راهکارهای مبارزه با آلودگی هوا در شهرهای جهان

آلودگی هوا، عبارتی نام‌آشنا که تمامی مرزهای زمینی و جوی جهان را پیموده و هیچ نقطه‌ای را از قلم نینداخته است، با آغاز فصل سرما شدت می‌یابد و آسیب‌های وارده بر پیکره زمین، انسان و سایر جانداران را دو چندان می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آلودگی هوا معضلی جهانی است که برای سالیان طولانی مورد توجه تمامی ساکنان کره زمین قرار داشته است. آثار ناخوشایند ناشی از این بحران چه بر گیاهان، چه جانوران و چه انسان‌ها کاملاً مشخص است و به طرق گوناگونی هم‌چون از بین رفتن گیاهان، بروز بیماری‌های دردناک و مرگ‌های ناگوار خود را نشان می‌دهد. انتشار ذرات بسیار ریز و معلق از جمله دود و گردوغبار، همچنین گازهای گلخانه‌ای هم‌چون مونوکسید کربن، دی‌اکسید نیتروژن، گوگرد دی‌اکسید و اوزون در هوا از اصلی‌ترین عوامل آلاینده هوا محسوب می‌شود و با تخریب بیش‌ازحد محیط زیست، کاهش روزافزون تنوع زیستی و خطرات سلامتی بسیار زیادی همراه است.

راهکارهای مبارزه با آلودگی هوا در شهرهای جهان

از سوی دیگر تشدید آلودگی هوا به دنبال سرد شدن هوا در فصول سرما و بروز وارونگی دما (این ورژن) خصوصاً طی چند سال اخیر بسیار قابل توجه بوده است و همواره از راه رسیدن پاییز و زمستان، در کنار تمامی زیبایی‌های بی‌نظیری که با خود به همراه می‌آورد، همیشه موجی از مه‌دودها و تشکیل سطحی پوششی بر فراز شهرها را به ارمغان می‌آورد. هرچند وارونگی دما تنها مختص فصول سرد نیست و در فصل‌های گرم نیز اتفاق می‌افتد، سنگینی هوای سرد باعث پایداری بیشتر آن می‌شود و عمق خط آلاینده‌ها را تا ارتفاعات پایین‌تر حتی تا ۴۰۰ متر و پایین‌تر می‌رساند.

بدین‌ترتیب آلودگی هوا و تأثیرات ناشی از آن در هر برهه زمانی به یکی از دغدغه‌های اصلی جهان و مقابله با آن به یکی از مهم‌ترین اقدامات جهانی تبدیل شده است تا جایی که مناطق مختلف در سراسر جهان سعی دارند با ارائه راهکارهای مفید و خلاقانه تا حد ممکن محدوده منطقه‌ای خود و اطراف آن را از این معضل حفظ کنند. در ادامه با تعدادی از این اقدامات آشنا می‌شویم.

راهکارهای مبارزه با آلودگی هوا در شهرهای جهان

برج جاذب کربن، تایوان

در سال ۲۰۱۹، وینسنت کالبو، یکی از معماران مشهور اهل پاریس، اعلام کرد که تا پایان سال ۲۰۲۱ شهر تایپه، پایتخت تایوان، میزبان یکی از برج‌های طراحی شده توسط وی خواهد بود که قادر به جذب سالانه بیش از ۱۳۰ تن کربن است. این برج پیچ‌درپیچ ۲۱ طبقه که در منطقه تجاری تایپه بنا شده، دارای گواهینامه لید و نیز استاندارد پیشرو در طراحی محیطی و انرژی بوده و ۲۳ هزار رأس درخت در آن کاشته شده است. از سوی دیگر بالکن‌های این ساختمان عظیم میزبان گیاهان بومی منطقه است که بدون شک نقش بسزایی در بهبود کیفیت هوای منطقه ایفا خواهد کرد. از جمله دیگر امکانات برج جاذب کربن تایوان عبارت است از بامی پوشیده از پنل‌های خورشیدی، کانال‌های تهویه طبیعی، لامپ‌های ال‌ای‌دی و سیستم جمع‌آوری آب باران.

راهکارهای مبارزه با آلودگی هوا در شهرهای جهان

فیلترهای عظیم تصفیه‌کننده هوا، آتن

شهردار آتن در سال ۲۰۱۹ از مردم تقاضا کرد که در راستای کاهش آلودگی هوا و کاهش اثرات جزایر گرمایی به کاشت درخت و گسترش فضاهای سرسبز در محل زندگی خود اقدام کنند. استقبال گسترده مردم شهر از این ایده به حدی فراگیر شد که در طول یکسال شهر در پوششی از فضاهای سرسبز قرار گرفت. با این حال مقامات شهری پا را فراتر از این تلاش گذاشته و به نصب چهار فیلتر پاک‌کننده هوا در اطراف یکی از بزرگ‌ترین و آلوده‌ترین مکان‌های آتن یعنی میدان عمومی آن اقدام کردند. قدرت هر یک از فیلترهای نصب‌شده در این میدان برابر با قدرت ۷.۵ درخت بالغ با توانایی جذب سالانه ۱۴۰ گرم ذرات ریز معلق در هوا است و بدین‌ترتیب فیلترهای مذکور نقش و عملکرد ۳۰ درخت را برعهده دارند.

راهکارهای مبارزه با آلودگی هوا در شهرهای جهان

گرافیتی‌های ضدآلودگی، لهستان

دیوارهای سرتاسر شهرهای ورشو، گدانسک و کراکوف در لهستان میزبان گرافیتی‌های زیبا و جذابی است که در نقاشی آن‌ها از رنگ‌های تصفیه‌کننده آلودگی استفاده شده است. هر مترمربع از این رنگ‌های کاربردی که اصطلاحاً به آن‌ها فتوکالیستی گفته می‌شود قادر با جذب ۰.۴۴ گرم اسید نیتریک است؛ ماده‌ای بسیار سمی که اتومبیل‌ها، نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها آن را منتشر می‌کنند. ۳۷۴ متر مربع از این نقاشی‌ها می‌تواند عملکردی مشابه با ۳۷۴ رأس درخت را ایفا کند و بدین‌ترتیب یکی از مهم‌ترین ابتکارات موجود برای هر شهری در راستای مقابله با آلودگی هوا محسوب می‌شود.

راهکارهای مبارزه با آلودگی هوا در شهرهای جهان

شهرک‌های خودکفا، اسپانیا

شهر کاتالونیا در اسپانیا میزبان شهرک‌هایی خودکفا، مجهز به تمامی ادارات، امکانات، فروشگاه‌ها، مدارس و فضاهای سرسبزی است که تردد خودروها در آن‌ها مجاز نیست. ساکنان این شهرک‌ها اجازه استفاده از هیچ‌گونه وسیله نقلیه موتوری را ندارند و دارندگان خودرو در آن‌ها وسایل نقلیه خود را در پارکینگ‌های زیرزمینی پارک می‌کنند و برای ادامه مسیر یا تردد در سرتاسر شهرک از دوچرخه یا پیاده‌روی استفاده می‌کنند. هر یک از شهرک‌های خودکفای این منطقه دارای ۹ بلوک ساختمانی در فضایی سرسبز و مملو از گیاهان و درختان است که برای ساکنان آن هوایی پاک و تازه به ارمغان می‌آورد. ویژگی‌های منحصربه‌فرد این شهرک‌ها با کاهش ۲۵ درصدی سطح دی‌اکسید نیتروژن همراه بوده و همین امر نقش بسزایی در کاهش قابل توجه میزان آلودگی هوا در این شهر ایفا کرده است.

راهکارهای مبارزه با آلودگی هوا در شهرهای جهان

ترجمه از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 534406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.