جایزه ویژه فتوت اجرایی می‌شود

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: جایزه ویژه فتوت به زودی به منظور تجلیل از خادمان فرهنگ عمومی یا همان اصناف به اجرا درخواهد آمد.

به گزارش ایمنا، سید مجید امامی در جلسه هم‌اندیشی اخلاق حرفه‌ای با دستور جلسه جریان‌سازی گفتمان اخلاق حرفه‌ای در اصناف در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: در دولت‌های قبل بیشتر رسم بر این بوده در ایامی خاص بزرگان اصناف یا صاحب نظران سایر نهادها را در یک جلسه پیش وزیر می‌بردیم و هر کسی حرف خودش را می‌زد؛ اما امروز از ما خواسته شده که به سوی بسترهای متمرکز و مراکز اصلی فرهنگ مردم بازگردیم، پس ما هم داستان و جریان این دیدارهای دوره‌ای را کلاً حذف کرده و بر کار جدی و متمرکز بر روی بسترها و بازوان تأثیر گذار و قدرتمند مؤثر بر فرهنگ عمومی مردم اهتمام ورزیدیم.

وی با بیان اینکه در ادبیات روز سیاسی دنیا هم هیچ حکمرانی بدون بستر سازی ممکن و محتمل نیست، افزود: ما در زندگی خودمان بر اساس منزلت خودمان زندگی خواهیم کرد و با ادبیات تربیتی بر مبنای دستورالعمل فرهنگ‌های خارجی کاری نداریم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تصریح کرد: باید بپذیریم تاکنون آنچنان که باید و شاید باور نکردیم که فرهنگ را خود ما مردم می‌سازیم و حتی تربیت فرهنگی فرزندان خود را هم به سیستم و نظام آموزش پرورش محول کردیم.

فتوت نامه‌ها بین اصناف ایران ریشه فرهنگی دارد

وی افزود: در گذشته بازار و اصناف از جایگاهی دیگرگونه در بین مردم و جامعه برخوردار بودند و بازار به‌عنوان یک نهاد باور داشت و دارد که که اگر اصناف بخواهند نگاه و فرهنگ مورد نظر به جامعه منتقل خواهد شد.

امامی با بیان اینکه در گذشته بازار بزرگترین نهاد فرهنگی ما بود و به همین خاطر هم مسجد و مدرسه و بازار همیشه در کنار هم بودند، گفت: فتوت نامه‌های دوران گذشته در بین اصناف که هزاران سال است در ایران ریشه فرهنگی دارد نشان و گواه این مدعا است که اصناف و بازاریان در طول تاریخ به عنوان نهادی فرهنگ ساز در ایران بوده‌اند.

وی با بیان اینکه فتوت نامه‌ها همان منشورهای اخلاقی روزگار ما بودند که توسط هر صنف و اعضای زیر مجموعه آن صنف نوشته می‌شد، گفت: بازار از دیر باز یکی از بزرگترین نهادهای فرهنگی کشور بوده و امروز ما در لحظه‌ای ایستاده‌ایم که باید بگوییم دوره نگاه از بالا به پایین در حکمرانی تمام شده و دوران جدید نهادگرایی در حاکمیت آغاز شده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: امروزه سه رویداد جهانی جام جهانی فوتبال و المپیک و اکسپوها بسیار پر مخاطب و تأثیر گذار هستند، زیرا ما باید با مدیریت غلط این فرصت طلایی معرفی فرهنگ غذایی کشور خود را با بیش از ۳۰ هزار مدل غذای ثبت شده ایرانی از طریق خوراک به جهان معرفی کنیم.

وی اظهار کرد: هیأت‌ها، مساجد و حسینیه‌ها مهم‌ترین مراکز فرهنگی ما بودند که همگی توسط اصناف اداره می‌شدند و اصولاً آغاز گفتمان اخلاقی چه در گذشته و چه در زمان حال با وجود کم رنگ شدن هنوز هم از میان اصناف رخ می‌دهد.

منبع: ایرنا

کد خبر 534173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.