سپاهان بالاتر از پرسپولیس است/ تارتار، برگ برنده ذوب‌آهن

"بهترین تصمیم ذوب‌آهن انتخاب مهدی تارتار است. سپاهان مدعی اول قهرمانی و بالاتر از پرسپولیس است."

به گزارش خبرنگار ایمنا دربی اصفهان همواره یکی از حساس‌ترین بازی‌های لیگ، به خصوص برای اصفهانی‌های طرفدار سپاهان و ذوب‌آهن بوده است. این مسابقه رقابت بین دو تیم، با سوابق درخشان است که این شهر را به یکی از کانون‌های اصلی ورزش فوتبال ایران تبدیل کرده‌اند. به بهانه برگزاری آخرین دربی اصفهان بین تیم سپاهان و ذوب‌آهن که با برد سبزپوشان ذوب‌آهنی به پایان رسید، با احد جمشیدیان، کارشناس فوتبال گفت‌وگویی داشته‌ایم که در زیر می‌خوانید:

بازی دربی اصفهان بین سپاهان و ذوب‌آهن را چه طور دیدید؟

بازی در نیمه اول به شکل پایاپایی بین دو تیم پیش رفت و دو تیم سعی کرده بودند راه‌های نفوذ حریف را مسدود کنند تا موقعیتی به حریف ندهند. مقدار کمی کفه ترازو در نیمه اول به سمت سپاهان بود. در نیمه دوم با تغییراتی که ایجاد شد تا حدودی روند بازی پایاپای مانده بود اما در یک موقعیت خیلی خوب ذوب آهن به گل رسید و بعد از این گل اتفاقاتی افتاد که جریان بازی را تغییر داد و به طور کلی می‌تواند بازی را به قبل گل ذوب آهن و بعد از آن تقسیم کرد. اخراج جلاالدین علی محمدی در یک صحنه‌ای که به طور کامل مشخص نبود، در روند بازی بسیار تأثیر گذاشت. سپاهان چند موقعیت داشت اما در ضد حمله‌ها، تیم ده نفره‌ای که نفوذ می‌کند موقعیت‌های زیادی به حریف می‌دهد. ذوب آهن حتی می‌توانست گل دوم و سوم را بزند. در مجموع فکر می‌کنم که کلید بازی اخراج علی محمدی بود که اگر رخ نمی‌داد، سپاهان می‌توانست به بازی برگردد.

نظرتان در مورد پنالتی از دست رفته سپاهان چیست؟ آیا با گل شدن این پنالتی روند بازی به سود سپاهان پیش می‌رفت؟

بازی پایاپایی بین دو تیم بود و اگر سپاهان در پنالتی به گل می‌رسید، روند بازی به سود سپاهان می‌شد، همان طور که وقتی ذوب آهن به گل رسید کنترل بازی را به دست گرفت. سجاد شهباززاده در چند فصل اخیر پنالتی‌های خوبی را وارد دروازه کرده است اما گل نشدن توپ نیز بخشی از بازی است. با این حال من تأثیر اخراج علی محمدی در روند بازی را بیشتر از گل نشدن این پنالتی می‌بینم.

ذوب آهن از سال ۹۳ تا این بازی نتوانسته بود در دربی اصفهان به پیروزی برسد، کلید این برد را در چه چیزی می‌بینید؟

انتخاب مهدی تارتار یک انتخاب هوشمندانه برای ذوب آهن بود. مطمئناً ذوب آهن در این فصل شاید تیم مدعی قهرمانی نباشد اما مشکلات چند فصل اخیر را نیز نخواهد داشت، نه به دلیل این دو برد بلکه به دلیل عمل کرد فنی این تیم. قطعاً فصل خوبی پیش روی ذوب آهن است و می‌توانند در نیمه بالای جدول باشند.

روند مهدی تارتار در ذوب‌آهن چه طور بوده است؟

بودجه ذوب‌آهن یک بودجه معمولی است، مهدی تارتار بودجه زیادی در اختیار نداشته است اما تغییرات زیادی به وجود آورده است و یک تیک یک دست را تشکیل داده است. در یک دهه گذشته که مهدی تارتار در قامت یک مربی فعالیت داشته است، همیشه تیم‌هایی داشته رو به جلو، منظم و قابل احترام که اصول دفاعی را خوب رعایت می‌کردند. به نظرم در این سه بازی که ذوب آهن داشته است رمز موفقیتشان اصول خوب دفاعی است که همیشه در تیم‌های مهدی تار تار می‌بینیم.

در مقایسه بین مهدی تارتار و محرم نوید کیا، کفه ترازو سمت کدام مربی سنگینی می‌کند؟

محرم نویدکیا عملکرد خوبی در سال گذشته داشت اما برای اینکه عمل کرد محرم را بتوانیم آنالیز کنیم زود است و حداقل باید ۱۰ سال به وی مهلت دهیم و در سه یا چهار باشگاه با جایگاه‌های مختلف کار کند. وقتی یک مربی در یک باشگاه با مشکلات زیاد مالی و مدیریتی کار می‌کند و حمایتی نمی‌شود، به عنوان یک مربی ناموفق از آن مربی یاد می‌شود یا برعکس ممکن است در یک باشگاه با بهترین مهره‌ها و بودجه و حمایت عالی مربیگری کنید که آب در دل تیم و مربی مکان نخورد را به عنوان مربی موفق یاد کرد. مربی باید جایگاه چند تیم را تغییر دهد و تیم‌های پایین، میانه و بالای جدولی هم داشته باشد تا بتوان در مورد عمل کرد و بار فنی‌اش صحبت کرد. محرم برای سال اول فوق‌العاده بود و عمل کرد بسیار عالی داشت. ما برای سنجش محرم هیچ متر و معیاری جز سال گذشته نداریم و کار محرم برای آن یک سال عالی بود.

مهدی تارتار بیش از یک دهه است که در فوتبال ما مربی است. تارتار هیچ وقت تیم ته جدول و صدر جدولی نداشته است و معمولاً در تیم‌های معمولی لیگ با یک بودجه معمولی با بازیکنان معمولی و یک دست حضور داشته است، اما همیشه تیم‌های قابل احترامی داشته است و نتایج کم نوسانی را کسب کرده است. به نظرم تارتار یکی از با ثبات ترین مربیان فوتبال ما بوده است و به اعتقاد من در حال حاضر مهدی تارتار می‌تواند هدایت یک تیم مدعی را به دست بگیرد و در سال آینده به سمت تیم‌های صدر جدولی برود و شانس خود را برای کسب عنوان قهرمانی محک بزند.

وضعیت تیم ذوب‌آهن امسال نسبت به لیگ سال گذشته را چه طور می‌بینید؟

مشکلات مدیریتی که ذوب آهن در سه چهار سال گذشته داشته است هنوز پا برجاست و در حال حاضر با سرپرست اداره می‌شود و هیأت مدیره کامل نیست و مشکلات مدیریتی به وفور در این چندسال داشته‌اند، مشکلاتی که در دورانی که ذوب آهن یکی از قطب‌های فوتبال ایران بود وجود نداشت. تنها برگ برنده ذوب‌آهن در این فصل یک انتخاب درست بوده آن هم هدایت این تیم به دست تارتار است. این سرمربی با تصمیماتی که گرفته است تقریباً ۷۰ درصد کار را پیش برده است.

آیا تیم ذوب‌آهن در نیم فصل تغییر خواهد کرد یا خیر؟

فکر نمی‌کنم این ذوب‌آهن برای یک فصل بسته شده باید. مربی ذوب‌آهن تیم چهاردهم جدولی را تحویل گرفته است و قطعاً امسال، سال ثبات خواهد بود. اگر اتفاقات به نفع ذوب آهن رقم بخورد و لیگ مدعیان کمی داشته باشد ممکن است در نیم فصل به این نتیجه برسند که شاید تیم پتانسیل این را دارد که برای سهمیه آسیا بجنگد. قطعاً در ادامه راه این باشگاه است که باید همکاری کند و بودجه خودش را در اختیار تیم بگذارد و با تقویت تیم مسیری که قرار بوده در سال دوم بروند با تغییر تیم در سال اول طی کنند. البته به نظرم این کار سخت و بعید است.

وضعیت تیم سپاهان را چه طور می‌بینید؟ آیا سپاهان امسال قهرمان لیگ است؟

سپاهان تقریباً ثبات خوبی داشته است، اما چند بازیکن و مهره کلیدی خود را از دست داده است بخصوص جدا شدن پیام نیازمند از تیم سپاهان، برای پیام نیازمند هیچ جایگزینی در فوتبال ما وجود ندارد و پیام در این چند فصل حضورش در سپاهان فوق‌العاده بود. در بقیه پست‌ها نیز نفراتی رفته‌اند، اما جایگزین‌های خوبی به تیم اضافه شده است و در کل ۹۰ درصد تیم حفظ شده است. سپاهان کادر فنی فوق‌العاده بادانش و با انگیزه در اختیار دارد. مدیریت محمدرضا ساکت که نیازی نیست در مورد آن صحبتی شو و بر همگان مشخص است. سپاهان فصل گذشته را به عنوان مدعی شروع نکرد و به مرور کیفیت این تیم به قدری خوب شد که در میانه راه به مدعیان اصلی اضافه شد اما سپاهان قبل از شروع لیگ یکی از مدعیان اصلی قهرمانی لیگ است و الان سپاهان تبدیل شده به مدعی اصلی قهرمانی حتی بالاتر از پرسپولیسی که پنج دوره قهرمانی دارد. تمام تیم‌ها یا دید اینکه با قهرمان لیگ بازی می‌کنند رو به روی سپاهان بازی می‌کنند که کار را مقداری سخت می‌کند و گرفتن کامل تمام امتیازات مقدار دشوار است. با وجود این باخت باز هم من معتقد هستم سپاهان مدعی اصلی قهرمانی است زیرا تمام ابزار و شرایط مورد نیاز را در اختیار دارد. درست است سپاهان سه هفته ابتدایی را با برد شروع کرد اما از نظر کیفی آن کیفیتی که از محرم و تیمش انتظار می‌رفت نبود و خود محرم نیز بارها در مصاحبه‌اش گفته بود بردیم ولی آن چیزی که می‌خواستیم نبودیم. سپاهان این باخت را نیاز داشت تا به کیفیت اصلی خود برسند. سپاهان با صدر فاصله‌ای ندارد و این یک امتیاز را می‌تواند به راحتی جبران کند.

کد خبر 533468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.