اهمیت رشته رادیولوژی در تعیین روند درمان بیمار

تکنولوژی پرتوشناسی یا همان رادیولوژی یکی از رشته های پرطرفدار پیراپزشکی است. کارشناس این رشته با انواع پرتوهای فراصوتی، رادیویی، ایکس، گاما، بتا، آلفا و سایر آن‌ها و تاثیر این پرتوها در حوزه تشخیص آشنا می‌شود. اهمیت این رشته در تشخیص بیماری است و نقش مهمی را در روند درمانی بیمار خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تکنولوژی پرتوشناسی یا همان رادیولوژی یکی از رشته‌های پرطرفدار پیراپزشکی است و همان طور که از نامش پیدا است این رشته با رشد تکنولوژی رشد پیدا می‌کند و یک کارشناس رادیولوژی باید خود را با تکنولوژی به‌روز نگه دارد. کارشناس این رشته با انواع پرتوهای فراصوتی، رادیویی، ایکس، گاما، بتا، آلفا و سایر آن‌ها و تأثیر این پرتوها در حوزه تشخیص آشنا می‌شود.

اهمیت این رشته در تشخیص بالینی است، بنابراین تکنولوژیست نقش مهمی را در روند درمانی بیمار ایفا می‌کند، زیرا پزشک معالج بر اساس گرافی‌های گرفته شده توسط رادیو تکنولوژیست نقشه درمانی بیمار را تعیین می‌کند.

باید بدانیم با گسترش علم رادیولوژی انسان توانست به اعماق بدن راه پیدا کند و اجزای آن را ببیند و بررسی کنند. علم رادیولوژی در سال‌های گذشته به سرعت پیشرفت کرده و به پزشکان امکان تشخیص بیماری‌ها و اجزای درون بدن را داده است برای اینکه بتوان از این علم استفاده کرد، نیاز به تخصص در این زمینه وجود دارد که باید در رشته تکنولوژی پرتوشناسی آموزش‌های لازم به افراد متخصص داده شود.

دانشجویان رشته رادیولوژی اول از همه باید دروس پایه مانند فیزیک آناتومی و فیزیولوژی را مطالعه کنند و بعد از آن دروس تخصصی تصویربرداری پزشکی را بیاموزند، همچنین باید با دستگاه‌های تصویربرداری و نحوه کار با آنها آشنا شوند و در دو سال کاردانی تصویربرداری دریافت کنند.

تصویربرداری‌ها چند نوع است که بعضی از آنها ساده مانند تصویربرداری از دست و پا و انگشتان است، اما تصویر برداری از سیستم گوارش، عروق و ادرار کار نسبتاً سختی است و دانش ویژه‌ای نیاز دارد، همچنین این افراد کار با دستگاه‌های M.R.I و C.P را نیز می‌آموزند.

نقش اشعه ایکس در رادیولوژی

در رشته رادیولوژی با استفاده از اشعه ایکس و امواج پرتوهای مختلف به درمان و تشخیص‌های متنوع می‌پردازند. هدف رشته رادیولوژی تربیت متخصصانی است که هم با دستگاه‌های تصویربرداری پزشکی آشنا شوند و هم بتوانند در زمینه‌های پزشکی فعالیت مناسب داشته باشند. تصویربرداری در رادیولوژی به سه روش پرتوهای یونیزان، پرتوهای غیر یونیزان و پزشکی هسته‌ای انجام می‌شود.

وظایف کارشناس رادیولوژی چیست؟

رادیولوژیست هم مانند کارشناس هر رشته دیگری وظایفی دارد و فردی که در رشته رادیولوژی تحصیل می‌کند و در ادامه به عنوان تکنسین رادیولوژی مشغول به کار می‌شود باید وظایف مختلفی را انجام دهد؛ از جمله این وظایف می‌توان به تنظیم و نگهداری تجهیزات دستگاه رادیوگرافی، عکس‌برداری دقیق از نقاط بدن بیمار بر اساس درخواست پزشک معالج، آماده کردن دستگاه‌های تصویربرداری، مراقبت از بیماران در برابر اشعه در هنگام تصویربرداری، رادیوگرافی و تعیین وضعیت بیمار و تهیه گزارش بعد از تصویر برداری اشاره کرد.

رادیولوژیست با داشتن مدرک کاردانی و کارشناسی باید کار اجرایی انجام دهد. فردی که دارای مدرک کاردانی در این رشته است بیشتر تصویربرداری‌های ساده مانند تصویربرداری از دست و پا انگشتان را انجام می‌دهد و افرادی که کارشناس هستند در این زمینه باید تصویربرداری پیشرفته‌تر یعنی تصویربرداری از دستگاه گوارش را انجام دهند، کار با دستگاه‌های توموگرافی در حیطه فعالیت‌های کارشناسان این رشته است.

محیط‌هایی که این افراد می‌توانند در آن کار کنند شامل مؤسسه‌های تصویری‌نگاری و بیمارستان‌ها است که به عنوان مسئول آماده کردن دستگاه‌ها، انجام اعمال رادیولوژی، ظهور و ثبت تصاویر رادیوگرافی است.

توانایی‌های لازم یک کارشناس رادیولوژی

محیطی که کارشناس رادیولوژی باید در آن کار کند شامل بیمارستان‌ها و مراکز رادیولوژی و پرتودرمانی است و به خاطر نوع محیط کار این افراد، او باید شخصیتی داشته باشد که بتواند با بیماران ارتباط برقرار کند. همین طور باید دروسی را که به صورت تئوری در دانشگاه می‌آموزد را بتواند در کار عملی به کار گیرد و در دروس زیست‌شناسی، ریاضی و فیزیک قوی باشد. اهمیت درس ریاضی و فیزیک در این رشته به قدری است که برخی معتقدند که باید از رشته ریاضی فیزیک افراد وارد رشته رادیولوژی شوند. در صورت ضعیف بودن افراد در دروس ریاضی و فیزیک ممکن است در انجام تصویربرداری اشتباهات فاحش رخ دهد که قطعاً خطرات جبران‌ناپذیری به بار خواهد آمد.

رشته رادیولوژی یا همان تکنولوژی پرتوشناسی از نظر بازار کار و فرصت شغلی جایگاه نسبتاً خوبی دارد، زیرا بیمارستان‌های دولتی و خصوصی و مراکز تصویربرداری به افراد متخصص در زمینه رادیولوژی نیاز دارند. فارغ‌التحصیلان این رشته در مقطع کاردانی هم می‌توانند مشغول به کار شوند و انجام امور اجرایی را به عهده داشته باشند. همچنین افراد رادیولوژیست می‌توانند به فعالیت و استخدام در کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها و همچنین مراکز تصویربرداری مشغول به کار شوند. اگر افراد تجربه و سرمایه مورد نیاز را داشته باشند، می‌توانند به صورت خصوصی مرکز رادیولوژی و تصویربرداری تأسیس کنند.

کد خبر 533970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.