بی‌تدبیری‌های متولیان امر زاینده‌رود را به این روز انداخته است

رئیس سابق دادگستری اصفهان با بیان اینکه بی‌تدبیری‌های متولیان امر از مرکز، زاینده‌رود را به این روز انداخته است، گفت: اصفهان به دنبال تأمین حقابه شرعی خود بوده که شرعی بوده و در قانون صراحتاً بر آن تاکید شده، است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا حبیبی، صبح امروز _ پنجشنبه ۱۳ آبان‌ماه _ در آئین تودیع و معارفه رئیس کل دادگستری استان اصفهان، اظهار کرد: جایگاه رئیس کل دادگستری اهمیت ویژه‌ای دارد، اگر در انجام این وظیفه قصوری انجام شده از همه مردم اصفهان عذرخواهی می‌کنم.

بررسی ماهانه بیش از ۱۰ هزار پرونده در دادگستری اصفهان

وی با اشاره به جمعیت بیش از پنج میلیونی استان اصفهان افزود: بیش از ده‌ها هزار پرونده در ماه توسط حدود ۷۲۰ قاضی در دادگستری استان اصفهان بررسی می‌شود که کاری طاقت فرسا است و قضات اصفهان از سلامتی و زمان شخصی خود برای رسیدگی به پرونده‌ها زمان می‌گذرند.

یکی از معضلات اصفهان آلودگی مستمر هوا است

رئیس سابق دادگستری استان اصفهان گفت: یکی از معضلات اصفهان آلودگی مستمر هوای اصفهان و شهرهای پرجمعیتی که در مجاورت آن قرار گرفته است، تعداد روزهای هوای پاک بسیار کم است، زمانی که در دادسرا بودم گزارشی از مرکز بهداشت به دستم رسید که نشان می‌داد مصرف مازوت در نیروگاه برق اصفهان و شهید منتظری روزانه صد میلیون تن گوگرد وارد هوای اصفهان می‌کند.

لزوم جلوگیری از ادامه فعالیت مشعل‌های سوخت مازوت

حبیبی اضافه کرد: برای دفاع از حقوق عامه در آن زمان دادگستری وارد عمل شده و مشعل‌های این دو نیروگاه پلمپ شد، تا به امروز هم با همکاری دادستانی از باز شدن این مشعل‌ها ممانعت شده است، سلامتی میلیون‌ها انسان با این موضوع درگیر است و نباید این مسئله فراموش شده و فعالیت این مشعل‌ها مجدد آغاز شود.

با جدیت از احداث صنایع آلاینده جلوگیری کند

وی ادامه داد: در جهت جلوگیری از توسعه مراکز تولیدی با آلودگی هوای بالا، اقدامات خوبی صورت گرفته است، بر اساس مصوبه‌ای که پیش از انقلاب تصویب شده است، تا شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان نباید تولیدات و مراکز صنعتی دایر شود که برای مردم آلودگی هوا ایجاد کند. در وضعیت فعلی اجرای این قانون الزامی است، سال‌هاست در این زمینه در دادگستری اصفهان با جدیت برخوردهای لازم انجام شده و امید است مسئولان بعدی نیز این روند را ادامه دهند.

رئیس سابق دادگستری استان اصفهان گفت: مشکل خشکی مستمر زاینده‌رود و کمبود آب در استان، به ویژه کشاورزان مرکز استان و شرق را با مشکلات معیشتی فراوانی روبه‌رو کرده است، بی‌تدبیری‌های متولیان امر از مرکز، رودخانه زاینده‌رود را به این روز انداخته است.

حبیبی اضافه کرد: پیشنهاداتی تاکنون برای حل این مشکل با همکاری همه استان‌های همجوار داده شده است، گاهی تصور می‌شود اصفهان در پیگیری‌هایی که برای زاینده‌رود انجام می‌دهد به دنبال مسائل داخلی خود بوده و توجهی به استان‌های همجوار ندارد.

اصفهان به دنبال تأمین حقابه قانونی خود است

وی با تاکید بر اهمیت موضوع تأمین آب شرب استان‌های همجوار، تصریح کرد: اصفهان به دنبال تأمین حقابه شرعی خود بوده که شرعی بوده و در قانون صراحتاً بر آن تاکید شده است، دولت‌های پیشین می‌توانستند این حقابه را در بودجه خود در نظر بگیرند اما این کار هنوز هم انجام نشده است.

رئیس سابق دادگستری استان اصفهان گفت: برای تأمین منابع جدید آب، می‌شد با صحبت با استان‌های همجوار و محوریتی از مرکز کشور این مشکل را حل کرد، مکاتبات زیادی برای پیگیری این امر انجام شد که به نتیجه نرسید.

بارگذاری‌های جدید بر زاینده‌رود متوقف شد

حبیبی با بیان اینکه دادگستری موضوع حقابه اصفهان از زاینده‌رود را همواره حمایت و پیگیری کرده است، اضافه کرد: اخیراً رأی کمیسیون آب‌های زیرزمینی منجر شد بارگذاری جدید بر زاینده‌رود که سمی مهلک برای استان بوده متوقف شود. راهکارهایی برای نشست با استان‌های همجوار وجود داشته و می‌توان مشکلات را با گفت‌وگو حل کرد.

وی در ادامه گفت: حدود ۴۰ هکتار اراضی مرغوب با ارزش بیش از دو هزار میلیارد تومان در حال از بین رفتن بود که با پیگیری‌های انجام شده از ابطال سند دولتی این زمین‌ها جلوگیری شد.

رئیس سابق دادگستری استان اصفهان با اشاره به اینکه آیت‌الله رئیسی استان اصفهان را از جمله سه استان بحرانی در زمینه دادگاه‌های تجدیدنظر دانسته است، تاکید کرد: ایجاد وفاق و همدلی در بین همکاران اولین کاری بود که در دادگستری اصفهان انجام دادم، نیازهای اولیه کارمندان دستگاه قضائی مورد توجه قرار نگرفته بود، در همین راستا، شش مجتمع بزرگ در قالب اجاره و واگذاری‌های منطقه‌ای به دادگستری اصفهان ملحق شد.

بیش از ۱۰ هزار پرونده دادگاه تجدیدنظر تعیین تکلیف شد

حبیبی اضافه کرد: اکنون هیچیک از مجتمع‌های دادگستری اصفهان نامطلوب نیست، فقط واحد اجرای احکامات خیابان نیکبخت نیز به زودی جا به جا می‌شود تا شرایط فعالیت همکاران بهبود یابد.

وی ادامه داد: ۱۰ شعبه دادگاه تجدیدنظر و بیش از ۲۰ شعبه بدوی در این مدت فعال شد، چهار شعبه دادگاه تجدیدنظر در کاشان مستقر شد تا از بار مرکز استان کاسته شود، امروز موجودی دادگاه تجدید نظر از ۱۶ هزار به حدود شش هزار پرونده کاهش یافته است.

رئیس سابق دادگستری استان اصفهان گفت: پروژه بزرگ دادگستری استان با مساحتی در حدود ۴۰ هزار متر اکنون در مراحل اجرایی است و ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. از نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی برای دریافت اعتبارات لازم برای تکمیل این پروژه درخواست همکاری دارم.

ارسال بیش از ۴‌۵ میلیون ابلاغیه به صورت الکترونیکی

حبیبی با اشاره به اقداماتی که در شوراهای حل اختلاف انجام شده است، اضافه کرد: در حوزه فناوری نیز اقدامات خوبی در اصفهان انجام شده و از ۸۹ درصد ابلاغ الکترونیک اکنون بیش از ۹۵ درصد ابلاغات که حدود ۴.۵ میلیون است به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: وضعیت زندان‌های اصفهان اکنون مطلوب‌تر شده و در قالب برنامه یک شهر یک ضیافت هر ساله با کمک خیران بیش از ۲۰۰ زندانی جرایم غیرعمد با بدهی بیش از ۲۰۰ میلیون تومان آزاد می‌شوند.

به گزارش ایمنا، در این مراسم حجت‌الاسلام اسدالله جعفری به عنوان رئیس کل دادگستری استان اصفهان معرفی و از خدمات محمدرضا حبیبی رئیس کل سابق دادگستری این استان تجلیل شد.

کد خبر 533211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.