با یک یا دو بارش مشکلات آبی استان حل نمی‌شود/درگیری ۹۰ درصد استان با خشکسالی

معاون توسعه پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: سرچشمه‌های آبی استان به شدت آسیب دیده و حدود ۹۰ درصد استان درگیر خشکسالی است. انتظار نمی‌رود که با یک یا دو بارش مشکلات آبی حل شود و این بارش‌ها تنها تنش شدید آبی یا بحران‌های آبی را اندکی سبک‌تر خواهد کرد.

نوید حاج بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص وضعیت بارشی آبان‌ماه، اظهار کرد: در آبان‌ماه وضعیت بارش مناطق داخلی به نسبت مناطق سرچشمه آبی زاینده‌رود و مناطق غربی به مراتب بهتر خواهد بود. عمده بارش‌های آبان در نیمه شمال، شرق و مناطق مرکزی استان اصفهان است.

وی با توجه به وضعیت دما، ادامه داد: کمینه‌های دما کمتر از حد طبیعی خود خواهد بود و این کمینه‌های دما در مناطق نیمه شرقی و قسمت‌های مرکزی بیشتر خود را نشان خواهند داد. مصرف حامل‌های انرژی، مصرف برق و گاز در آبان‌ماه جهت گرمایش دما افرایش خواهد یافت. با توجه به الگوهای جوی فعال و تغییر زیاد آنها نسبت به ماه گذشته، آبان فعال و پویایی را خواهیم داشت.

استمرار آلودگی هوا در آبانماه نسبت به سال قبل کمتر است

معاون توسعه پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با تاکید بر کاهش آلودگی هوا، تصریح کرد: قطعاً شرایط آلودگی در آبان نسبت به سال گذشته کمتر است و روزهای آلوده و ناسالم برای گروه‌های حساس را کمتر شاهد خواهیم بود؛ همچنین استمرار آلودگی نیز به نسبت سال گذشته در آبان‌ماه کمتر خواهد بود.

وی با اشاره به پیش‌بینی سه ماهه آینده، اظهار کرد: به ویژه در سه ماهه پیش رو یعنی آذر، دی و بهمن انتظار می‌رود در اکثر مناطق استان بارش در حد نرمال باشد و بارش‌های جنوب، غرب و سرچشمه‌های آبی استان بهبود پیدا خواهد کرد. بارش‌ها در برخی نقاط استان نرمال و در برخی مناطق مانند نیمه غربی استان تمایل به بالاتر از حد نرمال نیز دیده می‌شود.

امسال انتظار می‌رود استان سهم خود از بارش‌ها را کسب کند

حاج بابایی اضافه کرد: با توجه به پشت سر گذاشتن سال آبی بسیار بدی در استان، سرچشمه‌های آبی استان به شدت آسیب دیده و حدود ۹۰ درصد استان درگیر خشکسالی شده است. انتظار نمی‌رود که با یک یا دو بارش مشکلات آبی حل شود و این بارش‌ها تنها تنش شدید آبی یا بحران‌های آبی را اندکی سبک‌تر خواهد کرد. تا هفت روز آینده بارش خاصی در استان نداریم اما در پنج روز آخر آبان‌ماه، از تاریخ ۲۵ آبان مجدد سامانه بارشی برای استان فعال خواهد شد و انتظار می‌رود بارش‌های خوبی در مناطق شمالی، مرکزی و جنوبی استان اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به شرایط آبی بد سال گذشته، تصریح کرد: قطعاً با نگاه به آمار و منطق نمی‌توان وارد شدن به ترسالی را اعلام کرد، امسال در واقع سالی است که انتظار می‌رود وضعیت جوی بارش‌های طبیعی خود را گرفته و شرایط طبیعی داشته باشد، در حالی که سال گذشته شرایط بسیار بدی بر استان حاکم بوده و استان از سهم خود بسیار کم گرفته و امسال انتظار می‌رود استان سهم خود از بارش‌ها را کسب کند. نمی‌توان مشخص کرد در کدام نقاط استان بارش برف و در کدام نقاط بارش باران داریم، اما پیش‌بینی می‌شود عمدتاً در مناطق سردسیر و ارتفاعات بارش‌ها به صورت برف باشد.

معاون توسعه پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان در خصوص خبر انتشار یافته مبنی بر درگیری کشور با سیل، افزود: خبر انتشار یافته مبنی بر معرفی شدن ایران به عنوان پربارش‌ترین کشور آسیا و اروپا کذب بوده و منبع موثقی ندارد. برخی افراد هرساله چنین مطالبی انتشار می‌دهد و از برچسب ناسا برای باورپذیر کردن ادعای خود استفاده می‌کنند، الگوها و نقشه‌های جوی ما چنین چیزی را تأیید نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر بارش بیشتر از حد معمول اتفاق بیفتد برای مدیریت آن آمادگی لازم وجود دارد؛ همانند هفته گذشته که یک هشدار زرد و یک هشدار نارنجی به صدا در آمد، به فرمانداری‌های شهرستان‌های درگیر در شمال، شرق و مرکز استان از سه روز قبل و به مردم از طریق صدا و سیما اطلاع‌رسانی شد.

کد خبر 534157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.