رفع خلاء‌ مهارت‌آموزی در رشته‌های ورزشی دانشگاه علمی کاربردی با همکاری باشگاه سپاهان

رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور گفت: در حوزه ورزش در دانشگاه علمی کاربردی‌ خلاءهایی وجود داشت که با ورود مجموعه فولاد مبارکه سپاهان به این حوزه خلاء‌ های موجود برطرف می‌شود و در حوزه آموزش برای مهارت‌های لازم که امروز نهایی شد، علاقه‌مندان می‌توانند در دوره‌های مختلف ورزشی مهارت ببینند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدحسین امید امروز _۱۲ آبان‌ماه_ در نشست خبری که به میزبانی فولاد مبارکه سپاهان برگزار شد با بیان اینکه دانشگاه علمی کاربردی کشور طی سال‌های اخیر توسعه کیفی و اهداف مهمی را در دستور کار قرار داده، اظهار کرد: در این دانشگاه توسعه فعالیت‌های مهارتی در راستای کاهش بیکاری است؛ ظرفیت‌هایی در استان اصفهان وجود دارد که اگر در کنار تجربه و امکانات دانشگاه علمی کاربردی قرار گیرد، می‌تواند بیکاری را در استان ریشه کن کند؛ همچنین شهرک سلامت نیز مجموعه بی‌نظیری است که می‌تواند کمک بسیار خوبی برای سلامت مردم باشد و قرار است در این مرکز نیز با همکاری دانشگاه علمی کاربردی دوره‌های تخصصی را برگزار کنیم.

وی ادامه داد: دانشگاه علمی کاربردی اصفهان به توسعه کمی پرداخته که یک ظرفیت استثنایی محسوب می‌شود؛ این مرکز علمی در ابتدای برنامه دوم راهبردی خود قرار دارد و اساس‌نامه آن بر اساس نیازهای روز بازنگری شده است. برنامه راهبردی دوم با بهره‌گیری از برنامه اول برای آموزش و کسب مهارت تدوین شده و استان اصفهان در این زمینه پیش قدم است.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور خاطرنشان کرد: با اقداماتی که در این مرکز علمی انجام می‌شود، می‌تواند در چرخه اقتصادی و کسب و کارهای کوچک امید ایجاد کند که تا افق ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی شده و می‌دانیم که چشم‌انداز چیست و برای توسعه استان در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعت، گردشگری و … نیازهای شناسایی شده است و بر اساس نیازها پیش خواهیم رفت تا به نتایج کارآمد و مؤثری دست یابیم.

وی افزود: در حوزه ورزش دانشگاه علمی کاربردی خلاءهایی وجود داشت که با ورود مجموعه فولاد مبارکه سپاهان به این حوزه خلاء‌های موجود برطرف می‌شود و در حوزه آموزش برای مهارت‌های لازم که امروز نهایی شد و به زودی نیز ابلاغ می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند در دوره‌های مختلف ورزشی در این مرکز جذب شوند و در رشته‌های تخصصی ورزش و مربی‌گری آموزش ببینند.

امید در خصوص تحصیلات تکمیلی این مرکز علمی گفت تصریح کرد: تحصیلات تکمیلی در دانشگاه جامع علمی کاربردی داشتیم، اما از سال ۹۲ تا ۹۴ در این زمینه با مشکلاتی مواجه شدیم و در حال حاضر تحصیلات تکمیلی در دانشگاه جامع علمی کاربردی نداریم، اما دوباره درخواست داده‌ایم تا تحصیلات تکمیلی برای برخی از رشته‌های پروژه محور که در زمینه صنعت است، اتفاق بیافتد؛ بنابراین تمامی رشته‌ها در دانشگاه جامع علمی کاربردی تحصیلات تکمیلی نخواهند داشت. در کشور برای علوم نظری در زمینه تحصیلات تکمیلی به اندازه کافی زمینه فراهم است، اما در خصوص صنعت و پروژه‌هایی که منجر به تولید می‌شود اقدامات چندانی انجام نگرفته است و بهتر است دانشگاه علمی کاربردی بیشتر در رشته‌های پروژه محور و صنعتی برای تحصیلات تکمیلی نقش پررنگ‌تری داشته باشد.

وی گفت: در دوره‌های کاردانی به کارشناسی هر فرد می‌تواند تنها با درس خواند موفق شود، اما در دوره کارشناسی ارشد لازم است افراد از قبل پروژه خود را مشخص کنند و ممکن است حتی فرد از قبل شاغل نیز باشد و به طور مثال بخواهد ایرادهای یک دستگاه را برطرف کند، محصولی را ارتقا دهد و یا آن را بومی‌سازی کند؛ بنابراین بر اساس این محورها فرد وارد دانشگاه می‌شود و بعد از گذراندن دوره‌های نظری وارد مرحله عملی و تولید محصول خواهد شد و پروژه هر کس منجر به تولید و خروجی مفیدی خواهد خواهد شد و به این طریق افراد در دوره‌های کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل می‌شوند، البته از قبل اسپانسر، دانشجو و پروژه باید مشخص باشد.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور مطرح کرد: در زمینه ورزش با دوره کاردانی شروع خواهیم کرد و بعد از آن دوره‌های کارشناسی نیز برای علاقمندان برگزار خواهد شد در حال حاضر رشته‌ها نیز محدود است تا نیازها مشخص شود، اما لازم است بدانیم دامنه رشته‌های ورزشی فراوان است و در آینده با توجه به نیاز و استقبال استان اصفهان رشته‌های تحصیلی در زمینه ورزش نیز توسعه داده خواهد شد.

وی در خصوص سهمیه‌ها در دانشگاه جامع علمی کاربردی، اضافه کرد: تمام سهمیه‌ها در دانشگاه جامع علمی کاربردی حذف شده و این اتفاق حدود دو سال پیش اجرایی شده است، بنابراین در دانشگاه جامع علمی کاربردی دیگر سهمیه نداریم، هر فردی از متقاضی تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی باشد، براساس سوابق تحصیلی و معدل در دانشگاه جامع علمی کاربردی پذیرفته می‌شود و آزمونی برای پذیرش در دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار نمی‌شود.

افزایش ۲۰ درصدی آمار افرادی که بعد از تحصیل شاغل شدند

امید با اشاره به ارزیابی اشتغال دانشجویان فارغ‌التحصیل، تاکید کرد: از سال ۹۸ از دانشجوها سوال می‌شود که آیا شاغل شدند و اینکه شغلشان با تحصیلات آنها مرتبط است یا خیر؟ ب ررسی‌ها حاکی از آن است که حدود ۷۵ درصد از دانش‌آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی شاغل هستند و حدود ۲۳ درصد نیز شاغل بودند و در این دانشگاه تحصیل کردند، سایر افراد نیز بعد از ورود به دانشگاه شاغل شدند و آمار افرادی که بعد از تحصیل شاغل شدند از ۲۰ درصد به حدود ۴۰ درصد رسیده و و اشتغال دانشجویان علمی کاربردی بعد از تحصیل رشد داشته است.

وی با بیان اینکه اگر فراتر از ظرفیت، جذب و تربیت نیرو انجام شود، قطعاً قابل قبول نیست، خاطرنشان کرد: افراد علاقه‌مند حوزه‌های مختلف از جمله ورزش می‌توانند به طور تخصصی برای ایجاد شغل و یا حرفه در دانشگاه علمی کاربردی آموزش ببینند، لازم است بدانیم از ۱۱۰۰ مرکز جامع علمی کاربردی حدود ۶۰۰ مرکز در حال فعالیت است و ورودی‌ها باید به اندازه‌ای باشد که بازار پذیرایی آنها است. مراکز فاقد کیفیت حذف شدند و در گذشته به مراکزی که در نوع فعالیت همپوشانی داشتند مجوز فعالیت داده می‌شد، اما در حال حاضر این مجوز داده نمی‌شود.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور در خصوص پرداختی‌ها و استخدام اساتید دانشگاه علمی کاربردی، گفت: نظارت بر فعالیت مراکز علمی کاربردی داریم و افرادی که می‌توانند تدریس کنند ارزیابی و اجازه فعالیت به آنها خواهیم داد، اما قرارداد بین مراکز علمی کاربردی و اساتید منعقد می‌شود و برنامه‌ای برای استخدام اعضای هیأت علمی نداریم، اما در خصوص استخدام اساتید در مراکز جامع علمی کاربردی منعی وجود ندارد و و مراکز جامع علمی کاربردی می‌توانند اساتید را استخدام کنند، اما به دلیل وجود مشکلات اقتصادی این موضوع بسیار کم رنگ و با مشکل مواجه است.

وی افزود: پرداختی‌های اساتید تا حدود زیادی رفع چالش شده، چرا که بررسی می‌شود و مراکزی که پرداختی‌های اساتید را انجام نداده‌اند، در دوره‌های بعد اجازه پذیرش دانشجو نداشته باشند و در این زمینه با مراکز متخلف به شدت برخورد شده است.

امید اضافه کرد: آموزش دوگانه در کشور نداریم، اما قرار است در دانشگاه جامع علمی کاربردی یکی از مراکز با یکی از شرکت‌ها برای شروع آموزش دوگانه اقداماتی را انجام دهند و دوره نظری در دانشگاه علمی کاربردی برگزار خواهد شد و آموزش‌های بلند مدت عملی در شرکت انجام می‌شود.

وی با اشاره به جذب دانشجو در دانشگاه‌های علمی کاربردی، گفت: لازم است بدانید امسال همه دانشگاه‌ها در کشور ظرفیت مازاد داشتند که خالی مانده و دانشگاه علمی کاربردی نیز از این قاعده مستثنی نبوده، اما وضعمان از سایر دانشگاه‌ها بهتر بوده و به ویژه در استان‌هایی از جمله اصفهان شرایط در جذب دانشجو بهتر از دیگر استان‌ها بوده است. در زمینه پذیرش در دانشگاه جامع علمی کاربردی سیر نزولی نداشتیم و در برخی مناطق سیر صعودی نیز بوده با این وجود حدود ۷۵ درصد از ظرفیت دانشگاه جامع علمی کاربردی خالی مانده و از حدود ۴۰۰ هزار نفر ظرفیت تنها حدود ۲۵ درصد تکمیل شده است.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور خاطرنشان کرد: در خصوص رشته‌های ورزشی لازم است تا باشگاه سپاهان نیازها را اعلام کند و قرار شده تا ارزیابی‌ها انجام و نیازهای فوریتی اعلام شود تا رشته‌های ورزشی برای جذب دانشجو مشخص شود. محیط، دانشجو و مدرس سه رکن اصلی برگزاری دوره‌ها است و طی دو ماه آینده رشته‌های ورزشی که قرار است در مرکز جامع علمی کاربردی باشگاه سپاهان آموزش داده شود، اعلام خواهد شد.

وی تصریح کرد: دوره‌های کوتاه مدت در دانشگاه علمی کاربردی شامل دو بخش دوره‌های رسمی و غیررسمی می‌شود، در دوره‌های غیررسمی که اخیراً برگزار می‌شود، فرایند تقریباً کند است، اما در حال اصلاح آن هستیم. مراکز جامع علمی کاربردی و دیگر مراکز می‌توانند برای برگزاری دوره‌هایی غیر رسمی کوتاه مدت در دانشگاه جامع علمی کاربردی حضور یابند، همچنین در طول سال المپیادهای ورزشی انجام می‌شود که به دلیل کرونا برگزار نشده و تنها در برخی رشته‌ها به صورت مجازی انجام شده است، در رشته‌ها مهارتی نیز مانند ماشین افزار و آی‌تی نیز المپیاد مهارتی را برگزار کرده‌ایم.

امید اضافه کرد: ثبت‌نام در دانشگاه جامع علمی کاربردی مشکلی وجود ندارد و تأخیر در ثبت نام به دلیل کرونا به طور کلی در تمام دانشگاه‌های کشور بوده است و کمبود آن تا پایان سال جبران خواهد شد، همچنین از ۱۵ آبان ماه تمام کلاس‌ها و در دانشگاه جامع علمی کاربردی برای ورودی‌های قدیم و جدید حضوری خواهد بود.

کد خبر 532996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.