۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹
صدای ماندگار ایل بختیاری

مسعود بختیاری،‌ خواننده محبوب موسیقی محلی ایران از موفق ترین هنرمندان عرصه آواز در ایران بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهمن علاالدین نام‌وَر به مسعود بختیاری، بیستم مهرماه ۱۳۱۹ در مسجدسلیمان و در خانواده‌ای پرجمعیت و سُنتی زاده شد. وی از ایل بزرگ هفت لنگ بختیاری بود.

نخستین آلبوم موسیقی این خواننده محبوب بختیاری‌، مجموعه "مال کَن ون" بود که با همکاری عطا جنگوک، نوازنده تار و پژوهشگر موسیقی محلی خلق شد. این آلبوم به عنوان نخستین آلبوم رسمی او در سال ۱۳۶۵ وارد بازار موسیقی شد و موفقیت‌های زیادی کسب کرد. به عقیده بعضی از کارشناسان موسیقی، آلبوم مال کنون از موفق‌ترین آثار موسیقی محلی در ایران است.

دومین و آخرین همکاری بهمن علاالدین با عطا جنگوک، شش سال بعد منجر به خلق آلبوم «هی جار» شد. هی‌جار نیز محبوبیت و مقبولیت فراوانی یافت ولی از نظر رضایت مخاطبان به پای آلبوم مال‌کنون نرسید.

برگ برنده مسعود بختیاری صدای نرم و مخملی او و در محدوده باریتون بود که بدون هیچ جوش و فریاد، در گوش بختیاری‌ها زمزمه می‌کرد.

صدای ماندگار ایل بختیاری

دیگر آثار

بختیاری پس از انتشار این دو اثر شاخص خود، سه اثر دیگر به نام‌های «تاراز»، «بَراَفتَو»، «آستارَه» و «بَهیگ» را به علاقه‌مندانِ موسیقی بختیاری ارائه داد. همچنین در آبان ۱۳۹۲ و پس از گذشت شش سال از درگذشت وی، آلبوم «ویر» به خوانندگی و آهنگسازی خودش و سرپرستی و تنظیم ارژنگ سیفی‌زاده منتشر شد.

ویژگی آثار

دقت نظر یکی از عوامل توفیق او در جذب مخاطبانش بود. به جای این‌که در فرهنگ‌های دیگر به دنبال ملودی بگردد یا خود به ساختن ملودی‌های ضعیف بپردازد، از آبشخور نغمات بومی نهفته در صدای ساز توشمال‌های بختیاری بهره می‌برد. بختیاری می‌گفت: «اگر در کار کُرنانوازان دقیق شویم نغمه‌های بسیار بسیار زیبایی پیدا می‌کنیم که در نگاه اول ممکن است به چشم نیایند»

چیرگی بر ادبیات فارسی و بختیاری و همین‌طور برخورداری از ذوق شعری به او امکان داده بود تا کلام بسیاری از ترانه‌هایش را خود بسراید. وی از آن‌جا که از زمان کودکی با عشایر بختیاری زندگی کرده بود بر وزن‌ها و عادات شعر اصیل بختیاری نیز چیرگی داشت. ترانه «تنک بلور» که در سال ۱۳۵۱ با همراهی ارکستر رادیو اهواز به سرپرستی منصور قنادپور خواند به خوبی این ویژگی او را نمایان ساخته است.

درگذشت

بهمن علاالدین پس از طی یک دوره بیماری کلیوی در صبحگاه جمعه، دوازده آبان ۱۳۸۵ و پس از ۶۶ سال زندگی، به علت نارسایی قلبی درگذشت. وقتی خبر درگذشتش منتشر شد، بختیاری‌های داخل و خارج از کشور، سیلی از پیام و اظهار همدردی به راه انداختند. پیکر بهمن علاالدین در جوار آرامگاه برخی از هنرمندان برجسته ایران در بقعه امامزاده طاهر کرج به‌خاک سپرده شد.

دانلود صوت

کد خبر 532998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.