تغییر گرایش‌های گردشگری در پساکرونا

پاندمی کرونا نشان داد که آینده گردشگری تغییرات قابل توجهی را متحمل خواهد شد و جهانگردان مایل خواهند بود متفاوت با گذشته از شهرهای توریست‌پذیر و جاذبه‌های آن‌ها دیدن کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، همیشه وقوع رویدادها در شهرها، خواه حوادث طبیعی یا بیماری‌های واگیر، باعث ایجاد تغییراتی پایدار در کره خاکی و حتی نحوه زندگی انسان‌ها شده است. شیوع بیماری کووید -۱۹ یکی از بزرگترین رویدادهای تاریخ بشریت به حساب می‌آید که از همان ابتدای ظهور، زندگی انسان و حتی محیط زیست را به طور قابل توجهی دستخوش تغییر کرد. در این میان، گردشگری نیز با تحولات عدیده‌ای مواجه شد چرا که مدیران قوانین سختگیرانه‌ای برای روند برقراری آن اعمال کردند. همچنین نگرش جهانگردان نیز تحت تأثیر قرار گرفت و اغلب آن‌ها طی دوران کرونا تلاش کردند به شیوه‌ای متفاوت و ایمن، بازدید از مکان‌های دیدنی جهان را خواه به صورت مجازی یا حضوری ادامه دهند. در این راستا، پیش‌بینی می‌شود که آئین گردشگری نسبت به دوران ماقبل کرونا تغییر پیدا کند و فصل جدیدی از جهانگردی را پیش روی علاقمندان قرار دهد.

توجه بیشتر به بهداشت و سلامت

بدون شک، مراکز گردشگری نسبت به گذشته خدمات بیشتری را ارائه خواهند داد تا سلامت جهانگردان را بیش از دوران ماقبل کرونا تضمین کنند. در این راستا، مقامات کشورهایی مانند اسپانیا از همان ابتدای شیوع بیماری کووید -۱۹ تلاش کرده‌اند با افزایش خدمات بهداشتی به حفظ سلامت مسافران بپردازند تا صنعت گردشگری را از رکود احتمالی نجات دهند. چنین پیش‌بینی می‌شود که حفظ سلامت گردشگران در پساکرونا از اهمیتی به مراتب بیشتر از گذشته برخوردار شود و اقداماتی پایدار نظیر افزایش سرویس‌های بهداشتی و وسیع‌سازی فضاهای داخلی برای رعایت فاصله معین مسافران از یکدیگر در این زمینه انجام شود.

ارتباط اجتماعی برای دستیابی به موفقیت بیشتر

استراتژی‌های بازاریابی و تولید محصولات و ارائه خدمات جدید از مهم‌ترین مولفه‌هایی است که در موفقیت یا شکست صنعت گردشگری نقش مهمی بر عهده دارد. بدون شک، گردشگران بسیاربیشتر از سایرین از نقص‌های موجود در ارائه خدمات آگاه هستند ضمن اینکه پس از بازدید از یک مکان، ایده‌هایی در سر می‌پرورانند که پیاده‌سازی آن‌ها می‌تواند به بهبود هر چه بهتر وضعیت جاذبه‌های شهر کمک کند، بنابراین پیش‌بینی می‌شود که مدیران مراکز گردشگری در آینده از طریق برگزاری ارتباط بهتر با مسافران، برای برآورده کردن هر چه بیشتر نیازهای آن‌ها بکوشند و خدمات بیشتری در اختیار آنان قرار دهند.

ایجاد مقاصدی برای گردشگری در تمام طول سال

در بیشتر شهرهای توریست‌پذیر جهان، جاذبه‌های گردشگری تنها در فصول یا حتی روزهای خاصی از سال قابل دسترسی است و در نتیجه سفر به آن‌ها در سایر فصل‌های سال حس رضایتمندی را میان گردشگران به حداقل می‌رساند. به عنوان مثال رونق گردشگری در بسیاری از شهرهای جهان به سواحل دریایی و آب‌های گرم مربوط می‌شود و به همین دلیل، تنها جهانگردان را در هوای گرم به سمت خود فرا می‌خواند. در این شهرها به هنگام سرد شدن هوا خدمات ویژه‌ای برای بازدید از سواحل و دریاها در اختیار گردشگران قرار نمی‌گیرد که در نتیجه، صنعت گردشگری طی فصول سرد با رکود مواجه می‌شود. شهرهای مختلف در گردشگری پسا کرونا می‌توانند با افزایش ایجاد مکان‌های دیدنی و مقاصد گردشگری در سراسر شهرهای توریست‌پذیر جهان، خدمات خود را در تمام روزهای سال در اختیار مسافران قرار دهند.

افزایش قابلیت گردشگری برای همه

جمعیت جوامع سالمند در جهان با سرعتی باور نکردنی رو به افزایش است و همین امر، مدیران را به بازطراحی شهرها، سازگار با نیازهای این گروه آسیب‌پذیر سوق داده است. قابلیت دسترسی فضاهای عمومی از طریق ایجاد پیاده‌راه‌های وسیع و همچنین بهبود وسایل نقلیه و افزایش سطوح شیب‌دار از مهم‌ترین اقداماتی است که در بسیاری از شهرهای جهان اعمال شده است. بدون شک سالمندان در صنعت گردشگری نیز بیش از گذشته مورد توجه مدیران قرار خواهند گرفت و زیرساخت‌های جاذبه‌های دیدنی شهرهای توریست‌پذیر، سازگار با نیاز این افراد تغییرات قابل توجهی را متحمل خواهد شد. البته در بخش گردشگری تنها دسترسی افراد مُسن مورد توجه نخواهد بود بلکه قابلیت تردد راحت به سمت جاذبه‌ها، سفر را برای تمام افراد با هر توانایی و نیازی رضایت‌بخش خواهد کرد.

ترویج دورکاری و افزایش گردشگری در جهان

از آنجا که طی دوران کرونا، دورکاری به روندی دائمی در میان بسیاری از مردم جهان تبدیل شد، بنابراین پیش‌بینی می‌شود که گردشگری نیز از مزایای آن بهره‌مند شود. در واقع، افراد علاقمند به سفر که تا پیش از این به علت مشغله‌های کاری زیاد و ضرورت حضور در محل فعالیت خود موفق به سفر نشده‌اند، اکنون می‌توانند به بازدید از جاذبه‌های سراسر دنیا بپردازند و به طور همزمان فعالیت‌های کاری خود را تنها از طریق تلفن همراه یا لپ تاپ انجام دهند. بدون شک، این روند تأثیر زیادی بر گردشگری خواهد گذاشت و رونق دوباره‌ی آن را در پسا کرونا در پی خواهد داشت.

کد خبر 534003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.