وزارت نیرو به کشاورزان غرامت پرداخت کند

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان گفت: در سال گذشته، برخی بیش از حقابه خود از آب زاینده‌رود برداشت کردند و وزارت نیرو نتوانست اضافه‌برداشت‌ها را مدیریت کند. در این بین حقابه کشاورزان محقق نشد، بنابراین لازم است اکنون وزارت نیرو خسارت کشاورزان را جبران کند و جوابگوی مردم باشد.

احمدرضا جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در سال آبی گذشته ۵۳۰ میلیون متر مکعب آب سهم کشاورزان بوده است که پس از جلسه‌ای که در استانداری اصفهان برگزار شد، مقرر شد از این مقدار، ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب به کشاورزان اختصاص یابد. این موضوع در کمیته سازگاری با کم‌آبی و شورای تأمین مصوب شد و صورت جلسه آن نیز موجود است.

وی افزود: در آن زمان نتیجه این مصوبه به کشاورزان اعلام شد که پس از آن کشاورزان به اعتراض خود پایان دادند، در مردادماه ۷۱ میلیون متر مکعب آب از سد زاینده‌رود آزادسازی شد که اگر سهم صنعت از آن کاسته شود، ۶۲ میلیون متر مکعب از آن در بستر رودخانه جاری و می‌توان گفت برای کشاورزان آزادسازی شد.

۱۸۰ میلیون متر مکعب از حقابه سال آبی گذشته کشاورزان محقق نشده است

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان گفت: به کشاورزان اعلام شد که مابقی حقابه آنان در زمان کشت گندم آزادسازی خواهد شد، از ۲۰ آبان ماه به مدت یک‌ماه، مدت زمانی است که کشاورزان می‌توانند گندم کشت کنند.

جعفری اضافه کرد: کشاورزان درخواست دارند، مابقی حقابه مصوب و قانونی خود را دریافت کنند تا کشت پاییزه انجام شود. در اعتراضات روز گذشته وعده داده شد که معاون استاندار و مدیرکل آب منطقه‌ای استان برای شنیدن مطالبات کشاورزان به محل اعتراض می‌آیند که تا کنون این اتفاق نیفتاده است و بنابراین کشاورزان به اعتراض خود ادامه می‌دهند.

وی ادامه داد: کشاورزان به دنبال حقابه ۱۸۰ میلیون متر مکعبی خود که از سال آبی گذشته هنوز محقق نشده، هستند. همچنین در سال آبی جاری که از ابتدای مهرماه شروع شده نیز، کشاورزان از آب زاینده‌رود حقابه دارند که لازم است تأمین شود.

وزارت نیرو باید پاسخگوی عدم تحقق حقابه کشاورزان باشد

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان گفت: زمانی که وعده اختصاص این میزان آب به کشاورزان داده شد، مسئولان بر اساس محاسبات جدول منابع و مصارف آن را تعیین کردند، اکنون لازم است مسئولان مربوطه به کشاورزان پاسخ دهند چرا نتوانستند آب سد زاینده‌رود را مدیریت کنند.

هیچ نظارتی بر اضافه برداشت از زاینده‌رود وجود ندارد

جعفری اضافه کرد: در سال گذشته، برخی بیش از حقابه خود از آب زاینده‌رود برداشت کردند و وزارت نیرو نتوانست اضافه‌برداشت‌ها را مدیریت کند، در این بین حقابه کشاورزان محقق نشد، بنابراین لازم است اکنون وزارت نیرو خسارت کشاورزان را جبران کند و جوابگوی مردم باشد.

وزارت نیرو به وعده‌های خود عمل نکرده و باید غرامت آن را پرداخت کند

وی ادامه داد: وزارت نیرو در عمل به وعده‌های خود تخلف کرده و باید غرامت آن را پرداخت کند، هیچ کنترلی بر میزان برداشت آب وجود ندارد و مشخص نیست فلسفه وجود این ادارات مربوطه چیست!

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان گفت: قرار شد کمیته‌ای متشکل از مسئولان آب منطقه‌ای، معاون دادستانی، رئیس نیروی انتظامی، رئیس جهاد کشاورزی و نمایندگان صنف کشاورزان استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری تشکیل شود تا میزان منابع و مصارف کنترل شود.

مسئولان چهارمحال و بختیاری در کمیته مشترک شرکت نکردند

جعفری ادامه داد: یک جلسه از این کمیته در محل سد زاینده‌رود برگزار شد اما پس از آن مسئولان استان چهارمحال و بختیاری در جلسه این کمیته شرکت نکردند، وزارت نیرو نیز پیگیری‌هایی برای دلایل شرکت نکردن آن‌ها انجام نداد.

وی تصریح کرد: متأسفانه به دلیل تشکیل نشدن این کمیته، برداشت‌های بدون حساب توسط صنایع انجام و انتقال آب به سایر استان‌ها انجام شده که میزان آن هم مشخص نبوده است و کنترلی هم بر آن انجام نمی‌شود. شاید اگر مسئولان فعلی وجود نداشتند، آب بهتر از اکنون تقسیم می‌شد.

کشاورزان برای تحقق حقابه خود تجمع کردند

همچنین محمود کریمی، کشاورز شرق اصفهان پس از اعتراضات روز گذشته کشاورزان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: کشاورزان برای تحقق حقابه خود تجمع کردند و مسئولان هم فقط اعلام کردند فعلاً آبی برای احقاق حقابه کشاورزان وجود ندارد.

وی ادامه داد: لازم است جریان زاینده‌رود دائمی شود، اگر آب وجود ندارد برای همه باید وجود نداشته باشد. قانونا آب سد زاینده‌رود به کشاورزان تعلق داشته و اضافه آن باید به دیگران اختصاص می‌یافته که اکنون این موضوع عملی نمی‌شود.

کد خبر 534425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.