مواد شیمیایی نباید در مُد باشد!

کمپین "مواد شیمیایی نباید در مد باشد" به دنبال تغییر عادات مصرف پوشاک افراد ۱۶ تا ۲۲ ساله دانمارکی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هنگام خرید، تعداد کمی از مردم به میزان مواد شیمیایی موجود درلباس‌ها فکر می‌کنند. مطالعه اخیر توسط وزارت محیط زیست دانمارک نیز این موضوع را تأیید کرده است زیرا پژوهش‌ها نشان داده که ۶۳ درصد از پسران و ۷۰ درصد از دختران در گروه سنی ۱۶ تا ۲۲ سال اطلاعات کمی در مورد مواد شیمیایی در منسوجات دارند. علاوه بر این، ۵۵٪ این جمعیت نیز به این موضوع توجه یا علاقه‌ای ندارند.

به دنبال این یافته‌ها، وزارتخانه تصمیم گرفت تا با راه‌اندازی کمپین جدید «مواد شیمیایی نباید در مد باشد» در مورد خطرات مواد شیمیایی در منسوجات، آگاهی عمومی را افزایش دهد.

بنا بر اعلام شهرداری برای تولید یک کیلوگرم تی‌شرت نخی به ۳ کیلوگرم مواد شیمیایی نیاز است. وزیر محیط زیست لیا ورملین در رابطه با لزوم اطلاع رسانی به جوانان گفته است:

این کمپین نه تنها باید اجتناب از انتخاب لباس‌هایی با مواد شیمیایی مضر را برای افراد آسان‌تر کند، بلکه باید تأثیر مصرف مواد شیمیایی در صنعت پوشاک بر آب‌وهوا و محیط‌زیست را نیز هدف قرار دهد. "

به عنوان بخشی از این کمپین، وزارت محیط زیست سه راه را نشان داده است که از طریق آن‌ها جوانان می‌توانند عادات مصرف لباس خود را برای کاهش تغییرات آب و هوا و تأثیرات زیست محیطی و همچنین محافظت از خود تغییر دهند.

  • اولین توصیه این است که از برندهایی خرید کنید که دارای یکی از برچسب‌های زیست محیطی زیر هستند
  • GOTS EU Flower
  • The Nordic Ecolabel

چراکه این برچسب‌ها فقط به برندهایی داده می‌شود که تولید پوشاک به اصطلاح "مسئولانه" دارند.

  • نکته دوم این است که بلافاصله پس از خرید لباس‌ها را بشویید زیرا مواد شیمیایی ابتدا باید آبکشی شوند. در غیر این صورت، فرد ممکن است واکنش‌های آلرژیک، تحریک پوست و حتی اختلال در سیستم غدد درون ریز خود را تجربه کند.
  • در نهایت، این وزارتخانه به جوانان توصیه می‌کند که لباس‌های دست دوم را خریداری کنند و پوشاک خود را نیز بازیافت یا تعویض کنند. با انجام این کار، نیاز به تولید اضافی را کاهش داده و در نتیجه موجب صرفه‌جویی در منابع خواهند شد.

دولت دانمارک با پویش «مواد شیمیایی نباید در مد باشد»، از جوانان (سنین ۱۶ تا ۲۲ سال) می‌خواهد که پوشاک پایدار خرید کنند و از مواد شیمیایی در منسوجات اجتناب کنند. این وزارتخانه برای جلب توجه مخاطبان هدف، مسابقاتی ترتیب داده و با اینفلوئنسرهای معروف همکاری کرده است که جوانان را ترغیب می‌کنند تا عادت‌های مصرف خود را تغییر دهند.

کد خبر 533265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.