بازی ترور

اهداف ترور نافرجام مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق سناریوهای بسیاری را مطرح کرده است که نمایشی بودن آن برای به انزوا کشاندن معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی این کشور، در صدر این گمانه‌زنی‌ها قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همزمان با ادامه اعتراضات و تنش‌ها در خیابان‌های بغداد بر سر نتایج انتخابات پارلمانی ماه اکتبر، بامداد یکشنبه -۱۶ آبان ماه- محل اقامت نخست‌وزیر عراق در منطقه سبز بغداد که تحت شدیدترین تدابیر امنیتی قرار دارد با سه پهپاد انفجاری هدف حمله مشکوک تروریستی قرار گرفت.

مصطفی الکاظمی از این حمله تروریستی جان سالم به در برد، اما در جریان آن، هفت تن از محافظان وی مجروح شده و به بیمارستان بغداد منتقل شدند؛ دقایقی پس از این حادثه الکاظمی در صفحه توئیتر خود ضمن خبر سلامتی خود نوشت که «من جان‌فدای عراق و مردم عراق بودم و هستم، موشک‌های خیانت، مؤمنان را دلسرد نمی‌کند و استواری و عزم نیروهای امنیتی قهرمان ما برای حفظ امنیت مردم نمی‌لرزد. الحمدلله در میان مردمم حالم خوب است و به خاطر عراق همه را به آرامش و خویشتنداری دعوت می‌کنم.»

در حالی که هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حادثه را بر عهده نگرفته، الکاظمی دستور داده است که تحقیقات پیرامون این اتفاق آغاز و مقصران آن شناسایی شوند؛ هنوز مشخص نیست که ورود پهپاد به منطقه سبز چگونه صورت گرفته است؛ زیرا با توجه به حضور سفارت آمریکا در این منطقه هیچ گزارشی از فعالیت سامانه‌های پدافند هوایی نیروهای آمریکایی منتشر نشده است.

ترور نافرجام الکاظمی واکنش‌های متعددی را به دنبال داشت؛ زیرا پس از این اقدام، برخی از مقامات ارشد دولت عراق این حادثه را به اعتراضات علیه نتیجه انتخابات اخیر عراق مرتبط دانستند و یکی از مهمترین اهداف طراحان حمله را، به حاشیه کشاندن اعتراضات مردمی می‌دانند.

محمد محیی، سخنگوی کتائب حزب الله عراق آمریکا را متهم ردیف اول چنین اقدامی می‌داند و می‌گوید که «این یک نمایش برنامه‌ریزی شده در تاریکخانه‌های اطلاعاتی آمریکا است. این اقدام با هدف نجات برخی طرف‌ها از جنایت بزرگ در حق معترضان و نیز تلاشی برای هدف قرار دادن تجمع بزرگ گروه‌های مقاومت به ویژه دبیر کل کتائب حزب الله در رأس تشییع کنندگان کشته‌های تظاهرات است.»

محمود الربیعی، سخنگوی دفتر سیاسی جنبش الصادقون عراق نیز در توئیتی نوشت که «همان طور که پیش‌بینی می‌شد، انفجار ساختگی و شلیک هوایی با هدف پوشش جنایت‌های دیروز و مشغول کردن افکار عمومی است. هسته اطلاع رسانی امنیتی می‌گوید، حمله با پهپاد صورت گرفته است و توییت الکاظمی می‌گوید: موشک! در حالی که «سیرام» (ضدهوایی آمریکا) خاموش بود.»

البته باید به این نکته هم باید توجه کرد که هرگونه ناامنی و بی‌ثباتی در عراق، قطعاً با منافع جریان‌ها و گروه‌های مقاومت که برای ایجاد امنیت در این کشور ده‌ها شهید و جانباز تقدیم کرده‌اند در تضاد است.

معترضان به نتایج انتخابات در عراق که مدعی تقلب گسترده و سازمان یافته در انتخابات هستند تاکنون درخواست‌های خود را به صورت مسالمت‌آمیز مطرح کرده‌اند، اما با حمله نیروهای امنیتی و کشته و زخمی شدن گروهی از مردم، مشخص شد که برخی حاضر به شنیدن اعتراض آرام مردم نیستند و به آن با گلوله پاسخ می‌دهند.

اما در حالی که کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی رخدادهای خونین روز جمعه -۱۴ آبان ماه- در بغداد تشکیل شده و در تلاش برای شناسایی آمران و عاملان کشتار معترضان است، حمله به اقامتگاه نخست وزیر موجب به حاشیه رفتن این وقایع و نادیده گرفتن مطالبات معترضان به نتیجه انتخابات خواهد شد و نمی‌تواند منفعتی برای آنان به دنبال داشته باشد.

و در آخر اینکه واکنش سریع برخی عناصر، رسانه‌ها و گروه‌های غربی به رخداد حمله پهپادی به منزل الکاظمی و متهم‌سازی گروه‌های مقاومت به دست داشتن در این اقدام، موضوع دیگری است که ابهامات این اتفاق مشکوک را بیشتر می‌کند؛ به ویژه اینکه اظهاراتی از این دست در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نیز بازتابی گسترده داشته است.

اینکه ادعای ترور الکاظمی تا چه اندازه درست بوده، مستلزم تحقیقات و ارائه مستندات است، اما نکته مهم آن است که کشوری مانند آمریکا که برای خروج نظامی از عراق تحت فشار قرار گرفته، هرگز فرصت استفاده از ناآرامی‌های این کشور برای اجرای برنامه‌های خود را از دست نخواهد داد و چه بسا که طی روزهای آینده، خبرهایی مشابه خبر ترور الکاظمی را بیشتر خواهیم شنید.

هدف ترور الکاظمی ایجاد جنگ طایفه‌ای در عراق بود

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: ترور نخست وزیر عراق در چارچوب سناریویی از پیش طراحی شده، برای ایجاد جنگ طایفه‌ای در عراق انجام شد.

به گفته وی، سوءقصد به جان الکاظمی مشابه سناریوی سال ۲۰۰۵ میلادی در بیروت پایتخت لبنان بود که در پی آن رفیق حریری، نخست وزیر وقت لبنان ترور شد. ترور مصطفی الکاظمی توسط سه فروند پهپاد صورت گرفت که دو فروند آن توسط سامانه ضد موشکی نیروهای امنیتی سرنگون شد و تنها یک پهپاد در اطراف منزل مسکونی الکاظمی سقوط کرد.

به گفته این کارشناس خاورمیانه، این حادثه و سو قصد نافرجام مقدمه و هشدار مهمی برای همه طرف‌های عراقی و جریان‌های سیاسی این کشور است که آمریکایی‌ها در آستانه شکل‌گیری پارلمان و احتمال اجرایی کردن مصوبه سال گذشته برای اخراج نیروهای خارجی، قصد دارند نوعی تقابل فیزیکی در کف خیابان‌ها و شهرهای عراق ایجاد کنند. به نظر می‌رسد که آمریکا و برخی از رژیم‌های منطقه‌ای و مخصوصاً رژیم صهیونیستی در پشت حادثه حمله به منزل مسکونی نخست وزیر عراق قرار دارند. آمریکایی‌ها تجربه بالایی در ایجاد جنگ طایفه‌ای در کشورهای منطقه دارند.

هانی‌زاده معتقد است: آنچه در افغانستان رخ داد امروز در حال اجرایی شدن در عراق است. در حقیقت آمریکایی‌ها سناریوهای مشابهی در منطقه ایجاد کرده‌اند، از جمله درگیر کردن طوایف مختلف در عراق تا اینکه جریان‌های وابسته به مرجعیت از صحنه عملیاتی و سیاسی حذف شوند.

وی خاطرنشان می‌کند: اتهام زنی‌ها به جریان‌های نزدیک به ایران آغاز شده است و بسیاری از شخصیت‌های منطقه علیه جریان‌های شیعه موضع‌گیری کرده‌اند که نشان می‌دهد سناریو جنگ طایفه‌ای و اختلاف افکنی از سوی آمریکا و برخی رژیم‌های منطقه طراحی شده و باید مردم عراق و جریان‌های سیاسی این کشور هوشیار بوده و اجازه ندهند این سناریو عملیاتی شود.

ترور الکاظمی پیامدهای روشنی دارد

جلال خوش‌چهره، کارشناس مسائل منطقه نیز به خبرنگار ایمنا می‌گوید: حمله پهبادی به‌منزل نخست وزیر عراق پیامدهای روشنی دارد. این اتفاق بستری را فراهم کرده که به طور مستقیم بر آرایش سیاسی این کشور تأثیر خواهد گذاشت.

به گفته وی، اگرچه هنوز هیچ گروه و جریان سیاسی این حمله را به عهده نگرفته و سناریوهای مختلف و متعارضی برای آن از سوی گرایش‌های مختلف در عراق و بیرون از آن مطرح می‌شود، اما آنچه روشن است، پیامدهایی است که خود را «خوب یا بد» بر صحنه پرتلاطم عراق و به تبع آن منطقه تحمیل می‌کند. اصلی‌ترین پیامد این حمله، خاموش شدن و یا به انزوا رفتن مخالفت‌هایی است که با نتایج انتخابات پارلمانی اخیر در خیابان‌های بغداد و دیگر شهرهای عراق جریان دارد.

به عقیده این کارشناس مسائل منطقه، اگر اتهام‌های جاری به جریان‌های رادیکال مخالف نتایج انتخابات، شکل پررنگ‌تری به خود گرفته و نتوانند شانه خود را از بار مسئولیت این اتهام خالی کنند، از حالا باید در انتظار ایجاد محدودیت‌هایی برای آنان بود که پس از سقوط رژیم صدام حسین تا کنون سابقه نداشته است.

خوش‌چهره خاطرنشان می‌کند: چگونگی نمایش اعتراض‌های انتخاباتی از سوی جریان‌ها و گروه‌های یاد شده در روزهای اخیر که به کشته و زخمی شدن چند ده نفر انجامید، شرایط عینی و ذهنی لازم را برای انزوا و تحمیل سکوت به آنان فراهم می‌کند.

کد خبر 534187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.