استقبال سرد از وام مسکن

مهمترین عناوین روزنامه‌های اقتصادی امروز _شنبه ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۰_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «استقبال سرد از وام مسکن» به بررسی آرایش منطقه‌ای معاملات آپارتمان در تهران پرداخت و نوشت: وام‌های جدید مسکن مطابق پیش‌بینی کارشناسی، با «استقبال سرد» در تهران روبه‌رو شد. بررسی نبض معاملات خرید آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه نشان می‌دهد خریدها در جنوب شهر طی مهر ماه با رکود سنگین‌تر از مناطق بالا مواجه شد. اگر وام‌ها قابلیت استفاده در بین خانه‌اولی‌ها را داشت، حجم معاملات با رشد مثبت همراه می‌شد. این وام‌ها برای خرید آپارتمان در پایین‌شهر، یکی از دو شرایط بدیهی را ندارد و برای استفاده در مناطق متوسط رو به بالا نیز فاقد شرط دیگر است. مراجعه متقاضیان وام‌دار به بنگاه‌ها زیاد شده؛ اما خروجی، ضعیف است.

رصد وضعیت بازار مسکن در مناطق مختلف شهر تهران حاکی از استقبال سرد از وام جدید مسکن در پایتخت است. اواخر شهریور ماه بود که خبر دو برابر شدن سقف وام خرید مسکن در کشور منتشر شد و به دنبال ابلاغ آن به شعب بانک عامل مسکن حدود دو هفته پس از انتشار این خبر، حدود یک ماه است که شرایط برای دریافت این وام از سوی متقاضیان خرید خانه فراهم شده است.

با این حال تحقیق میدانی از وضعیت معاملات مسکن در مناطق بیست و دوگانه شهر تهران در مهر حاکی از این است که استقبال از وام مذکور تقریباً در تمام نواحی بازار سرد بوده است. در حالی که سرمای حاکم بر معاملات مسکن در اولین ماه پاییزی در همه نقاط شهر حاکم بود، اما مقایسه وضعیت مناطق به تفکیک نشان می‌دهد میزان افت معاملات در جنوب شهر به مراتب بیشتر از مناطق نیمه شمالی شهر (مناطق یک تا پنج) بوده است. در مهر ماه معاملات در نیمه جنوبی شهر در حالی ۳۱ درصد نسبت به شهریور افت کرد که میزان افت ماهانه معاملات در شمال شهر ۲۹.۷ درصد بوده است.

این آمار نشان می‌دهد افزایش سقف وام مسکن بر خلاف تصور سیاست گذاران، حتی در نواحی ارزان‌قیمت بازار مسکن نیز منشأ اثر نبوده و به رشد معاملات منجر نشده است. در واقع در مناطق نیمه جنوبی شهر تهران نیز در مهرماه وام جدید مسکن که سقف آن برای زوجین به ۴۰۰ میلیون تومان افزایش یافته و امکان انضمام وام جعاله ۸۰ میلیون تومانی نیز در ازای خرید اوراق به آن وجود دارد، موجب تحرک بیشتر متقاضیان خرید در بازار نشده است.

استقبال سرد از وام مسکن

روزنامه جهان صنعت در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فرمول حمایت از تولید» به بررسی اظهارات رئیس جمهور پرداخت و نوشت: بانک‌ها حق تعطیلی واحدهای تولیدی را به خاطر مطالباتشان ندارند»؛ این تازه‌ترین خطابه رئیس دولت سیزدهم در حمایت از بنگاه‌های اقتصادی است. آمارها نشان می‌دهد که نظام بانکی ایران سهم ۹۰ درصدی در تأمین مالی بخش تولید دارد و تقریباً همه واحدهای صنعتی، خدماتی و کشاورزی نقدینگی مورد نیاز خود را از بانک‌ها می‌گیرند.

شیوه اعطای تسهیلات نیز چنین است که نظام بانکی ملک یک واحد تولیدی و یا خود بنگاه را به عنوان وثیقه تسهیلات دریافت می‌کند تا در صورت عدم بازپرداخت به موقع وام، اختیار لازم برای به تملک درآوردن واحد تولیدی را داشته باشد. به باور کارشناسان یکی از اشکالات اصلی در اقتصاد ایران این است که نظام بانکی بزرگ‌ترین منبع پولی برای تولید محسوب می‌شود و رونق کسب‌وکارها در گرو میزان منابعی است که بانک‌ها در قالب وام و تسهیلات روانه بازارها می‌کنند.

مسؤولیت بزرگی که نظام سیاستگذاری در ایران بر دوش شبکه بانکی گذاشته با دو نتیجه مشخص همراه بوده است؛ نخست رشد بنگاه‌داری بانک‌ها که مسیر ایجاد نقدینگی و روانه کردن آن به سمت بازارهای اقتصادی و ایجاد نوسانات قیمتی در آنها را هموار کرده و دوم شکست تولید، رکود اقتصادی و استعمار منابع کشور توسط بانک‌هاست. اما در صورتی که قرار باشد نظام بانکی تاوان همه ناکارآمدی‌های مدیریتی را بدهد، با یک بنگاه اقتصادی بیمار روبه‌رو خواهیم شد که برای درمان بیماری‌اش راهی جز استقراض از بانک مرکزی نخواهد داشت که هزینه این بیماری نیز از طریق افزایش تورم و از جیب جامعه پرداخت خواهد شد.

استقبال سرد از وام مسکن

روزنامه تجارت در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سناریوهای کمک به دهک‌های پایین» به بررسی پرداخت و نوشت: روند شتابان تورم و گرانی این روزها همچون روال گذشته داد همه را درآورده و آش به اندازه‌ای شور شده که مسئولان نیز تحمل این شرایط را نداشته و لب به اعتراف گشوده‌اند. وضعیت به گونه‌ای بحرانی است که در جای جای کشور از رئیس جمهور و دولتمردان تا نماینده مجلس و از سوی دیگر عامه مردم از کارگر، کارمند، معلم، استاد دانشگاه و دیگر اقشار جامعه از گرانی‌ها می‌نالند و همگی اتفاق نظر دارند که ادامه روند کنونی موجب ساقط شدن بخش عظیمی از جامعه در تأمین حداقل نیازهای ضروری زندگی است، به همین خاطر سناریوهای مختلفی سوی صاحب نظران برای نجات اقشار آسیب پذیر و به اجرا درآوردن شیوه‌های مختلف کمک‌های معیشتی مطرح می‌شود. روزنامه تجارت در این شماره سناریوهای مختلفی که از سوی بخش‌های کارگری و کارفرمایی، نمایندگان مجلس و سایر صاحب‌نظران حوزه اقتصاد مطرح شده را بررسی می‌کند.

یکی از جدی‌ترین چالش‌ها، نظام معیوب توزیع است که باعث می‌شود عده‌ای با استفاده از احتکار و دلالی به سودهای کلان برسند. این در حالی است که به علت بالا رفتن قیمت‌ها، بخش بزرگی از مردم توان خرید ندارند که چرخه اقتصاد را معیوب می‌کند. در این رابطه عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به اینکه میزان مصرف لبنیات در کشور بسیار کاهش پیدا کرده گفت: از این‌رو مجلس با هدف حمایت از دهک‌های پایین جامعه برنامه‌هایی در جهت افزایش توان خرید کارمندان، کارگران و بازنشستگان دارد. رحمت الله نوروزی گفت: در پی تزریق نقدینگی به مردم نیستیم به همین دلیل برای افزایش توان خرید مردم در آینده نه چندان دور بن خرید کالا به اقشار پایین جامعه اعطا خواهد شد تا بتوانند مایحتاج سفره خود را تأمین کنند. وی در پاسخ به اینکه سرنوشت مصوبه شیر مدارس به کجا رسید؟ گفت: اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی در بودجه سال ۹۸ برای توزیع شیر رایگان مدارس تخصیص داده شد. اما به‌دلیل شیوع بیماری کرونا این طرح اجرایی نشد و ما امیدواریم که با بازگشایی مدارس این طرح اجرایی شود.

استقبال سرد از وام مسکن

روزنامه اقتصادی امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گرانی نهاده‌ها و خشکسالی چالش بزرگ گندم کاران» به بررسی علت نیاز کشور به واردات ۵/۷ میلیون تن گندم در سال جاری برای تأمین نان مردم پرداخت و نوشت: گندم یکی از قدیمی‌ترین گیاهانی است که انسان کشت کرده و مورد استفاده قرار داده است. منشأ گندم حوزه مدیترانه و کشور فلسطین و سوریه بوده و از این مکان‌ها به ایران بزرگ قدیم و ترکیه کنونی منتقل شده و سپس در قاره‌های دیگر منتشر شده است. گندم به خانواده پوآسه تعلق دارد. حدود ۶۰۰۰ گونه گندم در جهان وجود دارد و از مناطق خیلی گرم گرفته تا مناطق خیلی سرد کشت می‌شود یا قابل کشت است. این گیاه بیشترین سطح کشت را در دنیا دارد و غذای اصلی انسان‌ها را تشکیل می‌دهد.
سطح زیر کشت گندم در دنیا بیش از ۲۵۰ میلیون هکتار است و تولید کل آن در جهان بیش از ۵۰۰ میلیون تن گزارش شده. متوسط عملکرد آن در جهان در هر هکتار بیشتر از ۲ هزار کیلوگرم است.

کشورهای عمده تولید کننده گندم جهان دانمارک، هلند، فرانسه، بلژیک و آلمان و کشورهای عمده صادرکننده آن دانمارک، هلند، فرانسه، بلژیک، آمریکا، استرالیا، کانادا، آرژانتین و عربستان هستند.

متوسط مصرف سرانه گندم در جهان ۱۳۰ کیلوگرم و در ایران ۲۲۰ کیلوگرم است. سطح زیر کشت این گیاه در ایران تقریباً ۶.۵ میلیون هکتار است که ۴.۲ میلیون هکتار آن با کشت دیم و ۲.۳ میلیون هکتار آن با کشت آبی عمل می‌آید. متوسط تولید گندم در ایران بیش از ۲ هزار کیلوگرم در هکتار گزارش شده است. بر اساس آمارهای جهانی، میانگین عملکرد گندم ایران نسبت به میانگین جهانی و برخی کشورهای همسایه مانند ترکیه کمتر است. شاید دلیل عمده این باشد که درصد زمین‌های زیرکشت گندم دیم بیشتر از آبی است و همین موضوع باعث کاهش میانگین عملکرد گندم در ایران می‌شود. همچنین مدیریت‌های ناصحیح و اجرای برنامه‌های کودی و عدم حمایت‌های دولتی و کمبود آموزش در این زمینه باعث شده که عملکرد گندم ایران نسبت به سایر کشورها پایین باشد.

استقبال سرد از وام مسکن

کد خبر 533432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.