۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵
بی سرپناه!

«کودک کار» واژه‌ای درد آشنا است؛ دردی کهنه که می‌توان بر سر چهارراه‌ها و در نگاه خسته و رنگ پریده کودکانی که مشغول گُل فروختن یا در سطل‌های زباله‌ به دنبال پیدا کردن ضایعات هستند، مشاهده کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معصومیت و خستگی ناشی از کار ملالت‌آور در سرما و گرما از چهره‌هایشان می‌بارد؛ بزرگ مردان کوچکی که با دستان خسته و پینه بسته از تمام دنیای کودکی خود گذشته‌اند و برای خانواده خود بزرگ‌تری می‌کنند؛ حتی بعضی‌هایشان سرپناهی هم ندارند و در حاشیه‌های شهر در سرگردانند

کلانشهر کرج به واسطه نزدیکی با پایتخت با این معضل بیشتر دست و پنجه نرم می‌کند؛ سر هر چهارراه تعدادی بچه می‌بینیم که به صورت انفرادی یا گروهی مشغول به کارهایی مانند گدایی، تمیز کردن شیشه خودروها پشت چراغ قرمز، فروختن دسته‌های گل نرگس یا فروش فال هستند.

ادارات و ارگان‌های متعددی هستند که موظفند قربانیان کوچک فقر را ساماندهی و اوضاع آن‌ها را بهبود ببخشند؛ دستگاه‌هایی همچون شهرداری، بهزیستی، استانداری و … طبق قانون در مقابل این قشر مسئول هستند.

کاهش نهادهای درگیر برای رفع معضل کودکان کار

مهسا جوانی، کارشناس مدیریت شهری، در خصوص کودکان کار خیابانی، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: کودکان کار به چهار گروه تقسیم می‌شوند گروه اول کودکان فقیری هستند که شب‌ها به خانه‌هایشان برمی‌گردند و برای کمک به بهبود معیشت خانواده دست به کار می‌زنند؛ این گروه ممکن است به مدرسه بروند و معمولاً جز بزهکاران نیستند؛ گروه دوم نسبتاً افراد مستقل‌تری هستند و پیوند آنها با خانواده خود در شروع از هم گسستن است؛ آنها کمتر به مدرسه می‌روند و در آستانه ورود به بزهکاری و در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند.

وی ادامه می‌دهد: گروه سوم نیز کودکانی هستند که با خانواده‌های خود در خیابان کار می‌کنند آنها جایی برای زندگی کردن ندارند و شرایطشان با فقر و نداری گره خورده است؛ اما کودکان خیابانی کار واقعی گروهی هستند که به تنهایی در خیابان زندگی و کار می‌کنند.

این کارشناس مدیریت شهری معتقد است: برای رسیدگی به معضل کودکان کار نیاز است تعداد نهادها و اداراتی که با این موضوع درگیر هستند کاهش یابد چرا که تعدد دستگاه‌های درگیر منجر می‌شود کارها با سرعت کندتری پیش برود و در این خصوص تصمیم واحد و اشتراک نظری به دست نیاید؛ از این روند تنها وقت و هزینه دولت به هدر می‌رود و مشکل کودکان کار همچنان به قوت خود باقی است.

جوانی می‌گوید: دلیل به کار گرفتن کودکان در برخی مشاغل به دلیل ارزان بودن دستمزد کودکان است که باعث می‌شود از آنها سو استفاده شود، متأسفانه با افزایش فقر در جامعه تعداد کودکان کار نیز افزایش خواهد یافت.

مشکلات افغانستان، تکدی‌گری را دوچندان کرده است

هرچند عوامل متعددی در رابطه با کاهش و یا افزایش تعداد کودکان کار در سطح جامعه تأثیرگذار است؛ یکی از این عوامل حضور کودکان کار و تکدی‌گران اتباع خارجی است.

اسدالله حیدری، مدیرکل بهزیستی استان البرز در این خصوص می‌گوید: اخیراً در پی مشکلات به وجود آمده در کشور افغانستان مشکل تکدی‌گری کودکان در استان افزایش یافته است؛ افرادی که به صورت قانونی و غیرقانونی به کشور می‌آیند جمعیت این قشر را بیشتر می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: بحث کودکان کار و متکدیان دو موضوع جداگانه از هم هستند که گاهی باهم به تداخل می‌رسند که در همه جوامع کشور نیز به چشم می‌خورد؛ درآمد یک متکدی به مراتب بیشتر از یک کارمند دولتی و کارگر است در واقع کمک شهروندان به این قشر نوعی پاداش برای آنان محسوب می‌شود!

مدیرکل بهزیستی استان البرز خاطرنشان می‌کند: طبق بررسی‌های انجام شده تنها ۱۶ درصد از کودکان کار استان البرز ایرانی و مابقی آنها اتباع خارجی هستند. این افراد فاقد مجوز اقامت هستند و به صورت غیرقانونی وارد کشور شده‌اند و طبق دستورالعمل‌ها نمی‌توانند وارد مراکز شبانه روزی تحت پوشش بهزیستی شوند اما می‌توانند از خدمات مراکز روزانه ما بهره‌مند شوند.

حیدری ادامه می‌دهد: همچنین طبق این آمار ۹۲ درصد از کودکان کار و هشت درصد کودکان خیابانی هستند؛ کمتر از ۱۰ درصد کودکان کار دختر هستند و مابقی را پسران در بر می‌گیرند که بیشتر آن‌ها در گروه سنی ۶ تا ۱۴ سال قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به ساماندهی کودکان کار می‌گوید: اداره کل بهزیستی البرز با احتساب موارد پذیرش شده در سال‌های قبل که همچنان از مراکز تحت نظارت خدمات دریافت می‌کنند در مجموع در سال ۱۴۰۰ به تعداد ۸۹۶ نفر از کودکان کار و خیابان خدمات اراِِئه می‌کند که ۸۴۷ نفر از این تعداد مربوط به سال ۹۶ تا ۹۹ هستند.

مدیر کل بهزیستی استان البرز تاکید می‌کند: برای کودکان کار باید همه پای کار باشند، زیرا جمع‌آوری آن‌ها مشکلی را حل نمی‌کند، با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه باید به خانواده‌ها و بحث توانمندی سازی آنها توجه ویژه‌ای شود. در این راستا در نظر داریم که طرح اقدام و عمل را با کمک شهرداری و شورای اسلامی شهر کرج در این شهر اجرایی کنیم.

سالن شهید فخری زاده کرج سرپناه کودکان کار می‌شود

جواد موسوی، مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری کرج نیز در رابطه با روند ساماندهی کودکان کار در این کلانشهر می‌گوید: در راستای ساماندهی کودکان کار و با اقدامات صورت گرفته مقرر شده است که سالن شهید فخری زاده به ساماندهی کودکان کار اختصاص پیدا کند؛ این سالن تا پایان هفته جاری برای کودکان کار آماده می‌شود و ظرفیت اسکان حدود ۶۰ نفر را داراست.

وی معتقد است: برخی از افراد پس از جمع‌آوری بازهم به سطح شهر برمی‌گردند و تکدی‌گری می‌کنند که جلوگیری از این مهم خود نیازمند انجام مطالعه برای به‌کارگیری و استقلال مالی تکدی‌گران است.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری کرج ادامه می‌دهد: طی شش ماه اول سال جاری ۲۰۷ نفر متکدی از سطح شهر جمع‌آوری شدند. سیکل معیوب جمع‌آوری کودکان کار که برخی از آن‌ها نیز از سر ناچاری و یا گرفتاری در یک باند و مافیا دست به تکدی‌گری می‌زنند نیاز به ایده و طرحی نو دارد.

به گزارش ایمنا، بررسی‌ها نشان می‌دهد که ساماندهی کودکان کار به شکل سنتی و قدیمی تا به امروز نتیجه و ثمره مثبت و قابل قبولی نداشته و نیاز است تمامی دستگاه‌های متولی در راستای ارائه طرحی جدید پیش قدم شده و به جای صحبت‌های کارشناسی وارد میدان عمل شوند.

کد خبر 534042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.