دانشگاه تهران؛ برترین دانشگاه کشور

بر اساس جدیدترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا و طبق رتبه‌بندی شانگهای در سال ۲۰۲۱، دانشگاه تهران توانست با کسب رتبه در بازه ۳۰۱ تا ۴۰۰ در جمع ۴۰۰ دانشگاه برتر جهان و رتبه نخست ملی قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دانشگاه تهران یک دانشگاه دولتی و بزرگ‌ترین مرکز آموزش عالی در ایران است. از این دانشگاه با القاب دانشگاه مادر و نماد آموزش عالی نیز یاد شده است.

پیشنهاد اولیه دانشگاه تهران را اسماعیل سنگ در سال ۱۳۰۵ مطرح کرد و پس از انجام مطالعات اولیه عیسی صدیق، در سال ۱۳۱۳ هجری شمسی این دانشگاه تأسیس شد، دانشگاه تهران دارای ۲۵ دانشکده، ۹ پردیس و ۱۶ مرکز پژوهشی و تحقیقاتی است.

وزیر وقت ایران، عبدالحسین تیمورتاش، عیسی صدیق (صدیق اعلم) را مأمور کرد تا در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی به ایالات متحده آمریکا سفر کرده و پس از مطالعه در «تأسیسات علمی دنیای جدید»، طرحی برای تأسیس دانشگاه در کشور به دولت تقدیم کند، طرح صدیق مورد قبول کفالت وزارت معارف وقت، علی اصغر حکمت، قرار گرفت و با پیگیری‌ها، سرانجام دانشگاه تهران در هشتم خرداد ماه ۱۳۱۳ هجری شمسی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

رتبه‌بندی‌های جامع دانشگاه تهران در دنیا

رتبه دانشگاه تهران در سال ۲۰۰۹

دانشگاه تهران (بدون احتساب دانشگاه علوم پزشکی) در سال ۲۰۰۹ در رتبه‌بندی SCImago که براساس تعداد مقالات علمی مؤسسات تحقیقاتی دولتی و آموزش عالی کشورهای مختلف موجود در دیتابیس Scopus از انتشارات Elsevier به دست آمده‌است، در رتبه ۳۰۸ جهان قرار داشت که در خاورمیانه نیز در رتبه پنجم قرار گرفت.

رتبه دانشگاه تهران در سال ۲۰۱۱

براساس رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا در ژوئیه سال ۲۰۱۱ و بر اساس وب‌سنجی، دانشگاه تهران برترین دانشگاه ایران است. دانشگاه تهران با رتبه جهانی ۷۰۸، در شاخص اندازه صفحات وب امتیاز ۵۰۲، در شاخص قابلیت مشاهده از سوی دیگران امتیاز ۹۶۱، در شاخص فایل‌های قابل دسترسی امتیاز ۷۸۸ و در شاخص میزان ارجاعات امتیاز ۳۸۴ را به دست آورده است. این در حالی است که رتبه این دانشگاه در آخرین نسخه‌ای که از رتبه‌بندی و بیومتریک در ماه مرداد منتشر شد ۹۳۸ اعلام شده بود.

رتبه دانشگاه تهران در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵

بر اساس نظام رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاهی شانگهای، در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۱۴، دانشگاه تهران رتبه ۵۶۶ را بین دانشگاه‌های برتر جهان کسب کرد. در سال ۲۰۱۵ نیز در نظام رتبه‌بندی شانگهای این دانشگاه در رتبه ۳۰۰–۲۰۱ و در رشته‌های فنی و مهندسی نیز در رتبه ۷۵–۵۱ و در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفت.

رتبه دانشگاه تهران در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹

بر اساس رتبه‌بندی شانگهای در سال ۲۰۱۸ دانشگاه تهران در میان ۳۰۱ تا ۴۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفت. بر اساس رتبه‌بندی دانشگاه ملی تایوان در سال ۲۰۱۹ دانشگاه تهران در جایگاه جهان ۲۵۹ جهانی قرار گرفت.

رتبه دانشگاه تهران در سال ۲۰۲۱

طبق رتبه‌بندی شانگهای در سال ۲۰۲۱، دانشگاه تهران توانست با کسب رتبه در بازهٔ ۴۰۰–۳۰۱ در جمع ۴۰۰ دانشگاه برتر جهان و رتبه نخست ملی قرار بگیرد.

دانشگاه تهران شامل پردیس‌ها، دانشکده‌ها و مؤسسات پژوهشی و فرهنگی متعددی است. باید توجه داشت که مفهوم پردیس در این دانشگاه به مجموع چند دانشکده اطلاق می‌شود.

بنیاد حامیان دانشگاه تهران

بنیاد حامیان دانشگاه تهران در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ برای تقویت و گسترش زیر ساخت‌های دانشگاه تهران، با کمک جمعی از خیرین و دانش‌آموختگان دانشگاه تهران به منظور حمایت از اهداف و مأموریت‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی دانشگاه به مثابه نماد آموزش عالی راه‌اندازی شد، از جمله آن می‌توان به پردیس مرکزی دانشگاه تهران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، دانشکده علوم اطلاعات و دانش‌شناسی، پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران، پردیس علوم دانشگاه تهران، پردیس هنرهای زیبا و دانشکده ادبیّات و علوم انسانی اشاره کرد.

کد خبر 534281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.