تلاش مدیریت شهری اصفهان برای رفع آبگرفتگی معابر

به دنبال تشدید بارندگی و آبگرفتگی برخی معابر در اصفهان، مجموعه مدیریت شهری تلاش سازمان‌یافته‌ای را برای رفع آبگرفتگی معابر آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با آغاز بارندگی در ساعات اولیه امروز، نیروهای مجموعه مدیریت شهری اصفهان بویژه واحد خدمات شهری برای مقابله با حوادث احتمالی به حالت آماده‌باش درآمدند و با تشدید این وضعیت تلاش سازمان‌یافته برای کاهش تبعات ناشی از آن شدت گرفت.

هیچ گونه مشکل آبگرفتگی در سطح شهر نداریم / استمرار آماده‌باش نیروهای خدمات شهری شهرداری

مهدی بقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: امشب احتمال بارندگی نیز وجود دارد از این رو اکیپ‌های خدمات شهری و مدیریت بحران همچنان در آماده‌باش کامل به سر می‌برند که امیدواریم آن را نیز به خوبی پشت سر بگذاریم تا همه از بارش باران رحمت الهی استفاده خوبی ببرند.

وی با اشاره به رفع کامل حدود ۷۰۰ مورد آبگرفتگی در سطح شهر و منازل شهروندان، تصریح کرد: اکیپ خدمات شهری مناطق، مسئولان امور شهر و نیروها به جهت اینکه برخی از مشکلات تاسیساتی بوده و کار آنها بعد از رفع آبگرفتگی آغاز شده، مشغول فعالیت هستند که امیدواریم برای موارد بعدی آمادگی بهتری داشته باشیم.

نیروهای خدمات شهری نقشی در جابجایی دریچه‌ها فاضلاب نداشته‌اند

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: مجموع خدمات شهری آماده انجام فعالیت برای خدمت‌رسانی بهینه به شهروندان هستند.

بقایی تاکید کرد: نیروهای خدمات شهری مناطق شهرداری به هیچ عنوان اقدام به برداشتن یا جابه‌جایی دریچه‌های فاضلاب در کوچه‌ها و معابر نکردند و این اقدام توسط شهروندان برای هدایت آب‌های سطحی انجام شده است.

تلاش مدیریت شهری اصفهان برای رفع آبگرفتگی معابر

رفع آب‌گرفتگی‌ها در کمترین زمان ممکن

مهدی بقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: خدا را شاکریم که باران رحمت خود را بر ما نازل کرده، بارانی که در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده، امیدواریم این برکت و رحمت الهی مستدام باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اعلام قبلی سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع بارش‌های جوی در روزهای پایانی هفته جاری، پیش‌بینی‌های لازم انجام گرفته و کلیه‌ی اکیپ‌های حوزه خدمات شهری برای رفع مشکل آب گرفتگی در شهر اصفهان مستقر شده‌اند.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه مشکلات موجود سطح شهر به لحاظ آب‌گرفتگی در مناطق یک، سه، هفت، هشت و ۱۳ شهرداری بوده است، افزود: در مسیر بزرگراه و رینگ سوم که شریان اصلی شهر به شمار می‌رود، آب‌گرفتگی‌ها رفع شده و در حال حاضر فقط در بزرگراه شهید خرازی مشکل دبی ورودی آب داریم که به زودی رفع خواهد شد.

بقایی با تاکید بر رفع آب‌گرفتگی خیابان‌ها، کوچه‌ها و معابر در کمترین زمان ممکن، تاکید کرد: تمامی اکیپ‌های خدمات شهری در مناطق مختلف شهرداری از دو روز پیش به حالت آماده باش درآمده و با انجام برنامه‌های پیشگیرانه در صدد رفع آبگرفتگی‌ها هستند.

وی ادامه داد: حدود ۷۰۰ مورد آب‌گرفتگی در منازل سطح شهر به ویژه در طبقات منهای ۶۰ اتفاق افتاده که با فعالیت مستمر تعداد ۱۰۰ اکیپ آتش نشانی تاکنون حدود ۲۰۰ مورد از آنها رفع شده و امیدواریم تا بعد از ظهر امروز مابقی موارد نیز به سرانجام رسیده و آرامش به شهروندان و منازل آنها باز گردد.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه مشکل آب‌گرفتگی معابر یکی از چالش‌های تکراری در سالیان گذشته اصفهان بوده است، گفت: برای رفع این معضل به بررسی نقاط مستعد این مشکل و اصلاح زیرساخت‌ها نیاز داریم،

بقایی از عموم شهروندان درخواست کرد: در صورت مواجهه با با آب‌گرفتگی معابر، موضوع را به سامانه ارتباطات مردمی ۱۳۷ اطلاع دهند تا مورد پیگیری قرار گیرد.

تلاش مدیریت شهری اصفهان برای رفع آبگرفتگی معابر

انجام حدود ۷۰۰ مأموریت آتش‌نشانی برای رفع آب‌گرفتگی منازل شهر

همچنین آتشپاد محسن گلابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با توجه به تقسیم‌بندی امور خدمات شهری، سازمان آتش نشانی رفع آب‌گرفتگی منازل را بر عهده گرفت که بیشتر آب‌گرفتگی‌ها در ارتباط با منازل منهای ۶۰ اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به اعلام حدود ۷۰۰ مورد امدادخواهی جهت رفع آب‌گرفتگی به سازمان آتش‌نشانی، تصریح کرد: نیروهای این سازمان در قالب ۱۰۰ اکیپ اعزامی تا کنون بیش از ۲۰۰ مورد از آب‌گرفتگی‌ها را رفع کرده‌اند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان افزود: با عوامل بحران شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان و سایر ارگان‌های ذی‌ربط در ارتباط هستیم و هماهنگی لازم با شرکت توزیع برق در خصوص موارد مربوط به اتصال برق نیز انجام شده است.

وی تاکید کرد: خوشبختانه تاکنون هیچ گونه خسارت جانی و جرحی وجود نداشته و فعالیت اکیپ‌ها برای تخلیه آب منازل تا رفع کامل موارد ادامه خواهد داشت.

ابلاغ توصیه‌های مدیریت کل بحران به همه شهرداری‌ها و ادارات استان

منصور شیشه‌فروش هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با فعالیت سامانه بارشی از شب گذشته میزان بارندگی در شهر اصفهان هم در ۲۴ ساعت گذشته پنج میلی متر بوده است که در برخی مناطق این بارش بیشتر بوده است و در مناطق شمالی بارش بیشتر و در مناطق جنوبی شهر بارش کمتر بوده است و این سامانه بارشی به صورت نقطه‌ای عمل کرده است.

وی در خصوص وضعیت شهر اصفهان در مناطق مختلف افزود: در محلات هفتون، زینبیه، مشتاق، بزرگمهر ایجاد روان آب‌ها و ورود آنها به منهول‌های فاضلاب باعث پس‌زدگی فاضلاب و تعدادی از منازل هم دچار آبگرفتگی شد که به ۳۰۰ مورد از این حوادث عوامل آتش‌نشانی، آب و فاضلاب و خدمات شهری شهرداری اصفهان امدادرسانی کردند.

تلاش مدیریت شهری اصفهان برای رفع آبگرفتگی معابر

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: از معابر، پل‌ها و بزرگراه‌های شهر اصفهان هم گزارش آبگرفتگی رسید و در این مورد ضرورت دارد شهرداری طرح جامع هدایت و جمع‌آوری روان آب‌های سطحی را کامل کند هرچند در برخی از مناطق این طرح اجرا شده اما مطالعات آن در حال انجام است که باید تکمیل این طرح با همکاری آبفا سرعت بیشتری بگیرد و شیب معابر طوری تعبیه شود که آب‌های سطحی برای تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی هدایت شود.

وی افزود: از کمشچه برخوار هم آبگرفتگی منازل گزارش شد که شهرداری و عوامل هلال‌احمر به کنترل آنها اقدام کردند و مورد خاص دیگری در نقاط مختلف استان نبوده و بارش‌ها در دیگر نقاط استان موجب خسارتی نشده و توصیه‌های مدیریت کل بحران به همه شهرداری‌ها و ادارات استان ابلاغ شده است و به دستورات لازم به اداره راهداری برای بازگشایی مسیل‌ها و استقرار ماشین‌آلات در ۴۲ راهدارخانه و جهاد کشاورزی برای حفاظت از قنوات با ایجاد سیل بندها داده شده است.

شیشه فروش در خصوص میزان بارش در نقاط مختلف استان گفت: موج بارش‌های استان اصفهان در مناطق شمال و شمال شرقی استان فعال بو و بر اساس گزارش‌های رسیده میزان بارش‌ها در نطنز ۳۵ میلی‌متر، اردستان ۲۶، ابیانه ۲۳، گلپایگان ۱۸، مهاباد ۱۶، زواره ۱۴، کاشان ۱۳، بادرود ۱۲، نائین ۸.۷، آران و بیدگل ۹.۸، خوانسار ۴.۷، میمه ۴.۵، چادگان ۴.۲، مورچه خورت ۲.۸، نجف آباد ۲.۵، دهاقان ۲.۴، فریدونشهر ۲ میلی‌متر بوده است.

شهروندان از جابجایی دریچه‌های فاضلاب خودداری کنند

مهرداد خورسندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در پی بارندگی‌های صبح امروز و آبگرفتگی معابر، متأسفانه برخی شهروندان اقدام به باز کردن دریچه منهول‌های فاضلاب و هدایت آب‌های سطحی به داخل شبکه فاضلاب شهری کرده‌اند که این اقدام موجب پس‌زدگی فاضلاب به داخل منازل برخی از و همچنین معابر اطراف شد.

وی با بیان اینکه نیروهای آب و فاضلاب در سطح شهر در حال فعالیت هستند، افزود: لازم است شهروندان به این مسئله توجه داشته باشند که به منظور پیشگیری از وارد شدن خسارت به مردم و تأسیسات فاضلاب از هدایت آب باران به داخل شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری خودداری کنند.

تلاش مدیریت شهری اصفهان برای رفع آبگرفتگی معابر

مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی آبفای استان اصفهان تصریح کرد: شبکه فاضلاب برای جمع آوری فاضلاب طراحی شده نه برای جمع آوری آب باران یا آب‌های سطحی و این شبکه کشش هدایت آب فراوان را ندارد، اما متأسفانه این مسئله مورد نظر شهروندان نیست و این امر باعث اختلال یا از کار افتادن ایستگاه پمپاژ فاضلاب یا گرفتگی شبکه شده و به منازل مردم پس زدگی پیدا کرده است.

وی ادامه داد: از اولین ساعات نیروها در مناطقی که شبکه فاضلاب دچار گرفتگی شد حضور پیدا کردند و این گرفتگی‌ها را رفع کردند در خیابان کمال اسماعیل و بسیاری خیابان‌های دیگر جریان فاضلاب روان و گرفتگی برطرف و ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب در مدار است، اما همچنان تعدادی از گروه‌های رسیدگی به حوادث آب و فاضلاب در منازل شهروندان یا در زیرزمین‌های مکان‌های تجاری در حال تخلیه پس‌زدگی فاضلاب هستند.

خورسندی در مورد مناطقی که بیشترین مشکلات را در این زمینه داشتند، گفت: منطقه چهار شهر اصفهان که خیابان‌های پروین، صباحی، هشت بهشت بیشترین پس زدگی فاضلاب را داشتند که آب و فاضلاب منطقه چهار اصفهان در رفع این مشکلات فعال بوده است.

وی ادامه داد: شهروندان از جابجایی دریچه‌های فاضلاب خودداری کنند و باید چاه‌های جذبی در داخل کوچه‌ها حفر شود تا آب باران به آنجا هدایت و جذب زمین شود و دقیقاً تصاویری که از سطح شهر گرفته شده کوچه‌ها و معابری که دارای چاه جذبی هستند مشکلی نظیر آب گرفتگی یا پس زدگی فاضلاب را نداشتند.

مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی آبفای استان اصفهان تصریح کرد: برای مجوز دادن به مجتمع‌ها یا منازل مسکونی ارزیاب آب و فاضلاب مراجعه می‌کند و اگر این ساختمان‌های در حال ساخت چاه باران نداشته باشد مجوز نصب انشعاب به آنها داده نمی‌شود و باید برای ناودان یک چاه جذبی داخل منازل حفر شده باشد که متأسفانه بسیاری از منازل شهر این چاه جذبی را ندارند و آب ناودان را به داخل کوچه هدایت کرده‌اند که این مشکلات را در پی داشته است.

خورسندی تصریح کرد: شهروندان در صورت بروز هر گونه مشکل آب گرفتگی با سامانه ارتباط با مشتریان شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان ۱۲۲ تماس بگیرند.

کد خبر 533367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.