فساد باید از سرمنشأ خشکانده شود

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به اهتمام ویژه دولت به فسادستیزی، گفت: دولت به هیچ عنوان فساد را برنمی‌تابد و بر این باور است که نباید اجازه بروز فساد داده شود و فساد باید از سرمنشأ آن خشکانده شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، غلامحسین اسماعیلی در مراسم تکریم و معارفه رؤسای سابق و جدید دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهوری، به تدوین منشور ۱۲ ماده‌ای مبارزه با فساد و ابلاغ آن به همه وزرای کابینه اشاره و اظهار کرد: پیش‌بینی شده بود که این منشور در مجموعه دولت متولی داشته باشد و دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهوری این مأموریت را برعهده خواهد داشت.‌

وی با اشاره به توجه ویژه دولت به تقویت جایگاه و شأن دفتر بازرسی ویژه ریاست جمهوری، تصریح کرد: معتقدیم انجام مأموریت‌های سنگین نیازمند پشتوانه است و اگر مدیران و حاکمان از پشتوانه قوی برخوردار نباشند، چه بسا مأموریت‌هایشان به موفقیت کامل منتهی نشود. متأسفانه در دولت گذشته جایگاه این دفتر تنزل پیدا کرد و حتی حکم رئیس آن را رئیس جمهوری امضا نکرد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری افزود: در دولت سیزدهم ضمن ابلاغ حکم رئیس دفتر بازرسی ویژه توسط رئیس جمهوری چند اقدام دیگر از جمله نمایندگی ویژه رئیس جمهوری در امر مبارزه با فساد و اجرای اصل ۱۲۷ قانون اساسی هم به مأموریت‌های رئیس این دفتر اضافه شده و همه این موارد از پشتوانه مصوبه هیأت وزیران نیز برخوردار است.

وی با تجلیل از عزم و اراده قوی و روحیه جهادی حجت‌الاسلام والمسلمین درویشیان، گفت: امروز شخصیتی صاحب علم و تجربه و انگیزه به عنوان ریاست دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهوری انتخاب شده است و می‌توانیم شاهد اقدامات مفیدی در این حوزه باشیم.

اسماعیلی با اشاره به گفتمان و رویکردهای اصلی دولت سیزدهم، گفت: این دولت، شعار مردمی بودن را برگزیده و خود را خادم مردم و جمهور می‌داند و در تلاش است درد و رنج مردم را علاج کند و با آنان همراهی و همدردی کرده و بین خود و مردم فاصله نیندازد.

وی عدالت‌محوری را از رویکردهای اصلی دولت دانست و افزود: قائل به شهروند درجه یک و دوم نیستیم و دولت تأکید دارد که همه برنامه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاست داخلی و خارجی دارای پیوست عدالت باشد. چرا که معتقدیم اگرچه ممکن است مردم برخی کمبودها را تحمل کنند اما به هیچ عنوان تبعیض را نمی‌پذیرند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری ادامه داد: کشورمان از ظرفیت‌های مادی و انسانی متنوع و گسترده‌ای برخوردار است، اما در بهره‌برداری و توزیع این منابع شاهد گلایه‌مندی‌های مردم هستیم و دولت نسبت به این موضوع حساسیت دارد و تبعیض را بر نمی‌تابد و مصمم هستیم بر مبنای عدالت به اصلاح امور بپردازیم.

وی با اشاره به اهتمام ویژه دولت به فساد ستیزی، گفت: دولت به هیچ عنوان فساد را برنمی‌تابد و بر این باور است که نباید اجازه بروز فساد داده شود و فساد باید از سر منشأ آن خشکانده شود؛ البته برخورد با مفسدین حتماً لازم است و انجام خواهد شد، اما مأموریت اصلی دولت از بین بردن بستر و زمینه‌های بروز فساد در جامعه و بویژه در دستگاه‌های دولتی است.

اسماعیلی با بیان اینکه تأمین نیازمندی‌های جامعه و اجرای کارهای بر زمین مانده با اقدامات عادی امکان‌پذیر نیست، تأکید کرد: امروز نیازمند کار جهادی، انقلابی و خستگی‌ناپذیر هستیم.

وی با اشاره به محورهای اصلی موفقیت در مبارزه با فساد، گفت: اولین موضوع هوشمندسازی و استفاده از ظرفیت‌های سامانه‌های الکترونیکی است و دولت این موضوع را با اولویت پیگیری خواهد کرد.

اسماعیلی تصریح کرد: شفافیت و تلاش برای حل و فصل موضوع تعارض منافع از دیگر محورهای موفقیت در روند مبارزه با فساد است که با جدیت انجام خواهد شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین درویشیان نیز در سخنانی نظارت و بازرسی کارآمد را از عوامل اصلی موفقیت در مبارزه با فساد دانست و گفت: حتی اگر قوانین کافی وجود داشته باشد اما بازرسی و نظارت کارآمد انجام نشود، بی‌تردید توفیق لازم حاصل نخواهد شد.

وی یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها و مأموریت دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهوری را پیگیری رفع بسترهای تعارض منافع دانست و افزود: در کنار این مأموریت، موضوع شفافیت را هم با جدیت انجام خواهیم داد چرا که موجب تقویت بازدارندگی و پیشگیری از وقوع فساد و نیز پاسخگویی مسئولین و مطالبه گری مردم است.

کد خبر 534175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.