تداوم افت و خیز در بازار جهانی فلزات

پس از اثرگذاری رشد جهانی قیمت نفت و کمبود برق در برخی مناطق چین، بازار فلزات در هفته گذشته نیز با اتفاقات جدیدی رو به رو شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که، پرویز امانیان، تحلیلگر بازار جهانی فلزات در اختیار این رسانه قرار داده است: پس از اثرگذاری رشد جهانی قیمت نفت و کمبود برق در برخی مناطق چین، بازار فلزات در هفته گذشته نیز با اتفاقات جدیدی رو به رو شد.

آلومینیوم از جمله فلزات پایه‌ای بود که هفته گذشته با اصلاح قیمتی مواجه شد و قیمت آن در پایان معاملات هفته گذشته در بورس فلزات لندن با افت قابل توجه مواجه شد، به طوری که این کاهش قیمت بیشتر در بازارهای فیزیکی اروپا و آمریکا قابل مشاهده بود.

اگرچه این فلز به دلیل نقش پررنگ در پروسه انتقال انرژی و نیاز روز افزون به آن در کانون توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است، اما رویترز روز جمعه گزارش داد که پیش بینی‌ها مبنی بر حذف عوارض صادراتی آلومینیوم روسیه که احتمال تقویت عرضه را به همراه دارد، سبب افت قیمت آلومینیوم شده است.

از مس که مهم‌ترین فلز مهم این گروه است خبر می‌رسد که نشانه‌های کاهش تقاضای چین نمایان شده است. افزایش ۲۰ درصدی موجودی انبارهای تحت نظارت بورس شانگهای و افت شاخصPMI تولید چین از جمله این موارد بود. شاخص رسمی مدیران خرید یا PMI چین که به بررسی میزان فعالیت شرکت‌های بزرگ صنعتی این کشور اشاره دارد در اکتبر ۴۹.۲ و در سپتامبر ۴۹.۶ بود.

در حالی که اعداد کمتر از ۵۰ نشان دهنده رکود فعالیت‌ها است، همین شاخص برای شرکت‌های کوچک‌تر بالای ۵۰ گزارش شد و بنابراین فعالیت این شرکت‌ها مناسب‌تر بود.

در مقابل، اخبار بخش عرضه مس هم قابل توجه است و شاید تا حدودی اخبار مربوط به کاهش تقاضا را خنثی کند. گزارش‌های اخیر حاکی است، دو غول بزرگ معدنی در شیلی- بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان- به ترتیب با افت ۱۶ و ۱۲.۲ درصدی تولید در ماه سپتامبر مواجه شده‌اند.

از طرفی رویترز نیز به شواهدی اشاره کرده که نشان می‌دهد «فدرال رزرو» قصد افزایش فوری نرخ بهره در آمریکا را ندارد. قیمت نقدی پیشنهادی مس در پایان معاملات گذشته بورس لندن ۹۷۴۰ دلار در هر تن شد، در حالی که قیمت آلومینیوم ۲۴۹۰ دلار، روی ۳۲۲۹ دلار و سرب ۲۳۹۵ دلار بود. آلومینیوم در اکتبر امسال ۳۱۶۸ دلار را هم به خود دیده بود.

کد خبر 533712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.