تهیه طرح‌های راهبردی در دستور کار مدیریت کلان کشور باشد

یک دکترای طراحی شهری گفت: توجه به پتانسیل‌ها و جلوگیری از تحمیل و بارگذاری بیش از اندازه بر زیرساخت‌های شهری از امتیازهای تهیه طرح با دیدگاه و روش راهبردی است که در صورت توجه، بسیاری از معضلات شهری ایجاد نخواهد شد.

حسن سجادزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شرط موفقیت طرح‌های شهری توجه به همه ابعاد و جنبه‌ها است به نحوی که تمامی مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، مدیریتی و قانونی مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه امروزه بیشتر کالبد و جنبه مهندسی طرح‌ها و پروژه‌های شهری مدنظر است، افزود: یکی از راهکارهای مؤثر برای هدف قرار دادن مسائل غیرکالبدی، تهیه برنامه‌های راهبردی است، چرا که این طرح‌ها توسعه همه جانبه شهر را در بر می‌گیرد و همه مسائل و جنبه‌های شهری را لحاظ می‌کند که معمولاً برای هر شهری به صورت جداگانه تهیه می‌شود.

این دکترای طراحی شهری تصریح کرد: از جمله مسائلی که موجب شکست طرح‌های شهری می‌شود، پیروی از قواعد و ضوابط یکسان است. یکی از مزیت‌های طرح‌های راهبردی توجه به مسائل بومی و شرایط خاص هر شهر محسوب می‌شود، بنابراین طرح‌ها در صورتی که در نظام برنامه‌ریزی شهری کارآمد تهیه و اجرایی شود، می‌تواند بسیاری از مشکلات طرح‌های قدیم شهر مثل طرح جامع و طرح تفصیلی را برطرف کند.

وی با تاکید بر اینکه فراهم آوردن بسترهای قانونی و مدیریتی و تغییر در نظام برنامه‌ریزی شهری بسیار اهمیت دارد و صرف تهیه طرح‌های راهبردی نمی‌توان انتظار داشت مسائل و معضلات شهری حل شود، افزود: به منظور تهیه طرح‌های راهبردی، شناسایی ویژگی‌های مختص هر شهر و روند توسعه بر مبنای یک محور مشخص اهمیت زیادی دارد که در این صورت مطالعات وضع موجود، شناسایی ظرفیت‌ها و مطالعه تاریخ شهر باید به دقت انجام بگیرد تا طرح تهیه شده واقع‌بینانه باشد.

سجادزاده گفت: توجه به پتانسیل‌ها و جلوگیری از تحمیل و بارگذاری بیش از اندازه بر زیرساخت‌های شهری از امتیازهای تهیه طرح با دیدگاه و روش راهبردی است که چنانچه مورد توجه قرار بگیرد، بسیاری از معضلات شهری ایجاد نخواهد شد.

وی ادامه داد: بهتر است اینگونه طرح‌ها و تسهیل فرآیند تهیه و پیاده‌سازی آن در دستور کار مدیریت شهری و مدیریت کلان کشور قرار گیرد تا با اصلاح نظام مدیریتی و برنامه‌ریزی امکان اجرا و پیاده‌سازی طرح‌های راهبردی فراهم شود.

کد خبر 533762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.