کاکوتی؛ گیاهی برای درمان بیماری فصول سرد

متخصص طب سنتی گفت: گیاه کاکوتی خواص نعنا را دارد، گرم و خشک، ضد باکتری، خلط آور و ضدعفونی کننده روده است و در درمان سرماخوردگی و زکام موثر خواهد بود.

بهنام یوسفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص خواص گیاه کاکوتی، اظهار کرد: کاکوتی گیاهی متعلق به خانواده نعناع است که در آن اسانس روغنی فرار وجود دارد، برگ، گل‌ها و دانه‌های این گیاه در طب‌گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه به گیاه کاکوتی آویشن کوهی نیز گفته می‌شود، ادامه داد: از این گیاه برای درمان سرماخوردگی، زکام، سرفه و ناراحتی‌های دستگاه تنفس استفاده می‌شود؛ برای کاهش عوارض سرماخوردگی و زکام نیز از دم کرده این گیاه استفاده می‌شود، آویشن کوهی گیاهی آرام‌بخش بوده و مصرف آن قبل از خواب باعث خواب آرام و راحت می‌شود.

متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: از کاکوتی به عنوان بادشکن، تقویت کننده معده، ضدعفونی کننده، ضد اسهال و استفراغ، تسکین دردهای قاعدگی و درمان سیاه سرفه استفاده می‌شود و برای تنظیم اعمال گوارشی نیز مؤثر است، این گیاه خواص نعنا را دارد؛ گرم و خشک، ضد باکتری، خلط‌آور و ضدعفونی کننده روده است.

وی با اشاره به اینکه این گیاه به عنوان یک ادویه معطر در غذاها جایگاه ویژه‌ای دارد، افزود: عطر آن چیزی شبیه عطر آویشن است و برای کاهش دل‌پیچه و دل‌درد می‌توان از برگ‌های خرد شده کاکوتی استفاده کرد. کاکوتی به خاطر اینکه از خواص ضدعفونی کننده قوی برخوردار است از آن برای پاکسازی روده استفاده می‌شود و با این کار درمان اسهال تسریع خواهد شد.

یوسفیان با تاکید بر اینکه برای روشن شدن پوست استفاده از روغن کاکوتی بسیار مؤثر است، تصریح کرد: این گیاه نه تنها در روشن شدن پوست نقش دارد، بلکه در از بین بردن آلودگی‌های سطح پوست نیز مؤثر است. با خوردن چای کاکوتی پس از خوردن غذا، هضم غذا به آسانی انجام می‌شود و مصرف این چای بعد از غذا نه تنها باعث دفع آهن نمی‌شود، بلکه بسیار خاصیت دارد.

وی با اشاره به اینکه کاکوتی برای درمان روماتیسم بسیار مؤثر است، اضافه کرد: برای درمان سیاتیک نیز این گیاه تأثیر بسزایی دارد و می‌توان از جوشانده کاکوتی در این زمینه استفاده کرد، البته در مورد درمان سیاتیک کاکوتی را به صورت ضماد نیز می‌توانید استفاده کنید.

متخصص طب سنتی با بیان اینکه، به خاطر اینکه گیاه کاکوتی قابلیت قاعده‌آوری دارد ممکن است، باعث افزایش خطر سقط جنین در دوران بارداری شود، اظهار کرد: زنان باردار در مصرف گیاه کاکوتی باید احتیاط کنند، جهت پیشگیری و قطع شدن خونریزی بینی می‌توان ابتدا دم کرده کاکوتی را آماده کرده و پنبه‌ای را به آن آغشته کرده و داخل بینی قرار دهید تا از خونریزی جلوگیری کند.

کد خبر 532929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.