دولت با فروش اوراق کسری بودجه را جبران خواهد کرد

یک اقتصاددان گفت: اکنون که دولت به دلیل تحریم‌های نفتی، دلارهای حاصل از فروش آن را در اختیار ندارد، برای جبران کسری بودجه به جز دریافت مالیات و یا فروش اوراق، راهکاری در اختیار ندارد، بنابراین در شرایط فعلی فروش اوراق بهترین انتخاب برای حل این مشکل است.

فرشاد پرویزیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: دولت با فروش اوراق می‌تواند به راحتی کسری بودجه را بدون استقراض از بانک مرکزی حل کند. درآمد ارزی کاهش قابل توجهی داشته و نمی‌تواند تغییری در پایه پولی نیز ایجاد کند زیرا منجر به تورم خواهد شد. بنابراین در بین راهکارهای باقی مانده که مالیات و فروش اوراق قرضه است، در شرایط فعلی فروش اوراق بهترین انتخاب برای حل این مشکل است.

فروش اوراق یکی از ابزارهای مدرن اقتصادی در دنیا است

وی با بیان اینکه فروش اوراق یکی از ابزارهای مدرن اقتصادی در دنیا است، افزود: همه دولت‌ها کسری بودجه دارند که لزوماً امر منفی نبوده و شیوه تأمین آن می‌تواند تأثیرات مثبت یا منفی بر اقتصاد بگذارد. هرگاه دولت بیش از درآمد خود برای رفاه مردم هزینه کند با کسری بودجه مواجه می‌شود، در سال‌های گذشته در کشور ما کسری بودجه از طریق دلارهای نفتی که بانک مرکزی آن را به ریال تبدیل می‌کرده تأمین می‌شده که همین امر (چاپ پول) نیز منجر به ایجاد تورم دائمی و مزمن در اقتصاد ایران شده است.

خرید اوراق برای افرادی که ریسک پذیری پایینی دارند بهترین روش سرمایه‌گذاری است

این اقتصاددان گفت: اکنون که دولت به دلیل تحریم‌های نفتی، دلارهای حاصل از فروش آن را در اختیار ندارد، دولت برای جبران کسری بودجه راهکاری به جز دریافت مالیات و یا فروش اوراق راهکار دیگری ندارد، با استفاده از ساختار زمانی نرخ بهره اوراق به فروش می‌رسد، برای افرادی که ریسک پذیری پایینی دارند، خرید اوراق پس از سپرده گذاری در بانک‌ها بهترین روش سرمایه‌گذاری است.

پرویزیان اضافه کرد: البته ممکن است دولت بانک‌ها را تحت فشار بگذارد تا این اوراق را بخرند، اگر بانک‌ها نیز برای فروش این اوراق به بانک مرکزی اقدام کنند و بانک مرکزی مجبور به خلق نقدینگی شود، منجر به تشدید تورم خواهد شد، اما بانک مرکزی می‌تواند از این کار خودداری کند.

وی ادامه داد: نرخ بهره اوراق توسط ساز و کار بازار تعیین می‌شود، اوراق قرضه دولتی ریسک ندارد، نرخ بهره این اوراق با میزان ریسک آن سنجیده می‌شود. کم ریسک‌ترین اوراق در بازار دارایی، اوراق قرضه دولتی است، همین موضوع توجه برخی از سرمایه گذاران را به خود جلب می‌کند.

فروش اوراق در آینده منجر به تشدید بدهی‌ها و کسری بودجه دولت نمی‌شود

این اقتصاددان تاکید کرد: فروش اوراق در آینده منجر به تشدید بدهی‌ها و کسری بودجه دولت نمی‌شود، مجموع نرخ بهره واقعی و نرخ تورم، نرخ بهره اسمی را تشکیل می‌دهد، هرگاه نرخ بهره اسمی کمتر از نرخ تورم باشد، دولت هرچقدر برای این اوراق بهره پرداخت کند با توجه به میزان تورم کنونی کشور سود کرده است و در آینده پول کمتری را پرداخت می‌کند.

پرویزیان اضافه کرد: نرخ بهره واقعی اکنون در اقتصاد ایران منفی است، بنابراین در واقع نرخ بهره اسمی هر چقدر هم باشد، افرادی که تسهیلات دریافت می‌کنند سود کسب کرده‌اند.

کد خبر 533416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.