نبود طارمی به نفع بازیکنان دیگر است/اسکوچیچ و کی روش را نمی‌شود در یک ترازو گذاشت

کارشناس فوتبال کشورمان گفت: تیم ایران اصلاً قابل مقایسه با تیم لبنان نیست. مربی جایگاه بالاتری نسبت به بازیکن دارد و این موضوع را باید تمام بازیکنان بدانند. نبود طارمی می‌تواند فرصت مناسبی باشد برای دیگر بازیکنانمان تا خودی نشان بدهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تیم ملی کشورمان فردا _ پنج شنبه ۲۰ آبان ماه _ در مرحله دوم مقدماتی جام جهانی فوتبال میهمان لبنان است؛ در این بین خط قرمز اسکوچیچ روی نام مهدی طارمی ستاره این روزهای فوتبال کشورمان حواشی گوناگونی را در آستانه این بازی برای تیم ملی به وجود آورده است؛ در همین راستا رسول کربکندی، کارشناس فوتبال گفت‌وگویی را با خبرنگار ایمنا انجام داده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

تا چه حد تیم ملی را آماده دیدار با لبنان می‌بینید؟

تیم ملی با نوع بازی‌ای که در چند بازی گذشته ارائه داده و امتیازاتی که دریافت کرده است، بدون در نظر گرفتن انتقادات به نوع بازی تیمی، تیم آماده و پر مهره‌ای است. بازیکنان تیم ملی اکثراً لژیونر هستند و در لیگ‌های معتبر اروپایی توپ می‌زنند که این موضوع در موفقیت‌های تیم ملی مؤثر است. تیم ایران اصلاً قابل مقایسه با تیم لبنان نیست اما لبنان نیز تیم ضعیفی نیست به هر حال این تیم در خانه بازی می‌کند که این موضوع خود کمک کننده است. مقابل هر تیمی که در خانه بازی می‌کند باید احساس خطر بیشتری کرد و با برنامه‌تر بازی کرد. تیم لبنان پنج امتیاز دارد و تیمی نبوده است که در جریان بازی به راحتی ببازد. در کل اگر مسائل حاشیه‌ای را کنار بگذاریم و روی تیم تأثیر نگذارد، آمادگی تیم ملی ما خوب است.

وضعیت تیم لبنان را چه‌طور می‌بینید؟

شناخت کافی از تیم لبنان ندارم. کادر فنی با توجه به آنالیزهایی که می‌کنند از بازی‌های تیم مقابل قطعاً شناخت خوبی از لبنان دارد و نقاط ضعف و قوت این تیم را به خوبی می‌شناسند و پوشش می‌دهند. امروز دیگر مثل گذشته نیست و با آنالیزی که تیم‌ها از یکدیگر انجام می‌دهند، می‌توانند اطلاعات خیلی خوبی از حریفان خود داشته باشند. قطعاً کادر فنی با توجه به آنالیزی که از لبنان داشته، تیم را می‌چیند تا تاکتیک مورد نظر خود را پیاده کند.

بار فنی اسکوچیچ را چه‌طور می‌بینید؟

شاید روز اول همه از حضور اسکوچیچ به عنوان سرمربی در تیم ملی ناامید بودند و حسابی روی او باز نمی‌کردند. او در شرایط بسیار سختی که ما دو بازی را باخته بودیم، هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت و به بهترین نتایج رسید. در تمام دنیا گرفتن نتیجه مهم‌تر از بازی زیبا کردن است اگر هر دو با هم توأم باشد که فوق‌العاده است ولی در حال حاضر ما برای رفتن به جام جهانی به امتیاز احتیاج داریم تا بازی زیبا و تماشاگرپسند! اگر در این دو بازی باقی مانده به پیروزی برسیم کارمان برای رفتن به جام جهانی راحت‌تر می‌شود و بعد از ۲ دوره صعود راحت می‌توانیم دوباره در جام جهانی حضور داشته باشیم.

بین اسکوچیچ و کی‌روش کدام یک را مربی بهتری برای هدایت تیم ایران می‌بینید؟

کی‌روش نسبت به اسکوچیچ یک مربی بین‌المللی‌تر با سابقه خیلی خوبی بود و در تیم‌های بزرگی کار کرده بود و خیلی نمی‌شود این دو را با یکدیگر مقایسه کرد. عیار یک مربی زمانی مشخص می‌شود که در مقابل تیم‌های بزرگ بازی کند، بازی‌های بین تیم‌های آسیایی، با توجه به مهره‌هایی که در تیم ملی حضور دارند محک خوبی برای سنجش سرمربی نیست. ولی زمانی که کی‌روش در مقابل تیم‌های بزرگی مثل اسپانیا، پرتغال و آرژانتین و دیگر تیم‌های بزرگ نتایج نسبتاً خوب گرفت عیار خود را مشخص کرد. به نظرم قیاس خوبی نیست که این دو مربی را در کفه های ترازو گذاشت و مقایسه کرد.

در صورت صعود تیم ملی به جام جانی بازی‌ها سخت‌تر می‌شود آیا بهتر نیست یک مربی بزرگ‌تر به جای اسکوچیچ هدایت تیم ملی را به عهده بگیرد؟

به نظر من اگر اسکوچیچ در این شرایط سخت تیم ملی را به جام جهانی برساند استحقاق این را دارد که خودش مربی تیم ملی باشد. این بی انصافی است که یک مربی ما را در شرایط سخت به جام جهانی ببرد ولی بعد از صعود وی را کنار بگذاریم. درست است که در فوتبال حرفه‌ای این حرف‌ها وجود ندارد اما به نظر من زمانی که تیم صعود کند اسکوچیچ شناخت کافی از تیم دارد و کسی بهتر از وی نمی‌تواند نفرات تیم را بچیند و او برای بازی‌های تدارکاتی قوی‌تر و به‌کار گیری تکنیک‌های بهتر برای بازی‌های بزرگ‌تر، زمان بیشتری دارد. رفتن به جام جهانی استرس بزرگی دارد که تمرکز اصلی اسکوچیچ در حال حاضر رسیدن به جام جهانی است.

نظرتان در مورد حواشی بین طارمی و اسکوچیچ چیست؟ آیا دامن زدن به این قبیل حواشی در این زمان حساس برای تیم ملی مشکل‌ساز است؟

به نظر من می‌شد خیلی بهتر این مسائل را مدیریت کرد ولی نباید یادمان برود که مربی جایگاه بالاتری نسبت به بازیکن دارد و این موضوع را باید تمام بازیکنان بدانند و نباید به خودشان اجازه دهند چنین بحث‌هایی را در فضای مجازی مطرح کنند. اگر یک بازیکن عادی چنین برخوردی را می‌کرد کمتر نگران می‌شدم ولی بازیکنی که در اروپا بازی می‌کند و یک بازیکن شاخص و اثرگذار است، انتظار بیشتری از وی می‌رود. من از طارمی انتظار چنین رفتاری را نداشتم. برای مثال ممکن است یک پدر اشتباهی کند اما فرزند نباید این اشتباه را در صورت پدرش بکوبد. بالاخره مربی جایگاه و شخصیت خاص خودش را دارد و مسئولیت سنگینی بر دوشش است. بازیکن اگر می‌خواهد صحبت کند باید به صورت خصوصی‌تر باشد. در حال حاضر نیز بزرگترهای فوتبال باید پا در میانی کنند. کریم باقری نیز در مصاحبه‌اش گفته بود که بعد از این بازی مشکل حل می‌شود. ما نباید خودمان، خودزنی کنیم و با دستان خودمان تنها دل خوشی مردم که فوتبال است را از آن‌ها بگیریم.

آیا نبود طارمی کار را برای خط حمله ما سخت می‌کند؟

تیم ملی ما به اندازه کافی مهره‌های تأثیر گذار دارد که می‌توانند جایگزین شود و پنج درصد بالا یا پایین بودن عملکرد زیاد تأثیرگذار نیست. به نظرم این اتفاق باید می‌افتاد که بازیکنان جایگاه خودشان را بدانند و بدانند که باید احترام مربی را حفظ کرد و اگر بحثی وجود دارد آن را درون خود خانواده تیم ملی حل کنند.

بازیکنان لژیونر و خیلی خوبی در خط حمله داریم که می‌توانند جایگزین طارمی شوند؛ مثل کریم انصاری فرد، جهان بخش و … که از هر کدام استفاده شود ضرر نمی‌کنیم. ما بیشترین و بهترین بازیکنان را در خط حمله و فوروارد داریم. شاید این فرصت مناسبی باشد برای دیگر بازیکنانمان تا خودی نشان بدهند.

فکر می‌کنید اسکوچیچ در مقابل لبنان دفاعی بازی خواهد کرد؟

در خانه حریف در مرحله اول باید تلاش کرد که تیم گل نخورد و خوب دفاع کند. هر بازی شرایط خودش را دارد. خط حمله و خط هافبک تیم ملی این قدر خوب هستند که بتوانند به لبنان گل بزنند. مهم این است در مقابل حریف به شکلی بازی نکنیم که به گل برسند و روند بازی را در دست بگیرند و یا کارهای غیر فوتبالی کنند و به اتلاف وقت و اذیت کردن ما بپردازند. باید خیلی سریع به گل برسیم تا حریف مطابق میل ما بازی کند زیرا وقتی تیمی گل دریافت می‌کند برای جبران در حمله قرار می‌گیرد و فضای بیشتری به تیم ما می‌دهد تا به گل‌های بیشتری برسیم.

گفت‌وگو از: فاطمه شهسواری _ خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 534452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.