شهرهای آمریکایی با بیشترین دسترسی مردم به پارک‌های عمومی

پارک‌ها نقش مهمی در سلامت و رفاه ساکنان یک شهر ایفا می‌کنند؛ شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد فضاهای سبز به افزایش ایمنی شهرها کمک می‌کند، ضمن اینکه مشارکت اجتماعی، افزایش یادگیری در میان کودکان، ترویج فعالیت جسمی و حتی رونق اقتصادی را برای شهرها در پی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه فضاهای عمومی و پارک‌ها مزایای بسیاری برای شهرنشینان به ارمغان می‌آورد با این حال، تنها ساکنانی از این فواید بهره‌مند می‌شوند که در نزدیکی محل سکونت خود به آن‌ها دسترسی داشته باشند. داده‌های ارائه شده از سازمان آمریکایی Trust for Public Land که مسئولیت ایجاد پارک‌ها و محافظت از زمین برای مردم، اطمینان از جوامع سالم و قابل زندگی برای نسل‌های آینده را به عهده دارد، حاکی است که تنها ۵۵ درصد ساکنان شهرهای این کشور به پارک‌های عمومی در ۱۰ دقیقه‌ای محل سکونت خود دسترسی دارند و این در حالی است که حدود ۱۰۰ میلیون نفر از جمعیت ایالات متحده آمریکا به علت دوری از فضاهای سبز کمترین لحظات عمر خود را در این مکان‌های عمومی سپری می‌کنند. شاید مهم‌ترین علت این امر را بتوان به کم‌توجهی مدیران به اختصاص قلمرو کافی به ساخت فضاهای عمومی و در عوض، گسترش بی‌رویه شهری نسبت داد.

البته وضعیت در همه شهرهای آمریکا یکسان نیست و چه بسا مناطقی که فضاهای سبز در گوشه و کنار آن‌ها، نیاز مردم به پیمودن مسافت‌های بیش از ۱۰ دقیقه را برای دسترسی به پارک‌ها به حداقل می‌رساند. به عنوان مثال، واشنگتن دی. سی.، پایتخت این کشور بیش از ۶۰۰ پارک را در خود جای داده و این در حالی است که تنها ۳۷ درصد مردم کارولینای شمالی، ایالتی در جنوب آمریکا به فضاهای سبز در محل زندگی خود دسترسی دارند. در ادامه به معرفی شهرهای آمریکایی با بیشترین دسترسی ساکنان به پارک‌ها و فضاهای سبز پرداخته می‌شود.

مینیاپولیس، مینه‌سوتا

از هر ۱۰۰ نفر ساکن کلان شهر مینیاپولیس، چهاردهمین شهر بزرگ ایالات متحده آمریکا واقع در ایالت مینه‌سوتا، ۹۸ شهروندان در فاصله ۱۰ دقیقه‌ای محل سکونت خود به فضاهای سبز و پارک‌های عمومی دسترسی دارند. به طور میانگین نرخ وسعت پارک‌های شهر به ۶۴ جریب می‌رسد، در حالی که سهم زمین‌های مورد استفاده برای ایجاد پارک‌ها و فضاهای تفریحی به ۱۵ درصد یعنی برابر با استاندارد کشور است. در حال حاضر، تعداد ۲۶۹ پارک در سراسر شهر وجود دارد که البته نرخ امکانات آن‌ها ۷۹ درصد است. لورینگ پارک از محبوب‌ترین پارک‌های مینیاپولیس به شمار می‌رود که فضایی به مساحت ۳۴ جریب را در بر گرفته و از چشم‌اندازهای اعجاب‌انگیزی برخوردار است.

شهرهای آمریکایی با بیشترین دسترسی مردم به پارک‌های عمومی

واشنگتن دی. سی.

اگرچه در پایتخت ایالات متحده آمریکا نیز مانند مینیاپولیس، ۹۸ درصد مردم در فاصله ۱۰ دقیقه‌ای محل سکونت خود به فضاهای سبز و مراکز تفریحی دسترسی دارند با این حال، نسبت به مینیاپولیس، نرخ وسعت این فضاها در واشنگتن دی. سی به ۵۵ جریب می‌رسد. علاوه بر این، ۲۴ درصد زمین‌های شهر به ساخت پارک‌ها و سایر فضاهای تفریحی مشابه اختصاص داده شده و این در حالی است که نرخ امکانات در آن‌ها به ۸۰ درصد می‌رسد. در مجموع، تعداد ۶۳۱ پارک در سراسر پایتخت ایالات متحده قابل دسترسی برای ساکنان اطراف خود است و همه آن‌ها با طراحی ویژه خود، نشاط را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. از معروف‌ترین فضاهای سبز سراسر ایالات متحده که در پایتخت واقع شده است می‌توان به National Arboretum اشاره کرد که مجموعه‌ای از درختان بونسای را در خود جای داده است. پارک راک کریک نیز با مساحت کلی هزار و ۷۰۰ جریب، چهار ربع شمال غربی واشنگتن دی. سی. را به دو نیم تقسیم کرده است و در لیست فضاهای سبز محبوب آمریکایی قرار دارد.

شهرهای آمریکایی با بیشترین دسترسی مردم به پارک‌های عمومی

سنت پل، مینه سوتا

از هر ۱۰۰ ساکن کلان شهر سنت پل، واقع در ایالت مینه‌سوتا تعداد ۹۹ نفر می‌توانند با تنها ۱۰ دقیقه پیاده‌روی به یک فضای سبز در محل سکونت خود دسترسی پیدا کنند. نرخ زمین تخصیص یافته شهری به فضاهای سبز ۵۳ جریب است و سهم پارک‌ها و مراکز تفریحی از زمین شهری به ۱۵ درصد می‌رسد. سنت پل از یک سیستم پارک گسترده برخوردار بوده، در مجموع تعداد ۲۶۴ پارک را در خود جای داده که نرخ امکانات آن‌ها نیز ۷۸ مورد است. جالب اینکه طراحی پارک‌های مختلف شهر به گونه‌ای انجام شده است که هر یک برای بازدیدکننده‌ای با سلیقه یا نیازهای متفاوت، چیزی برای سرگرمی دارد. به عنوان مثال، علاقمندان به فرهنگ می‌توانند با حضور در باغ Changsha China Friendship در قسمت شرقی شهر به اطلاعات زیادی در این زمینه دست پیدا کنند و این در حالی است که دوستداران دوچرخه نیز به بهترین مسیرها در Upper Landing Park دسترسی دارند.

شهرهای آمریکایی با بیشترین دسترسی مردم به پارک‌های عمومی

آرلینگتون، ویرجینیا

نرخ دسترسی ساکنان کلان شهر آرلینگتون واقع در ایالت ویرجینیای آمریکا به ۹۹ درصد می‌رسد به این معنی که از هر ۱۰۰ نفر، ۹۹ ساکن در ۱۰ دقیقه‌ای محل زندگی خود به فضای سبز یا پارک دسترسی دارند. میانگین مساحت به کار برده شده شهری برای پارک‌ها ۳۸ جریب و نرخ امکانات آن‌ها ۸۹ است. آرلینگتون تعداد ۱۸۱ پارک و فضای عمومی را در خود جای داده و سهم ۱۱ درصدی زمین‌های شهری را از آن فضاهای سبز کرده است که البته این مقدار حدود ۲۶ درصد کمتر از میانگین ملی به حساب می‌آید. ساکنان شهر می‌توانند به راحتی و از طریق وسایل حمل و نقل عمومی خود را از مزایای سایر فضاهای سبز و زمین‌های بازی نقاط دورتر شهر نیز بهره‌مند کنند. پارک Quincy در فاصله بسیار نزدیک ایستگاه مترو Square قرار دارد و در نتیجه دسترسی تمام مردم از گوشه و کنار شهر به فضاهای بازی محافظت شده و پاویون‌های مخصوص تفریح خود امکان‌پذیر می‌کند.

شهرهای آمریکایی با بیشترین دسترسی مردم به پارک‌های عمومی

کد خبر 532957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.