تجارت دریایی با کشورهای همسایه تقویت می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این مطلب که با تاکید مقام معظم رهبری فعالیت‌های حمل و نقل دریایی در سواحل مکران و چابهار افزایش می‌یابد به تشریح بخشی از برنامه‌های سازمان بنادر در سال‌های پیش‌رو پرداخت.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی‌اکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی امروز ۱۰ آبان در محل سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تشکر از وزیر راه و شهرسازی به دلیل انتصاب وی به این سمت به تشریح بخشی از برنامه‌های خود در سمت جدید پرداخت.

وی ضمن اعلام این خبر که در سال‌های پیش‌رو با همکاری فعالان بخش خصوصی، تشکل‌ها و نخبگان دریایی، تیمی از نخبگان این بخش فعال و تشکیل خواهد شد، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در کنار خدمت به مردم و حل مشکلات خانواده‌ای معزز شهدا، برای افتخار و اعتلای نظام جمهوری اسلامی ایران گام برمی‌دارد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه فلسفه وجودی سازمان بنادر و دریانوردی سیاستگذاری، هدایت و حمایت از حمل و نقل دریامحور و فعالان این بخش است، اعلام کرد: با تاکید رئیس‌جمهور، مخاطبان اصلی سازمان بنادر و دریانوردی علاوه بر مردم، تجار و فعالان بخش خصوصی هستند که حمایت از فعالان این بخش برای رونق تجارت دریایی در دستور کار است.

صفایی تصریح کرد: تجار و فعالان بخش بندری همواره خط اول مبارزه با تحریم و موفق بودند. به‌رغم تحریم‌های ظالمانه همواره بخش دریایی کشور پیش‌رو بود و در بخش صادرات و واردات در دوران تحریم همواره زنجیره ناوگان دریایی، بنادر و فعالان این بخش قطع نشد.

وی افزود: زمانیکه آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد محاصره دریایی برای ایران بودند و تحریم‌هایی وضع کردند و در این خصوص، اعلام رأی کردند، توانستیم در همراهی با فعالان حمل و نقل دریایی با سختی‌های فراوان از مشکلات عبور کنیم. هم اکنون نیز با تحریم‌هایی که ایجاد می‌کنند به دنبال آن هستند تا با ایجاد مانع در راه‌های دریایی و کریدورهای مختلف، بدون تحریم نانوشته، راه را بن بست کنند که قطعاً استراتژی ما حضور فعالان حوزه دریا و خنثی کردن این تحریم هاست.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه ظرفیت دریایی ایران فراوان است، تصریح کرد: همه تلاش خود را خواهیم کرد تا در بخش دریا ظرفیت سازی ایجاد کنیم و ظرفیت سازی که بخش دریایی ایجاد می‌کند هم رونق اقتصادی و هم اشتغال ایجاد خواهد کرد.

صفایی توضیح داد: توسعه ناوگان دریایی در جنوب و شمال کشور را در دستور کار قرار داده‌ایم. تلاش می‌کنیم از ظرفیت دریای خزر که تحریم‌ها مشمول آن نمی‌شود، استفاده کنیم و به راحتی با همسایگان شمالی ارتباط برقرار کنیم همچنانکه سیاست دولت سیزدهم تقویت ارتباط با آنهاست.

ناوگان دریایی نوسازی می‌شود

وی اعلام کرد: در دریای جنوب نیز با توجه به اینکه سن ناوگان در شرکت ملی نفتکش، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و ناوگان خصوصی بالا رفته است، برنامه نوسازی ناوگان دریایی در دستور کار است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در بخش دیگری از سخنان خود به تقویت نیروی انسانی و تقویت دریانوردان اشاره کرد و افزود: تقویت دریانوردان از موضوعات بسیار حیاتی و مهمی است که دنبال می‌کنیم. هم اکنون برای دریانوردان هم از لحاظ کمی و هم کیفی باید برنامه‌ریزی کنیم برای یک تا دو دهه پیش‌رو داشته باشیم. در بحث جوانان، رشد و مهیا کردن جوانان در حوزه دریایی برای گرفتن مسئولیت جدید با برنامه‌ریزی پیش می‌رویم.

صفایی از دیگر موضوعات در دستور کار سازمان را مقابله با فساد، شفافیت، تسهیل در صدور مجوزها و حذف گره‌ها عنوان کرد و گفت: صدور مجوزها حتماً سیستماتیک و شفاف خواهد شد. حفظ محیط زیست دریایی و امنیت دریانوردی حتماً به عنوان محور فعالیت‌ها خواهد بود که تکالیف آینده ما است.

وی با اشاره به اینکه نیروی نظامی، ارتش و سپاه، افتخار کشور برای امنیت دریایی هستند، گفت: گسترش فعالیت‌های دریایی در سواحل مکران و در چابهار به عنوان راهبرد مقام معظم رهبری در برنامه سازمان قرار دارد. همچنین تقویت تجارت دریایی با کشورهای همسایه در بخش‌های برون‌مرزی در دستور کار قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: فعالان بخش خصوصی بارها از تمام وجود خود مایه گذاشتند و در حالی که می‌توانستند به راحتی در خارج از کشور فعالیت کنند و آسایش کامل داشته باشند به کشور آمده، سرمایه گذاری کرده و با انجام کار با تحریم مقابله کردند. بنابراین تقویت و حمایت از تجار فعال در حمل و نقل دریایی به منظور تسهیل تجارت با کشورهای همسایه هم در جنوب و هم در شمال، در برنامه است و به زودی شاهد نقش آفرینی در این بخش خواهیم بود.

صفایی ارتقای شاخص‌های بهره‌وری در بخش‌های لجستیک، حمل و نقل دریایی و بندری را از موضوعات در دستور کار برشمرد و افزود: سند توسعه دریایی با حضور نخبگان دریایی و با تأیید وزیر راه و شهرسازی تدوین و ملاک عمل خواهد بود که در تدوین این سند، حتماً از نظرات نمایندگان مجلس که دغدغه آنها رفع مشکلات است استفاده می‌کنیم.

کد خبر 532605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.