خطوط عابر پیاده رنگی؛ راهی برای ترغیب مردم به رعایت اصول تردد

مدیران شهرهای بریتانیایی لیورپول و هال به رنگ‌آمیزی بعضی از مسیرهای عبور پیاده در شهرهای خود پرداخته‌اند تا از این طریق، مردم را به سمت اتخاذ تردد استاندارد در حین رفت و آمد در معابر عمومی سوق دهند؛ از هوش مصنوعی برای تامین نیروی دوربین‌هایی بهره گرفته شده که قرار است نتایج را به تصویر بکشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، لیورپول طی چند سال اخیر، بالاترین نرخ سوانح خیابانی عابران پیاده سراسر بریتانیا را از آن خود کرده است به طوری که از هر ۱۰۰ هزار نفر ساکن شهر، ۹۹ مورد جان خود را بر اثر این حوادث از دست می‌دهند. در شهرستان هال نیز ۱۴ درصد کل سوانح خیابانی و ۲۶ درصد افراد قربانی تصادفات را عابران پیاده تشکیل می‌دهد و به همین دلیل، این شهر پس از لیورپول در جایگاه دوم قربانیان پیاده رو قرار دارد. اما خبر خوش اینکه، مدیران این دو شهر گروهی از هنرمندان خیابانی را دعوت کرده‌اند تا به رنگ‌آمیزی کارشناسانه مسیرهای تردد عابران پیاده بپردازند تا از این طریق، کاربران معابر عمومی، خواه عابران پیاده یا رانندگان را به رعایت رفتارهایی اصولی در حین تردد سوق دهند و از این طریق، تلفات خیابانی را به حداقل برسانند.

گزارش‌ها حاکی است که سوانح خیابانی در دو شهر لیورپول و هال طی ساعات شب به مراتب بیشتر از روشنایی‌های روز اتفاق می‌افتد که بسیاری از کارشناسان علت این امر را نادیده گرفتن خطوط عبور پیاده در خیابان‌ها توسط رانندگان تلقی کرده‌اند. بنابراین، مدیران شهری به این باور دست یافتند که چنانچه خطوط عابر پیاده به گونه‌ای طراحی شود که نظر رانندگان و حتی عابران پیاده را به خود جلب کند، آنگاه خطرات کمتری جان کاربران خیابانی را تهدید می‌کند. نکته جالب توجه اینکه عابران پیاده به هنگام شب کمتر به تردد از طریق خطوط مخصوص عبور خود بهره می‌گیرند و همین امر وقوع حادثه در تاریکی را شدت بخشیده است.

خطوط عابر پیاده رنگی؛ راهی برای ترغیب مردم به رعایت اصول تردد

طراحی خطوط عابر پیاده برای تغییر سرعت تردد کاربران

بدیهی است که در اغلب موارد، زمانی که افراد با محیط زندگی خود آشنایی کامل دارند، خطوط عابر پیاده یا سایر علائم هشدار دهنده را نادیده می‌گیرند و با این استدلال که تمام مسیرهای را به خوبی می‌شناسند، ناآگاه به اطراف و اغلب با سرعت بالا به عبور و مرور می‌پردازند که این امر به سهم خود می‌تواند فجایعی را به بار آورد.

مدیران دو شهر لیورپول به منظور کاهش سوانح خیابانی از این دسته تصمیم گرفتند بعضی از محل‌های تردد عابران پیاده را با خطوط زرد و سفید طراحی کنند که هر یک از آن‌ها، منجر به ارائه واکنش متفاوتی از سوی عابران پیاده و رانندگان می‌شود. در مسیرهایی که با خطوط زرد و به شکل V انگلیسی طراحی شده است عابران پیاده باید با سرعت بالا حرکت کنند چرا که این خطوط به طور نزدیک به هم طراحی شده است که این ویژگی خود، مفهوم سرعت بالا را در ذهن کاربر به وجود می‌آورد. خطوط سفید نیز که به شکل فلش‌هایی قطور زنگ‌آمیزی شده است، تصور کاهش سرعت را تداعی می‌کند و رانندگان را به پایین آوردن سرعت خود در هنگام نزدیک شدن به محل عبور عابران پیاده دعوت می‌کند.

خطوط عابر پیاده رنگی؛ راهی برای ترغیب مردم به رعایت اصول تردد

مدیران شهر از هوش مصنوعی برای تشخیص اینکه آیا عابران پیاده و رانندگان به درستی از خطوط عابر مورد نظر خود بهره گرفته‌اند یا نه، استفاده کرده و به تجزیه و تحلیل نتایج پرداخته‌اند. برنامه‌ریزان لیورپول و هال امیدوار هستند از این طریق بتوانند انواع مختلف کاربران خیابان‌ها را شناسایی کنند تا از این طریق، تدابیری برای طراحی بهتر خطوط عابر پیاده هر یک بیاندیشند.

جالب است بدانید که محققان اهل لیورپول پس از مطالعات متعدد به این نتیجه رسیده‌اند که از هر پنج فرد بزرگسالی که در این شهر جان خود را بر اثر سوانح خیابانی از دست می‌دهند در نزدیکی خطوط عابر پیاده قربانی تصادف‌ها می‌شوند. البته این آمار طی یک دهه اخیر نسبت به پیش از این با کاهش مواجه بوده است اما تداوم آن، بهبود خطوط عابر پیاده را برای تشویق کاربران به استفاده درست می‌طلبد.

واکنش‌های متفاوت شهروندان لیورپول و هال نسبت به خطوط عابر پیاده جدید

اگرچه طراحی جدید خطوط عابر پیاده از نگاه شهروندان بسیاری مؤثر واقع شده و رانندگان و عابران پیاده را به اتخاذ رفتار درست در حین رفت و آمد سوق داده است با این حال، بسیاری نیز بر این باور هستند که طراحی رنگارنگ این مسیرها منجر به حواس‌پرتی کاربران می‌شود که این امر به سهم خود می‌تواند وقوع فجایع را در پی داشته باشد. برخی از مخالفان خطوط عابر پیاده جدید در واکنش به این نوع طراحی‌ها گام را فراتر نهاده و این اقدام را بیهوده خرج کردن زمان و پول دانسته ضمن اینکه، مسیرهای جدید را بسیار خطرناک‌تر از قبل فرض کرده‌اند. به همین دلیل، مقامات دو شهر بریتانیایی برنامه‌ریزان شهرهای دیگر کشور را نیز به اتخاذ رویکردهای مشابه دعوت کرده‌اند تا پس از جمع‌آوری پیامدهای تمام شهرها به یک نتیجه‌گیری کلی برای تغییر طراحی خطوط عابر پیاده دست یابند.

کد خبر 534574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.