به دلیل شیوع کووید -۱۹ بردارد چرا که در حال حاضر کره شمالی در حال دست‌وپنجه نرم کردن با محرومیت شدید اقتصادی ناشی از فروپاشی تجارت با چین است. در این راستا برخی صاحب‌نظران بر این باورند که پادشاهی کره شمالی به‌زودی اقدام به بازگشایی گسترده مرزهای کشور خود کند و برخی دیگر معتقدند این اقدام تنها به صورت آزمایشی و موقت انجام خواهد گرفت.

آژانس جاسوسی کره جنوبی پیش‌تر اعلام کرد که به منظور از سرگیری مسیرهای کلیدی قطارهای برون مرزی در اوایل ماه جاری، کره شمالی در حال مذاکره با چین و روسیه است و در طول چند ماه اخیر، مقامات مربوطه افزایش تردد محموله‌های تدارکات اضطراری را پذیرفته‌اند. این نشست پس از انتشار داده‌های گمرک چین انجام شد که نشان می‌داد کل تجارت بین متحدان در سپتامبر بیش از دو برابر شده و به ۶۹ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار رسیده است. البته این ارقام همواره کمتر از مبالغ تجاری در دوران پیش از اوج‌گیری بحران کرونا است.

اقتصاد فروپاشیده کره شمالی در دوران کرونا

کره شمالی برای بیش از ۹۰ درصد از تجارت خود شامل جمله واردات کالاهای حیاتی مانند غلات، کود و تجهیزات کشاورزی، روی چین حساب می‌کند و ساکنان آن مدت‌هاست که برای تکمیل سیستم جیره‌بندی ویران شده دولتی کشور خود به قاچاق فرامرزی و بازارهای سیاه متکی بوده‌اند. ساکنان این کشور حتی پیش از شیوع همه‌گیری کرونا نیز در وضعیت ناگواری به سر می‌بردند. بنا بر آمار سازمان ملل متحد از هر چهار ساکن این کشور یک نفر از سوءتغذیه رنج می‌برد. از سوی دیگر مردمان کره شمالی حتی در فواصل برداشت محصولات خوب نیز به ندرت موفق عمل می‌کنند و نمی‌توانند در هیچ شاخه‌ای از صنایع خود خودکفا باشند.

بر اساس برآورد بانک مرکزی کره جنوبی در ماه جولای، اقتصاد کره شمالی در سال گذشته ۴.۵ درصد کاهش داشته است که شدیدترین کاهش در بیش از دو دهه گذشته محسوب می‌شود. در همین ماه سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد پیش‌بینی کرد که این کشور در سال ۲۰۲۱ با مشکل تأمین بیش از ۸۶۰ هزار تن از نیازهای غذایی خود مواجه خواهد بود.

عواقب بسته شدن مرزهای هوایی، زمینی و دریایی این کشور برای ممانعت از ورود کرونا در داخل کشور بسیار مشهود و مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کووید -۱۹ در این کشور به حدی فراگیر بوده است که حتی رهبر آن کیم جونگ اون به سختی‌هایی که به مردم کشورش تحمیل شده اعتراف و این بحران را به جنگ ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ کره تشبیه کرد.

کیم جونگ اون که از اوایل در دست گرفتن مسند قدرت در سال ۲۰۱۱ برنامه اقتصادی پنج ساله‌ای برای اتخاذ رشدی متوسط در نظر داشت، ماه گذشته اعتراف کرد که شکست خورده است و شرایط زندگی مردمش نیازمند بهبود است. برخی مقامات این اعتراف را نشانه‌ای آغازین برای گشودن مرزهای کره شمالی پس از گذراندن قرنطینه ناشی از کووید -۱۹ می‌دانند و بر این باورند که رکود اقتصادی در دراز مدت منجر به ایجاد مسئولیتی بالقوه و قابل‌توجه شده است که باعث می‌شود مردم کره شمالی پس از گذراندن چندین سال سختی و مشقت در انتظار داستانی متفاوت و بهبود شرایط زندگی خود باشند.

از سرگیری واردات در کره شمالی

علی‌رغم سیستم بهداشتی ناکارآمد کره شمالی برای مقابله با شیوع گسترده کووید -۱۹، این کشور تاکنون هیچ موردی از ابتلای به این بیماری را گزارش نداده است که با توجه به مرز زمینی گسترده آن به مبدأ شیوع این بیماری، چین، این امر مورد تردید بسیاری از صاحب‌نظران و مسئولین قرار دارد. سازمان جهانی بهداشت نیز اعلام داشت پس از آنکه پایتخت کره شمالی، پیونگ یانگ، در اوایل سال جاری پیشنهاد پذیرفتن سه میلیون دز واکسن سینوواک ساخت چین را رد کرد، در ماه گذشته حمل‌ونقل تجهیزات پزشکی به این کشور مجدداً از سر گرفته شد. بسیاری از مسئولین مربوطه در کره جنوبی نیز اعلام داشتند که از اوایل تابستان شاهد بازگشایی بسیار محدود حمل‌ونقل‌های بین‌مرزی در این کشور بوده و ساکنان آسیب‌پذیر کره شمالی موفق به دریافت تعدادی از محموله‌های بشردوستانه از سمت کره جنوبی شده‌اند. با این وجود شواهد همچنان حاکی است که تاجران عادی به هیچ وجه قادر به از سرگیری فعالیت‌های تجاری با کره شمالی نیستند و اقدامات تجاری در این کشور به شدت تحت کنترل دولت قرار دارد و بسیار محدود است. لذا هر گونه تجارت از سر گرفته‌شده در این منطقه تنها تجارت‌هایی در سطوح بسیار بالا و تحت نظارت دولتی را در بر می‌گیرد.

ترجمه از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 534576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.